تعمیق بصیرت و اخلاق افراد جامعه در محافل تربیتی و معرفتی صالحین / برای تحکیم خانواده با توانمندسازی و کسب مهارت.

تداوم و بقای هر جامعه ای مستلزم این است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش و مهارت های آن به نسل های جدید منتقل شود. مهم ترین ابزار این انتقال آموزش است و مدرسه مهم ترین ابزار انتقال دانش و مهارت های فنی است. شهید رجایی در دوران نخست وزیری و شهید باهنر در دوران تصدی وی در وزارت آموزش و پرورش، ستادهای آموزشی را در مدارس سراسر کشور برای ترویج فرهنگ اسلامی و تشویق دانش آموزان به احترام و عمل به ارزش های اسلامی تشکیل دادند. صیانت از ارزش‌های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه‌ریزی و هماهنگی کار عوامل آموزشی، توجه جدی به نقش معلمان در فعالیت‌های آموزشی و توجه به نقش دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی از جمله اهداف این ستاد است. برای امور آموزشی . .

به گفته شهيد باهنر، «معلمين وقتي تعليم و تربيت را از محتواي عمل تزكيه پر كنند، مطابق با انبيا و امام عادل هستند». همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی در خصوص اهمیت تعلیم و تربیت در بیانیه ای از شیوا می گوید: «………. اگر معلم معلمی است که دعوت به نور می کند، دعوت به خیر می کند، دعوت به اسلام می کند، دعوت می کند به اخلاق صالح، دعوت کننده به ارزش های اسلامی است، آن ارزش هایی که نزد خدا ارزش دارد، اگر معلم مانند انبیاء عمل کند. مردم از تاریکی به نور آورده می شوند. این معلم این بچه ها را هم از ظلمت های نور بیرون می آورد و این کار انبیا است».

به همین مناسبت با حجت الاسلام محسن مظاهری معاون آموزشی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان به گفت و گو نشستیم تا با نقش آموزش و پرورش و تاثیر آن در جامعه بیشتر آشنا شویم.

حجت الاسلام محسن مظاهری; در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی گفت: در بسیج معاونت پرورشی به موضوعات مختلفی از جمله مباحث قرآن پرداخته می شود. در نتیجه بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآنی بهمن ماه امسال با حضور بیش از 2000 نفر در منطقه بسیج برگزار شد.

معاون آموزش و پرورش سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان از برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن با حضور بیش از 350 نفر از برادران و خواهران برگزیده مرحله شهرستانی در روز پنجشنبه هفته گذشته خبر داد و افزود: که برگزار شد. برادران در 7 رشته و خواهران در 5 رشته و 2 رشته خارج از مدرسه برگزار می شود و برگزیدگان در پایان سال به مرحله کشوری اعزام می شوند.

وی ادامه داد: این مسابقات با این حجم و تعداد نمونه تقریبا در سطح استانی است. مسابقات قرآن در هیچ یک از مجموعه های اداره خیرین، خدمات توجیهی و حجم مخاطب برگزار نمی شود. در مساجد و پایگاه های بسیج برگزار شد، شرکت کردند و تعداد این ساعت ها بسیار زیاد است، شاید حدود ده ها هزار ساعت طول بکشد، کلاس برگزار می کنند و تدریس می کنند.


*هدف از حلقه های تربیتی صالح تعمیق بصیرت و اخلاق افراد جامعه است.

حجت الاسلام مظاهری با بیان اینکه تعمیق باورهای مردم از دیگر موضوعاتی است که در معاونت پرورشی بسیج در حال پیگیری است، گفت: مجموعه ها و حلقه های صالحین مهم ترین بخشی است که در این زمینه فعالیت می کنند که در حال حاضر بیش از 10 هزار گروه و حلقه صالحین آموزش و پرورش وجود دارد. در رده های سنی مختلف کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مساجد و پایگاه های مقاومت فعال هستند جلسات حضوری بسیج تعدادی از جلسات به صورت غیرحضوری از طریق فضای مجازی در ایام اوج بیماری که شرایط سخت است برگزار می شود.


* بیش از 10000 حلقه آموزشی صالحین با بیش از 200000 نفر در ولسوالی ها کار می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 10 هزار نوبت و گروه صالحین با بیش از 200 هزار شرکت کننده فعال است، گفت: برگزار می شود.

معاون آموزش و پرورش صفاب الزمان(عج) استان اصفهان انتخاب حلقه صالحین پایگاه بیت المقدس شهرستان گرگاب را به عنوان پایگاه الگوی کشوری اعلام کرد و گفت: پایگاه های گلپایگان، قدس و یاران هورشید امام زمان (عج) پایگاه صادق(ع) و خیبر ناحیه امام رضا(ع) اصفهان، پایگاه امام حسین(ع) نایین و پایگاه مسلم عقیل کاشان به عنوان پایگاه های برتر استان و شاخص کشوری انتخاب شدند. حلقه های صالحین این پایگاه ها در محدوده جغرافیایی خود موفق شدند، کل جامعه هدف، یعنی. افراد منطقه و آموزش هایی را در قالب گروه های آموزشی برای تمامی گروه های سنی به ویژه گروه سنی جوان برگزار کردند و با برنامه های متنوع از جمله دوره آموزشی، معرفت شناسی و مناظره زمینه را برای رشد مخاطبانی فراهم کردند که از طریق آن مدیریت می کردند. برای تأثیرگذاری بر منطقه جغرافیایی محله خود. ابتدا کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه خود و معنویت و اخلاق در محدوده جغرافیایی خود را تعیین کردند و ارتقا و افزایش دادند.


6879bd5e 639c 4c00 bf71 45dcdda29c52 خبر خاکستری


* مهارت های فردی، اجتماعی و فنی-هنری بسیجیان

وی افزود: ارتقای مهارت بسیجیان موضوع دیگری است که در امر آموزش و پرورش دنبال می شود. افزایش مهارت‌ها در زمینه‌های فردی، اجتماعی، فنی و هنری را شامل می‌شود که در زمینه ارتقای مهارت‌های فردی از نظر توانایی‌های فردی مانند مسائل عزت‌نفس «خلاقیت برای حضور در جامعه و رشد آن‌ها، بهبود کار می‌کند». مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های کار در زمینه مهارت‌های ارتباطی و مسائل کارآمدی اجتماعی و مواردی از این دست، مهارت‌های فنی در زمینه‌های مختلف مورد نیاز بسیجیان است. و مهارت های هنری در عرصه هنر اعم از خوشنویسی، نقاشی و حتی رسانه هایی مانند ویرایش و نویسندگی به عنوان مهارت های هنری مورد استفاده قرار می گیرد که همگی در سطح ملی افراد موفقی را تربیت کرده ایم که در زمینه های مختلف به موفقیت هایی دست یافته اند. در این زمینه ها دستاوردهایی داشته اند و حرفی برای گفتن دارند.

حجت الاسلام مظاهری افزود: یکی دیگر از مسائل آموزش و پرورش مباحث بصیرتی است. بنا به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، عمده فعالیت ما در این زمینه بیان و تبیین حقایق و وقایع انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب از ابتدا تا به امروز است. این مباحث به ویژه در آموزش و پرورش مطرح است، «بنابراین این است که جلسات در قالب هیئت ها برگزار می شود و عموم مردم هم مطلع می شوند و هم می توانند بر اساس فرماندهی جهاد تبیان در سطح اصفهان در زمینه جهاد آموزش دهند.

وی افزود: جلساتی برای اقشار مختلف بسیج از جمله اقشار مختلف بازار، کارکنان و کارگران، گروه ها و حلقه های صالحین متناسب با شرایط بومی این قشر برگزار می شود که بیشتر معطوف به تعمیق باورها و پاسخگویی به سوالات آنان است. “این یک فرم تخصصی است.


* تحکیم خانواده از طریق توانمندسازی و کسب مهارت امکان پذیر است

معاون آموزشی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان با تاکید بر اینکه تحکیم خانواده از طریق توانمندسازی و مهارت آموزی امکان پذیر است، یکی دیگر از عرصه های آموزشی و تربیتی بسیج خانواده و موضوع تحکیم خانواده است. ابتدا در مساجد تعداد زیادی مهدکودک قرآنی برای کودکان ایجاد می شود که در آن کودکان معارف اسلامی را فرا می گیرند. خانواده کار می کند تا والدین و والدین مربیان حلقه های صالحین به صورت جداگانه و در قالب خانواده فراخوانی شوند. جلسات هر دو ماه یکبار و آموزش در سطح پایه و تقویت والدین در زمینه تربیت فرزندان و کسب مهارت.


* الگوی ایرانی اسلامی یک الگوی جامع و مستقل از الگوهای غربی و شرقی است

وی همچنین با اشاره به سومین الگوی ایرانی اسلامی آموزش زنان، افزود: ویژگی های الگوی زنان ایرانی اسلامی به عنوان یک الگوی جامع در قالب کلاس های تخصصی برای توانمندسازی زنان شرکت کننده ارائه می شود. از نظر الگوهای زنانه دو الگو از زنان غربی و زنان شرقی وجود دارد که در تراز انقلاب، زنان اسلامی ایرانی به عنوان یک الگوی کاملاً جامع و مستقل از الگوهای غربی و شرقی معرفی می شوند و معتقدند ویژگی های جامعه هدف در قالب کلاس های تخصصی سبک زندگی و الگوی ایرانی-اسلامی و این فرهنگ سازی تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده است.

حجت الاسلام مظاهری با اشاره به برگزاری کلاس های اوقات فراغت خاطرنشان کرد: در ایام تابستان بیشترین فعالیت ها در زمینه برنامه ریزی اوقات فراغت و غنی سازی اوقات فراغت برای جامعه هدف در مناطق، شاید بیش از هزار پایگاه برای غنی سازی اوقات فراغت انجام می شود. زمان در تابستان برای جوانان و نوجوانان در پایگاه ها و مساجد است که در آن کلاس های مختلف در مناطق مختلف برگزار می شود. همچنین اردوهای آموزشی سیستماتیک زیادی با حضور ده ها هزار نفر در استان برگزار می شود که در سال گذشته حدود 60 تا 70 هزار نفر در رشته های مختلف عضو داشتیم.

وی افزود: بیش از 10 هزار لیدر و مربی در استان ها تحت مسئولیت سرمربیان قرار دارند و از طریق آنها تغذیه محتوا و فعالیت های آموزشی را در سطح پایه انجام می دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید