ارائه «گواهی سپرده کالایی» توسط سازمان مالیاتی ظرف یک ماه آینده


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839256

وزیر اقتصاد و دارایی از رئیس سازمان امور مالیاتی خواست تا حداکثر ظرف مدت یک ماه تکلیف این سازمان را با «گواهی سپرده کالایی» در این بازار روشن کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سید احسان هندوزی در نخستین همایش تجلیل از برگزیدگان بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا را نباید به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی با سایر نهادها یکی دانست، بلکه باید به عنوان یک سازوکار و «برگزیدگان بورس کالا». منطق تخصیص منابع «در بخش مهمی از اقتصاد دیده شد که در دوره جدید حکمرانی نیز به خوبی بهبود یافت.

وی گفت: بورس کالا از یک سو باید با اعمال منطق در تخصیص منابع، منبع مشوق ها و مشوق های فعالان اقتصادی خصوصی و از سوی دیگر پرداختن به مسائل حاکمیتی در حوزه هایی مانند شفافیت تضمین شود. رقابت پذیری، نظارت و نقش نهادی.» بر این اساس معتقدم بورس کالا باید وزن بسیار بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد.

وزیر اقتصاد عرضه املاک را یکی از وظایف و انتظارات وزارت اقتصاد از بورس کالا بر اساس بندهای قانونی مربوطه تعریف کرد و گفت: استفاده برای عرضه املاک به دستگاه های دولتی، وزارتخانه ها، شرکت های دولتی. و بانک ها

وی گفت: اخیراً وزارت اقتصاد سندی تحت عنوان «راهبردها و سیاست‌های بانک‌های دولتی» را به بانک‌ها ابلاغ کرد که کاملاً با مصوبات شورای پول و بانک مرکزی مطابقت دارد. ارزیابی معیارهای مدیران دولتی را برجسته کرد.

هندوزی با بیان اینکه ماده 13 قانون جهش مسکن نیز در مورد همین ظرفیت در بورس کالا اعمال می شود، گفت: البته بحث فقط فروش املاک به شرکت ها و بانک های دولتی نیست، بلکه بحث زنجیره املاک نیز مطرح است. .

وی یکی دیگر از کارکردهای مورد انتظار بورس کالای کشاورزی و محصولات آن را برشمرد و گفت: از اواسط دهه 1390 فضای خوبی برای عرضه برخی کالاهای کشاورزی در قالب رینگ ویژه در بورس کالا فراهم شده است. “

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه در ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی نیز مقرر شده است که برای محصولاتی مانند ذرت و جو از مکانیسم مبادله استفاده شود، گفت: این اتفاق در سال 1397 رخ داد، این سازوکار و برخی از آنها. دستاوردها از دست رفت

وی افزود: البته به نظر می رسد یکی از بهترین ابزارها در حوزه محصولات کشاورزی همین ظرفیت در بورس کالا مانند اعتمادسازی، حذف سیستم های واسطه ای، شفافیت و سرعت تسویه حساب با کشاورزان و فعالان اقتصادی باشد. “

هندوزی با اشاره به اتفاقات خوبی که در سال 1400 در حوزه زعفران در بورس کالا رخ داد، تاکید کرد: معتقدیم ظرفیت این بورس بسیار بیشتر از امروز و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایرین قابل ارتقا است. سازمان های مربوطه، این امر سریعتر اتفاق می افتد.

وی محور دیگر انتظارات بورس کالا را کارکرد آن در حوزه تامین مالی برشمرد و گفت: این موضوع یکی از نقاط مشترک ما با بانک مرکزی و وزارت صمت است که در همین راستا جلسات مشترک فشرده ای برگزار کردیم. تا بتوانیم در قالب تامین مالی در این زنجیره از کشور وام بگیریم.

بستر کالا برای تامین مالی ابزارهای تولید بسیار مطلوب است

وزیر اقتصاد با اشاره به پیش بینی سایر ابزارهای تامین مالی تولید در قوانین کشور گفت: اما در مجموع به نظر می رسد بستر تجارت برای تامین مالی ابزار تولید بسیار مساعد است، بیش از گذشته استفاده شود. ابزارهای تامین مالی بازار سهام

وی با اشاره به اینکه محور بعدی که دولت از بورس کالا انتظار دارد، کالاهای منقول از جمله خودرو است که در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی نیز مطرح می شود، بازار با مشکل عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه است.

هندوزی گفت: فعالان اقتصادی در پاسخ به این فرصت‌ها و درخواست‌ها درخواست‌هایی از جمله در زمینه مالیات بر ارزش افزوده و صدور «گواهی سپرده‌های کالایی» نیز دارند که در برخی موارد این گواهی‌ها با تردید مقامات مالیاتی در خصوص شامل یا حذف معافیت مالیاتی. ، با مشکل مواجه شد.

وی گفت: این شبهه از آنجا ناشی می شود که سازمان امور مالیاتی به تصمیم قطعی مبنی بر انجام معامله در بورس کالا با دریافت انبار مبنی بر نگهداری کالای فیزیکی در انبار نرسیده است یا خیر؟ “

وزیر اقتصاد با بیان اینکه این عدم شناخت می تواند منجر به افت ابزار گواهی سپرده در بورس کالا شود، از رئیس سازمان و شورای عالی مالیاتی خواست تا ظرف یک ماه آینده در این خصوص تکلیف فوری مشخص شود. دولت می تواند از این ابزار استفاده کند. نه تنها در مورد اوراق بهادار و بخش کشاورزی، بلکه در مورد سایر صنایع نیز.

وی محور بعدی انتظارات دولت از بورس کالا را بحث نظارت بر مبادلات، سهام و نظام انبارداری کشور عنوان کرد و گفت: این موضوعی است که به کل نظام معاملات و سند تحول دولت کمک شایانی می کند. “

هندوزی افزود: معتقدیم بخش زیادی از این سفر در بورس کالا هنوز کامل نشده است و دوستان باید در رسیدن به اهداف و انتظارات خود کوشاتر باشند.

وی محور دیگر مورد انتظار دولت و وزارت اقتصاد در بورس کالا را حلقه صادرات عنوان کرد و گفت: به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

وزیر اقتصاد موضوع شناسایی مازاد تولید داخل را یکی از موضوعات مهم در این زمینه عنوان کرد و گفت: قانونگذار در قانون رفع موانع تولید به مازاد تقاضای داخلی اشاره کرده است که به راحتی انجام می شود. از طریق مکانیسم های مبادله کالا.

هندوزی گفت: البته این بدان معنا نیست که این همه انتظارات را فقط از سازوکار بورس کالا داشته باشیم، بلکه این بازار نقطه اتصال اتحادیه ها و انجمن هایی است که می توانند ائتلاف، اتحاد و همگرایی ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید