ادعای واشنگتن پست؛ روسیه موشک های ذوالفقار و فاتح 110 را از ایران خریداری کرد

ادعای واشنگتن پست؛  روسیه موشک های ذوالفقار و فاتح 110 را از ایران خریداری کرد

روز جدید واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اوکراین گزارش داد که روسیه پس از پهپادهای نظامی اخیرا ده ها موشک بالستیک کوتاه برد ذوالفقار و فاتح 110 از ایران خریداری کرده و ایران در حال آماده شدن برای تحویل این محموله تسلیحاتی به مسکو است.

دیدارنیوز: این خبر در حالی منتشر می شود که اوکراین بامداد دوشنبه 17 اکتبر از حمله پهپادی جدید به کیف خبر داد.

موضوع استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین به حدی جدی شده که یکی از دستور کارهای نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ باید به این چالش رسیدگی شود.

پیش از این گزارش هایی مبنی بر کمبود ذخایر موشک های زمین به زمین و هوا به زمین ارتش روسیه در جنگ اوکراین منتشر شده بود. در حالی که به نظر می رسد طولانی شدن جنگ مسکو را غافلگیر کرده است، نقش ایران به عنوان یکی از تامین کنندگان تسلیحات روسیه به طور فزاینده ای برجسته شده است.

ایران همچنان در جنگ روسیه با اوکراین بی‌طرف است و گزارش‌های مبنی بر حضور پهپادهای خود در میدان نبرد را رد می‌کند.

درست یک هفته پیش، ولودیمیر زلنسکی به دنبال دیگر مقامات نظامی اوکراین گفت که در حملات موشکی «بی‌سابقه» پهپاد در روز دوشنبه 10 اکتبر، از پهپادهای ایرانی برای حمله به کیف، پایتخت این کشور استفاده شد.

به گزارش واشنگتن پست، ایران علاوه بر موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، محموله‌های بزرگ دیگری از پهپادهای شهید 136 و مهاجر 6 را نیز به روسیه عرضه خواهد کرد. جنگ با اوکراین برای رهبری ارتش روسیه در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین.

8 ماه پس از شروع جنگ در اوکراین که در ادبیات رسمی روسیه از آن به عنوان «عملیات نظامی ویژه» یاد می شود، ارتش روسیه عملاً دستیابی به اهداف اولیه خود را متوقف کرده است. از اواخر ماه می، ارتش اوکراین مناطق وسیعی از سرزمین های اشغالی را پس گرفته و دروازه دفاعی را ترک کرده است. ولودیمیر زلنسکی می گوید با آزادسازی کریمه به این جنگ پایان خواهد داد.

ایران در سه دهه گذشته به یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان تسلیحات در خاورمیانه تبدیل شده است. فناوری‌های موشکی و پهپاد جمهوری اسلامی علی‌رغم تحریم‌های گسترده بین‌المللی پیشرفت چشمگیری داشته و کشور را از یک واردکننده سلاح به صادرکننده تبدیل کرده است.

این تا زمانی است که وزارت دفاع اوکراین صبح روز دوشنبه اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته موفق به انهدام 26 پهپاد انتحاری شهید-136 در جنوب اوکراین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید