اربعین تجدید و تحکیم بیعت و اطاعت از امام حسین (ع) بر اساس علم و بصیرت است.


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894675

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اربعین فرصتی بی نظیر برای انتقال پیام قیام عاشورا است، گفت: اربعین تجدید و تحکیم بیعت و اطاعت از امام حسین (ع) مبتنی بر دانش و بصیرت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین حسین فنادی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی گفت: همایش بزرگ و کم نظیر اربعین شهادت سیدالشهدا، اهل بیت و صحابه یکی از بزرگ ترین وقایع ثبت شده در تاریخ است، واقعه ای که محتوای فراوانی دارد. و ابعاد شکل
وی ادامه داد: حقیقت اربعین هم تعلیم و هم تعلیم و تبلیغ است که با حضور دل ها و گام های استوار عزاداران و مشتاقان بسیار در سال های اخیر با شکوه بیشتری برگزار می شود و پیامی رساتر.

شناخت حقیقت مکتب عاشورا انگیزه زنده نگه داشتن مراسم اربعین را افزایش می دهد
این کارشناس مذهبی افزود: دانش و شناخت لازمه موفقیت و درک بهتر هر عملی است که مانند «مزیت و شرافت علم بر اعمال و رفتار انسان» تثبیت و ماندگار می شود و بر این اساس در بعد تعلیم و تربیت دینی و هدایت دینی، آنچه اساس پیشرفت و موفقیت انسان می شود، دانش کاملتر و جامع تر است.
وی افزود: معصومین علیهم السلام با مرور ادعیه و زیارت نامه ها به صراحت به این نکته اشاره کردند و در ابتدای هر یک به بیان پرسش از معرفت خدا، معاد و معرفت امام با تعابیر عمیق با هدف پرداختند. بهبود بینش و دانش مردم
حجت الاسلام گفت: در میان آثار بصیرت و معرفت جامع، دو موضوع مهم «انگیزه ها و اهداف انسان» در برپایی عزاداری، انگیزه ها و اهدافی است که جز با علم معرفت میسر نمی شود، در واقع این که که انسان را به حقیقت اشیاء می رساند و حوادث نیز به مقصدی الهی منتهی می شود، انگیزه ها و اهدافی هستند که بر اساس معرفت و معرفت در وجود انسان شکل می گیرند.

زیارت اربعین به تبیین انگیزه ها و اهداف حسینی در زندگی می پردازد
وی تصریح کرد: یکی از شاخص ترین ویژگی های عبادت در اربعین، بیان عمیق معرفت و شناخت نهضت، قیام و مکتب حسینی است که با نذر، وفا و خستگی ناپذیری در برابر تکالیف الهی همراه است که عزم و اراده را تقویت می کند. اهداف مقدس و همنشینی با سیدالشهداء (علیه السلام) در تمام دوران زندگی؛ توجه به تعابیر و تاکیداتی مانند《وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ》که در زیارت اربعین آمده حکایت از امر مهم «تبعیت همراه با معرفت» دارد.

دانش افزایی نتیجه اولیه حضور در همایش اربعین است
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بهترین نسخه برای استفاده هر چه بیشتر از معنویت و بصیرت کتاب زیارت اربعین است که راهنمای جامعی برای همه دوستداران و زائران مکتب اهل بیت به ویژه سیدالشهدا علیه السلام است. او را که جامع نتایج نیکو در دنیا و آخرت است و جواهرات و جوانه انسان را برای سیری الهی آماده می کند.

عبادت اربعین و شناخت محیط و دنیای اطراف
وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های افراد، شناخت محیط، گروه ها و جریان های فعال و حاکم بر جامعه و در کل جامعه جهانی است، به عبارتی فردی آگاه به فرهنگ، سیاست و تبادل جهانی. تحلیل مسائل خرد و کلان دارد و مناسب است و می تواند وقایع را با معیارهای توحیدی بسنجد و رفتار دینی را در این مواقع استنباط کند.
حجت الاسلام فنادی گفت: اصولاً دیدگاه اسلام در مسائل معرفتی و احکام شرعی، دیدگاهی کلان و در مقیاس جهانی است و نباید مسائل دینی را محدود به زمان، مکان و گستره وسیع با تفاسیر معین کرد. و باید با افراد خاصی تماس گرفت تا این بحث قابل درک باشد و از آدرس های صریح و ارجاع به منابع و شواهد دینی به خوبی استفاده شود.
وی ادامه داد: در آیه ای درباره زیارت اربعین آمده است: «پس دعای خود را بیامرز و نصیحت و نصیحت کن تا بندگانت را از جهل نجات دهند.» سیدالشهدا در دعوت خود مجالی برای بهانه نگذاشته و نگذاشت. دریغ از حسن نیت و جان خود را در راه تو فدا کرد تا بندگانت را از جهل و گمراهی نجات دهد.» که در امر تبلیغ دین و نشر یک سری وظایف بر عهده هاوایی ها قرار می دهد. خداوند و این که تا با جریانات حاکم بر جهان آشنا و آگاه نباشیم ممکن نیست، به ویژه در این زمانه که عصر ارتباطات و سهولت انتقال پیام است، لذا معتقدیم که دعوت، قیام و مکتب سیدالشهدا ابعاد جهانی دارد.

اربعین فرصتی بی نظیر برای انتقال پیام قیام عاشورا است
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می رسد هر چقدر برای رساندن پیام قیام عاشورا کار شود، به ویژه با آشنایی و حساسیتی که دنیا در چند سال اخیر برای شناخت حسینی پیدا کرده است، باز هم کافی نیست. مدرسه، مهمتر است و باید باشد. وی گفت: بخش بزرگی از حماسه حسینی در رساندن اهداف و پیام های عاشورا بود که توسط اسرای الهی انجام شد و این رسالت همچنان پابرجاست، اما با گذشت زمان و اشتیاق جهانیان به شناخت این مفاهیم، اهمیت روزافزون پیدا می کند و امیدواریم با منطق نشر و نشر منطقی اصول و فروع مکتب اباعبدالله الحسین علیه السلام، اهداف و پیام های آن حضرت برای همه تشنه گان و علاقمندان مکتب حسینی تشریح و جامع تر از همیشه خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید