ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق فقیرنشین قزوین

با توجه به اینکه عدم آگاهی کافی از بهداشت دهان و دندان و عدم رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان منجر به از دست دادن دندان در سنین پایین می شود، این امر عواقب دشوارتر و به مراتب پرهزینه تری خواهد داشت.

اگر اقدامات پیشگیرانه و گسترش خدمات دهان و دندان و آموزش در این زمینه صورت نگیرد، دولت و جامعه ناگزیر به صرف هزینه های گزافی برای تهیه مواد، تجهیزات و نیروی کار گران قیمت برای درمان دندانپزشکی و ارائه خدمات پیشگیرانه برای پیشگیری از بیماری ها خواهند بود. دندانپزشکی هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.

در همین راستا اولین مرکز بهداشت دهان و دندان دانش آموزی به نام شهید دانشقلی مکردی در قزوین راه اندازی شد.

دکتر اکبر یوسفی در این خصوص گفت: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اداره کل آموزش و پرورش برخی از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان را به دانش آموزان زیر 14 سال ارائه کنیم. به ویژه در زمینه دندانپزشکی.

ارائه خدمات رایگان به دانش آموزان مناطق محروم در مرکز دانشجویی بهداشت دهان و دندان

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه چهار دندانپزشک مجرب، دستیار و کلیه تجهیزات دندانپزشکی توسط علوم پزشکی و ساختمان پزشکی توسط اداره کل آموزش و پرورش توسعه یافت.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت قزوین گفت: این مرکز 12 خرداد ماه سال جاری با حضور مسئولان استانی، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به بهره برداری رسید.

یوسفی گفت: خدمات ارائه شده در این مرکز شامل آموزش اولیه بهداشت، معاینه، فلورایدتراپی یا وارنیش فلوراید و کانال (فیشور سیلینگ) است که برای پیشگیری انجام می شود.

مشاور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: درمان پالپ زنده از دیگر خدمات این مرکز است.

وی گفت: اولویت با پذیرش دانشجویان کم درآمد است.

52 درصد دندان های دائمی 6 و 7 دانش آموز زیر 14 سال پوسیدگی دارند

یوسفی گفت: هدف ما درمان دندان های آسیب دیده دانش آموزان است، بنابراین حفظ و مراقبت از پوسیدگی های مکرر و رعایت بهداشت دهان و دندان برای ما بسیار مهم است. در این راستا به کمک یک مراقب سلامت، یک مربی بهداشت، یک مدیر مدرسه و والدین دانش‌آموزان نیاز داریم. ”روند حفاظت از دندان در حال انجام است.

مدیر واحد بهداشت دهان و دندان شهرستان قزوین با بیان اینکه خدمات ارائه شده در مرکز تخصصی دهان و دندان دانش آموزی رایگان است، افزود: با توجه به گرانی مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی، برخی خیرین و وزارتخانه به کمک آمده اند. این ستودنی است و امیدواریم حمایت ها ادامه پیدا کند تا بتوانیم تمام شهرستان های استان قزوین را پوسیدگی کنند.

معاون بهداشت استان قزوین گفت: همچنین معاینات شفاهی دوره ای دانش آموزان مناطق کم برخوردار مدارس جنوب شهر را آغاز کرده ایم. متأسفانه بر اساس معاینات انجام شده توسط دندانپزشکان در چندین مدرسه، تقریباً 52 درصد دانش آموزان 6 «و 7 دانش آموز زیر 14 سال دائمی دچار پوسیدگی شده اند، یعنی هر دو دندان یکی از آنها پوسیده شده است.

وی افزود: متخصصین دندانپزشکی ما از ساعت 8 صبح تا 13 در مرکز دانشجویی سلامت دهان حضور دارند و این آمادگی را داریم که با حمایت خیرین بتوانیم این مرکز را در شهرهای دیگر نیز راه اندازی کنیم.

یوسفی گفت: بر اساس آخرین آمار از روز راه اندازی، بیش از 260 دانش آموز در این مرکز معاینه شده اند و حدود 100 نفر از خدمات فیشور پرکن و آب بندی بهره مند شده اند.

مدیر واحد بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: در نظر داشتیم شیفت بعدازظهر این مرکز را پس از پایان امتحانات فعال کنیم و خدمات در تابستان ادامه خواهد داشت.

وی در پایان از خدمات معاونت بهداشت UMNC و 3 دندانپزشک مجرب که با وجود بیش از 20 سال خدمات داوطلبانه در این مرکز پذیرفته شدند، تشکر و قدردانی کرد.

علیرضا طاهرهانی رئیس اداره بهداشت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفتگو با خبرنگار سلامت گفت: یکی از اهداف بزرگ آموزش و پرورش سلامت دانش آموزان است و پوسیدگی شایع ترین بیماری عفونی در بین دانش آموزان است.

وی افزود: برای پیشگیری از پوسیدگی دانش آموزان و همچنین ارتقای شاخص کیفیت دهان و دندان، دو وزارتخانه آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در نظر دارند این مرکز را راه اندازی کنند.

اولین مرکز بهداشت دهان و دندان دانش آموزی به نام دانش آموز فقید رضا سیاهکالی نامگذاری شد

رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: هدف ما ارتقای سطح سلامت دانش آموزان و ارتقای سلامت بیشتر جامعه است، از این رو تصمیم به ایجاد یک مرکز تخصصی و دائمی گرفتیم.

طاهرهانی گفت: این مرکز در محل درمانگاه فرهنگیان در چهارراه نادری خیابان عبیدزکان واقع شده است که دارای 4 بلوک، دندانپزشک و دستیار می باشد.

وی گفت: اولین مرکز بهداشت دهان و دندان دانش آموزی به نام شهید دانش سیاهکلی را آذین بندی کردیم و امیدواریم حمایت ها ادامه داشته باشد تا بتوانیم این طرح را در شهرستان ها ادامه دهیم.

رئیس اداره بهداشت اداره آموزش و پرورش منطقه گفت: هدف از اجرای این طرح کاهش پوسیدگی و ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان است. همچنین برنامه های دانشگاه علوم پزشکی برای شناسایی و هدایت این دانشجویان و مراکز بهداشتی محله ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید