ادعای آمریکا درباره پهپادهای ایرانی

ادعای آمریکا درباره پهپادهای ایرانی

محسن رفیق: آمریکا و ترویکای اروپایی با برقراری ارتباط بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، در تلاش هستند تا اقدامات جدیدی را علیه ایران شکل دهند. این در حالی است که اخیراً تروئیکای اروپایی و آمریکا از دبیرکل سازمان ملل درخواست کردند تا درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین تحقیق کند.

این در شرایطی است که واشنگتن چندین ماه پیش مدعی شده بود که بر اساس برخی اطلاعات، ایران قصد دارد صدها پهپاد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه بفروشد و مقامات روسی باید آموزش های لازم را در مورد نحوه استفاده از این پهپادها ببینند. در ایران در همین حال، اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی نیز مدعی هستند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است. اما مقامات روسی این ادعا را بی اساس دانستند و اعلام کردند که روسیه از پهپادهای خود در جنگ اوکراین استفاده می کند و ایرانی ها در جنگ علیه اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل متحد روسیه را نمایندگی می کند. به گزارش اردوپوینت، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص موضوع پهپادهای ایرانی باید بگویم که پاسخ جامعی از سوی نمایندگان ایران و روسیه حتی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است.

با این حال، در حالی که مقامات ایرانی اصرار دارند که هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه صادر نکرده اند، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا ادعای مقامات این کشور مبنی بر فروختن پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ را تکرار کرد. در اوکراین گفت که این اقدام جهان را ناامن می کند. به گزارش رویترز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده است که ایران با فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه که علیه اهدافی در اوکراین استفاده می شوند، امنیت جهانی را تضعیف می کند. پلوسی پس از دیدار با آندری پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی در زاگرب گفت: فکر می کنم ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده است. وی ادامه داد: اول از همه باید بتوانیم با این پهپادها مقابله کنیم. این یک فناوری خطرناک است و باید متوقف شود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین ادامه داد: مدتی است که تلاش می کنیم با ایران به توافق هسته ای دست پیدا کنیم تا بتوانیم جهان را به مکان امن تری تبدیل کنیم و اکنون به کمک روسیه رفته اند و دنیا را کم کرده اند. اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با تکرار ادعاهای مربوط به روابط ایران و روسیه، درباره گزارش هایی مبنی بر آموزش استفاده از پهپاد توسط ایرانی ها به نیروهای روسی در بلاروس گفت: ما آگاه هستیم. از این گزارش ها، اما نمی توانیم بگوییم که این افراد رهبران ایرانی در بلاروس هستند.

ما نگرانی های خود را در مورد حضور ایران در اوکراین تحت اشغال روسیه به ویژه در کریمه و اقدامات این کشور با روسیه در این زمینه به طور گسترده تری ابراز کرده ایم و این گزارش ها را از نزدیک دنبال می کنیم.» پرایس در ادامه به سوالی درباره تحریم های آمریکا پاسخ داد وی در مقابل روسیه که ارزیابی او از ایران اعلام می کند با دادن ۴۰ توربین به تولید گاز روسیه کمک می کند، گفت: تحریم های ما به طور کامل اجرا شده است. اگر ما شاهد اقدامی باشیم که قابل تحریم باشد، چه از طرف ایران باشد و چه روسیه، اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.» از سوی دیگر، روز گذشته رئیس جمهور اوکراین گفت که روسیه 2000 هواپیمای بدون سرنشین به ایران سفارش داده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود در کنفرانسی که توسط روزنامه صهیونیستی هاآرتص برگزار شد، مدعی شد که هر شب صدای پهپادهای ایرانی در آسمان ما شنیده می شود. اطلاعات ما این است که روسیه 2000 پهپاد شاهد را به ایران سفارش داده است.

به گزارش ایسنا، یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت وگو با روزنامه جروزالم پست درباره روابط ایران و روسیه گفت: بخشی از کارهایی که انجام می دهیم مربوط به نزدیکی خطرناک ایران و روسیه است. او ادامه داد: «این مشکلی نیست که ما آن را نادیده بگیریم یا کاری انجام دهیم. ما باید هر روز وضعیت خود را دوباره ارزیابی کنیم و مطابق با آن واکنش نشان دهیم. وی اوکراین و اتهام‌زنی طرف‌های غربی به ایران را یکی از موضوعات سیاست خارجی روز دانست و تاکید کرد: همانطور که ایران مخالف جنگ و آوارگی مردم در افغانستان، سوریه، یمن و عراق بود، موضع جمهوری اسلامی ایران نیز مخالف “جنگ و آوارگی در اوکراین از روز اول به وضوح اعلام شده است”. امیر عبدالخیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجی‌گری و پایان دادن به جنگ اوکراین و تداوم این تلاش‌ها، تصریح کرد: با روسیه همکاری‌های مختلفی از جمله در حوزه دفاعی داشته و خواهیم داشت و در این راستا در گذشته تجهیزات دریافت کرده است. و تسلیحات از روسیه به صورت دفاعی و یا تحویل آن کشور. با این حال، مطابق با سیاست منسجم و اصولی خود، ما به شدت با جنگ در اوکراین و تسلیح هر کشوری مخالفیم. بنابراین ما هیچ سلاحی به روسیه نداده ایم تا در جنگ اوکراین از آن استفاده کند.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: از طریق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده ایم در نشستی بین دو کشور درباره استفاده از پهپادها گفتگو کنیم. باید یک تیم فنی از ایران و اوکراین ایران و اوکراین ارائه شود و در صورت تایید این موضوع در این جلسه نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند. اگرچه مقامات روسیه اعلام کرده اند که تجهیزات مورد استفاده در جنگ با اوکراین روسی است. از به بعد از سوی دیگر نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک گفت: تحقیقات سازمان ملل درباره ادعاهای بی اساس درباره پهپادهای ایران غیرقانونی است. به گزارش ایسنا، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که تحقیقات سازمان ملل در مورد ادعاهای بی‌اساس مرتبط با استفاده از … هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ اوکراین در چارچوب قطعنامه 2231 غیرقانونی است و این سازمان نباید بر اساس ادعای کشورهای غربی عمل کند.ایروانی تاکید کرد: کشورهای غربی در تلاش هستند تا ارتباط نادرستی بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از آن ایجاد کنند. پهپادها در جنگ اوکراین بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده اگرچه قطعنامه 2231 نه صادرات را ممنوع می کند و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستورات و ظرفیت لازم برای انجام این تحقیقات را می دهد.بر اساس گزارش صداوسیما، در این نامه مواضع صریح ایران در خصوص اتهامات و ادعاهای بی اساس تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و ایالات متحده در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین بوده است: طنز آمیز است که آمریکا و سه کشور اروپایی در نامه‌های خود ایران را به نقض بند مشخصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم می‌کنند در حالی که خودشان تعهد را نقض می‌کنند. ، خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای و ادامه این نقض. آنها به تعامل ادامه می دهند.”

در واکنشی دیگر، ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اخیرا در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره ادعای رسانه های غربی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و همچنین همکاری نظامی بین تهران و مسکو تصریح کردند: روابط ایران و روسیه در حوزه های مختلف در حال توسعه است و این یک رابطه همه جانبه است. این روابط بر اساس منافع دو طرف و همچنین چارچوب های قانونی است و منافاتی با روندهای بین المللی ندارد. به این ترتیب کشورها آزادند تا روابط خود را بر اساس منافع دو طرف توسعه دهند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: روابط ایران و روسیه علیه هیچ کشوری نیست. این ناقض هیچ رویکرد و چارچوب بین المللی نیست و ما مرعوب عده ای در این زمینه نخواهیم شد.» کنعانی در همین زمینه گفت: کمپین رسانه ای غرب و آمریکا در رابطه با ایران و روسیه یک کمپین است. با هدف دستیابی به اهداف سیاسی خاص هدف این کمپین رسانه ای نشان دادن نقش مخرب این کشورها در جنگ اوکراین است. وی ادامه داد: رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و به عنوان یک کشور مستقل در حال توسعه روابط خود با کشورهای مختلف از جمله روسیه است و از کمپین های رسانه ای غرب نمی ترسیم. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: ما نیستیم. صادرکنندگان اسلحه برای هیچ یک از طرفین در این جنگ برای جنگ. روابط ما با اوکراین و روسیه دوستانه بود. متأسفانه در اثر فضاسازی‌ها و فضاسازی‌های نادرست دیگر مردم، اوکراین تلاش کرد سطح روابط با ایران را پایین بیاورد، اما با این وجود این روابط حفظ می‌شود و ما آماده کمک به پایان این جنگ هستیم. کشورهایی که ایران را به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران متهم می‌کنند، در واقع با یک کمپین رسانه‌ای، اتهامات و رفتار خود را مطرح می‌کنند. از آنجایی که خودشان میلیاردها دلار اسلحه به یک طرف جنگ فرستاده اند، ادعاهایی که علیه ایران می کنند، اتهامات بی معنی است. ما این اتهامات بی اساس را رد می کنیم و نمی پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه های خود را درباره بحران اوکراین اعلام کرده ایم.

منبع: همدلی

دیدگاهتان را بنویسید