ارتباط نمایندگان مجلس با مردم/ مشکل مردم معیشت است


ساعت: 16:07
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878467

آیت الله جنتی در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس:

دبیر هیات امنا گفت: مشکل اصلی مردم مشکل معیشتی است و وضعیت گرانی مردم کم درآمد یا بی درآمد مشکلی است که باید حل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با آیت الله جنتی دبیر هیأت امنا دیدار کردند. در این جلسه علاوه بر اعضای کمیسیون اقتصادی، دکتر عباسعلی کدایی، رئیس پژوهشکده و دکتر طحان نظیف، رئیس هیئت امنا نیز حضور داشتند.

آیت الله جنتی در ابتدای این دیدار ابراز امیدواری کرد که این دیدارها با برکت باشد و بتواند گرهی از مشکلات مردم بگشاید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: سعی کنید گره های بیشتری را باز کنید و از زمان استفاده بهینه کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

دبیر هیات امنا با تاکید بر بهبود روابط مجلس و دولت گفت: تا جایی که می توانید روابط دولت و مجلس را بهبود ببخشید مردم نیز از شما همین انتظار را دارند. در گذشته اختلافات زیادی بین مجلس و دولت وجود داشته است که تأثیرات بسیار منفی بر جامعه داشته است، اما امیدواریم انشاءالله با نیت خیر شما اقدام مؤثری انجام داده و اختلافات سیاسی را کاهش دهید.

دبیر هیات امنا همچنین توصیه کرد: با مردم در ارتباط باشید. شما نماینده مردم هستید، مردم باید شما را ببینند و بتوانند حرفه خود را با شما به اشتراک بگذارند. به درد مردم گوش کن و برایش درمانی پیدا کن. شما در دیدار با مردم مجلس را به مردم ارائه می کنید و مردم انتظارات خود را از مجلس بیان می کنند.

آیت الله جنتی افزود: مشکل اصلی مردم مسئله معیشتی است. وضعیت تورم یک معضل برای افرادی است که درآمد کمی دارند یا اصلاً درآمد ندارند. باید راه حلی پیدا کرد؛ خوشبختانه مجلس روی این موضوع کار می کند، پس مردم را نسبت به خود خوشبین کنید و چون با خوش بینی به شما رای دادند و پذیرفتند، این خوش بینی باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ها و برنامه های مسئولان برای مهار تورم، افزود: دلایل مشکلات اقتصادی را به مردم بگویید و برنامه ها و اقداماتی را که برای حل مشکلات اقتصادی در دستور کار است توضیح دهید. مردم باید بدانند که شما در ریشه مشکل هستید. «شما از اقتصاد آگاه هستید و برای حل آن تلاش می کنید، مردم ما نجیب و خوشحال هستند، اما نگران هستند و من هم نگران هزینه ها هستم. و می دانم شما دلسوز هستید اگر مردم بدانند که تدابیر مسئولین مشکلات را حل می کند آرام می گیرند و برای حل مشکل به کمک دولت و مجلس می آیند.


** پورابراهیمی: اصلاح قانون بانک مرکزی را در دستور کار داریم

در ادامه این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه جلسات کمیسیون اقتصادی با دبیر و اعضای هیات امنا مانند سال های گذشته برای ارائه گزارش بوده است، گفت: با مساعدت این امر. کمیسیون و با دریافت نظرات کارشناسان و وکلای شورای نگهبان، طی یک فرآیند متقابل بین مجلس و شورای نگهبان، به قانون، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون به روز رسانی مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شد. این قوانین از 12 ژانویه 1400 به طور رسمی لازم الاجرا شده است.

وی افزود: امسال دو یا سه برنامه ویژه در دستور کار داریم که اصلاح قانون بانک مرکزی یکی از وظایف ماست. و گزارش این طرح برای ارائه در جلسه علنی مجلس تهیه شده و تا دو هفته دیگر در جلسه علنی مجلس بررسی می شود. امیدواریم تا دو ماه آینده قانون جدید اصلاح بانک مرکزی به تصویب برسد و با اصلاح این قانون مشکلاتی که در زمینه نظارت بانک مرکزی داشتیم خدای ناکرده حل شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بهبود گزارش های نظارتی در کنار اصلاح قوانین در مجلس یازدهم، افزود: بیشترین سهم از اقدامات مجلس نظارت و اصلاح قوانین است.

پور ابراهیمی همچنین بیشترین سهم نظارت را متعلق به کمیسیون اقتصادی دانست و گفت: در دولت قبل بیشترین تخلفات را در حوزه هایی مانند بانک مرکزی، گمرک، بازار سرمایه، مالیات و… داشتیم. . از سوی دیگر بیشترین حجم گزارش های نظارتی مردمی بر اساس گزارش معاونت حقوقی، کمیسیون اقتصادی است. یعنی معادل یک چهارم گزارش های مشاهده ای خوانده شده در دادگاه متعلق به این کمیسیون است.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: بسیاری از پرونده های موجود در گزارش های نظارتی به قوه قضائیه ارجاع می شود و خوشبختانه قوه قضاییه در این زمینه همکاری خوبی با ما دارد.

پورابراهیمی به همکاری کمیسیون و قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: کارگروه مشترک محاسبات اقتصادی با قوه قضائیه تشکیل شده و در دوره ریاست قبلی قوه قضائیه دستور تشکیل این کمیسیون را به دلیل اهمیت آن صادر کرد. رسیدگی به مفاسد اقتصادی.» خوشبختانه این همکاری در دوره ریاست جدید قوه قضائیه ادامه داشت و با این روند در حوزه نظارتی گام های بیشتری برداشته ایم.

وی همچنین عملکرد اقتصادی دولت های گذشته و فعلی را مورد سنجش قرار داد و گفت: این کمیته از پایان دولت 8 ساله آقای روحانی به طور میانگین 25 شاخص کلیدی اقتصادی را از سال اول تا پایان دولت قبل محاسبه کرده است. و این گزارش با دولت فعلی قابل مقایسه است و از این 25 شاخص کلیدی اقتصادی تنها یک شاخص بی‌تأثیر و بقیه منفی و رو به وخامت در هشت سال گذشته است.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شاخصی که در هشت سال گذشته منفی نبود، گفت: این شاخص تنها بدهی خارجی جمهوری اسلامی بود و به این دلیل بود که دولت قبل نتوانست وام خارجی بگیرد. وام امکان پذیر بود.

بیچاره ابراهیمی با اشاره به موفقیت های دولت آیت الله رئیسی در یک سال گذشته افزود: در دولت آیت الله رئیسی از شاخص های منفی دور می شویم و میزان وام های دولت از بانک مرکزی نیز کاهش یافته است.

وی گفت: صادرات ما همیشه بالاتر از واردات بوده و تراز ما مثبت بوده است. نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته است و این یعنی افتتاحیه.

پوابراهیمی در پایان تاکید کرد: نگاه ما به دولت یک نگاه حمایتی است و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند برای کمک به دولت نیز همین رویه را داریم. امیدواریم دولت با اقدامات اصلاحی و بهبود کابینه بتواند آثار بهتری در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید