ادعای جنجالی طالبان مبنی بر تامین سوخت از ایران

امارت اسلامی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این تانکرها حامل سوخت گازوئیل بوده و پس از بررسی کیفیت محموله، مجوز اداره ملی استاندارد افغانستان را رد کرده و از ولایت نیمروز به ایران بازگردانده شده اند.

ادعای جنجالی طالبان مبنی بر تامین سوخت از ایران

این اقدام پس از آن صورت گرفت که نتایج آزمایشات آزمایشگاهی انجام شده بر روی نمونه های محموله سوخت فوق، غیراستاندارد بودن آن را تایید کرد.

به گزارش رسانه های محلی افغانستان، این اولین بار نیست که تانکرهای حامل سوخت «کم کیفیت» از ایران به آن کشور فرستاده شده و به همین دلیل بازگردانده می شوند.

اداره ملی استاندارد افغانستان نیز اخیرا تلاش های خود را برای جلوگیری از واردات سوخت بی کیفیت به کشور افزایش داده است.

در همین راستا، این نهاد که کنترل کیفیت کالا و خدمات در افغانستان را بر عهده دارد، از تاجران سوخت خواسته است که بدون رعایت حداقل استانداردها، بنزین و گازوئیل به افغانستان وارد نکنند، در غیر این صورت با دادگاه مواجه خواهند شد.

با این حال، به گفته خبرگزاری های داخلی، شماری از تاجران اغلب با پرداخت رشوه به گمرکات و کارشناسان اداره ملی استاندارد، موفق به واردات سوخت بی کیفیت و گاز مایع به افغانستان می شوند.

ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان کالا به افغانستان است و سوخت و فرآورده های نفتی بخشی از این صادرات است، به طوری که سالانه هزاران تانکر حامل فرآورده های نفتی از ایران وارد افغانستان می شود.

خبرگزاری صدای افغانستان در گزارشی که این خبر را پوشش می دهد اشاره می کند که مقامات امارت اسلامی برای کاهش وابستگی به تولید نفت داخلی نگاه می کنند.

بر اساس این گزارش، در همین راستا کار استخراج نفت و گاز از معدنی به نام «قشگری» واقع در استان سرپل که گفته می شود ظرفیت استخراج 78 میلیون بشکه نفت را دارد، از حدود سه ماه پیش آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید