ادعاهای عجیب وزیر آموزش و پرورش درباره سند 2030 و رتبه بندی معلمان

ادعاهای عجیب وزیر آموزش و پرورش درباره سند 2030 و رتبه بندی معلمان

وی در اظهاراتی عجیب گفت که «دولت قبل سیاست آموزش و پرورش خود را به سند ۲۰۳۰ گره زد»! این اظهارات در حالی مطرح شد که اجرای سند 2030 در دولت سیزدهم در جریان مناظره نمایندگان زن دولت روحانی و ریاست جمهوری افشا شد. در این مناظره و پس از افشاگری معصومه ابتکار، خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: اجرای «سند ۲۰۳۰» را با حق «دفاع» پذیرفته ایم. البته بعد از این مناظره حرفش را اصلاح کرد!

وی همچنین در اظهارات عجیب دیگری گفت: دولت قبل لایحه ارزشیابی معلم را نوشتند تا اجرا نکنند. این ادعا در حالی مطرح می شود که اولین وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم به دلیل ضعف در بحث حقوق و اجرای قانون رتبه بندی معلمان و اعتراض شدید فرهنگیان برکنار شد. همین امروز داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که این سازمان نیز مانند وزارت آموزش و پرورش در اجرای قانون ارزشیابی معلمان مقصر است. اتفاقی که شاید یکی از دلایل انتقال میرکاظمی از این سازمان باشد. (کلمات را اینجا بخوانید)

وقتی دو کارمند ارشد دولتی و یکی از اعضای کابینه به دلیل ضعف در اجرای رتبه بندی و اعتراضات جمعی معلمان برکنار می شوند، مشخص نیست وزیر آموزش و پرورش چگونه مشکلات رتبه بندی را حل می کند، او دولت قبل را مقصر می داند!

وزیر آموزش و پرورش در این گفت و گو به هیچ یک از مشکلات اصلی، مورد انتظار و بعدی فرهنگیان از جمله وضعیت رسیدگی و نتایج اعتراض به ارزشیابی معلمان و… اشاره ای نکرد.

گزیده‌ای از این گفتگو با روزنامه قدس را می‌خوانید:

در دولت قبل حل مشکلات کشور در قالب یک سیاست محوری دنبال می شد و آن این بود که کلید حل مشکلات در داخل ایران نبود بلکه در خارج از کشور بود و جنسیت کلیدی که نشان داده شد ایرانی نبود. چه در حوزه اقتصاد، چه در حوزه فرهنگ و چه در زمینه آموزشی. ; مثلاً در آموزش و پرورش سندی به نام «سند تحول بنیادین» متناسب با نیازهای آینده تعریف کرده ایم.

دولت قبل سیاست آموزش و پرورش خود را به سند 2030 گره زد و اولین پیامد آن این بود که سند اصلی تحول باقی ماند. دلیلش هم همین نگاه به حل مشکل از بیرون و دنبال راه حل بیرون از سیستم بود. نکته دوم انفعال و واکنش دولت قبل است. انگار تلاش برای انجام هیچ کاری و حفظ وضعیت موجود بود. همین سیاست را در اجرا نشدن برخی از کارها می بینید. مثلا قانون ارزشیابی معلمان اجرا نشد. این رتبه بندی عمدتاً از سند تکامل می آید. دولت وقت هم لایحه را نوشت; اما احتمالاً نوشته بودند که اجرا نشود.

دولتمردان این حکومت زمانی متهم شدند که نمی دانند چگونه با دنیا صحبت کنند. در حالی که اکنون می بینیم که چه سیاست فعال و پویایی در عرصه بین المللی در حال شکل گیری است.

ما همچنین قوانینی را برای صلاحیت حرفه ای تدوین کرده ایم. هرکسی که می خواهد معلم شود باید صلاحیت تدریس حرفه ای را کسب کند.

دیروز به ما گفتند صنعت موشکی را کم اهمیت جلوه دهید تا به مذاکرات لطمه ای وارد نشود، امروز فتح را افشا می کنیم و مذاکره می کنیم. دیروز در آموزش و پرورش صحبت از 2030 شد، امروز حرف اول و آخر سند تحول بنیادین است و ایران قوی است، 35 سفیر استان در دو سال اخیر برای گفت و گوی مستقیم با مردم، یعنی. دولت مردمی، شنیدن پیام انقلاب اسلامی ایران از روسیه، چین و اندونزی تا قلب آمریکای لاتین به معنای دیپلماسی افتخار است و این راه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید