ادعای یک رسانه آمریکایی درباره توافق هسته ای با ایران در چند مرحله اجرایی می شود

ادعای یک رسانه آمریکایی درباره توافق هسته ای با ایران در چند مرحله اجرایی می شود

روز جدید رسانه آمریکایی اکسیوس شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت که بر اساس پیش نویس توافق نامه ای که اتحادیه اروپا انجام داده است، طرف های برجام تنها پس از تکمیل اجرای هر مرحله به مرحله بعدی خواهند رفت.

رسانه های آمریکایی با اشاره به پیش نویس توافق نامه ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا مدعی هستند در صورت حصول توافق با ایران، توافق نهایی در چند مرحله اجرا می شود.

در این گزارش پیش بینی می شود مرحله سوم که مرحله بازگشایی است، چهار ماه پس از امضای برجام انجام شود. در این مرحله، آمریکا تمامی تحریم‌های ثانویه علیه ایران را لغو خواهد کرد و اقدامات دیگری از جمله تعامل با بخش خصوصی در مورد نحوه تجارت با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.

آکسیوس همچنین می نویسد که انتظار می رود تهران نیز در این مرحله به تمام محدودیت های برجام علیه برنامه هسته ای خود پایان دهد و سیستم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را در تاسیسات خود از سر بگیرد.

Axios به نقل از یک مقام آمریکایی می گوید که این توافق می تواند فورا و سریع اتفاق بیفتد. وی در عین حال با تاکید بر اینکه باید پاسخ های مکتوب بیشتری رد و بدل شود، گفت: ممکن است مدتی طول بکشد.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان به اجرای مجدد توافق هسته ای ایران امیدوار است و به مذاکرات در این زمینه خوش بین است.

این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد: ما همچنان امیدواریم که بتوانیم برجام را احیا کنیم. اکنون نسبت به گذشته به بازگشت به توافق نزدیک تر شده ایم.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید گفت: ما محتاطانه خوشبین هستیم که همه مسائل می توانند در مسیر درست حرکت کنند. البته الان حرف جدیدی برای گفتن ندارم. همانطور که قبلاً گفتم، ما محتاطانه خوشبین هستیم.

این مقام کاخ سفید در ادامه گفت که ایران در هفته‌های اخیر از برخی خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده و به نظر می‌رسد مخالفان توافق احتمالی با ایران در ایالات متحده را آرام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید