ارتش واحد همتی در مقابل دولت اصلی بپیچید تا به Pastor 1404 برسید

ارتش واحد همتی در مقابل دولت اصلی  بپیچید تا به Pastor 1404 برسید

روز جدید : همتی این روزها دوباره خود را به جامعه معرفی می کند و سعی دارد بدون امید به اصلاح طلبان خیمه سایه دولت را بشناسد و برند خود را به جامعه سیاسی معرفی کند.

دارنده «صدای قدرت خاموش و ناتوان تو» مدتی است که می کوشد خرقه رخوت و خلوت را از تن درآورد و از کانال اقتصادی به عرصه سیاسی بازگردد; به همین دلیل است که او ارتش خود را از یک نفر به راه انداخت تا بتواند با ستاره بخت خود در آسمان در سال 1404 مصادف شود.

عبدالناصر همتی از آشفتگی آن روزها، همان مردی است که در دولت حسن روحانی در پی استعفای ولیله سیف سکان هدایت بانک مرکزی را در دست گرفت و به آخرین امید جناح چپ در روزهای سرد انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد. ; امیدی که هر چند برای حفظ آن به عنوان یک کورس نهایی تمام تلاش خود را کردند، اما این آخرین تلاش ها محقق نشد و همتی اولین شکست انتخاباتی خود را در آخرین روزهای بهار 1400 در کارنامه خود ثبت کرد.

همتی ناجی اصلاح طلبان نبود

آوارهای اصلاح طلبان در سال های پس از انتخابات 96 که حامیان صف آرایی کردند به حدی بود که حتی خودشان هم نمی دانستند چگونه می توانند آنها را نجات دهند و همین مشکل بود که سیدمحمد خاتمی را مجبور کرد به همکارانش هشدار دهد. اما با ورود علی لاریجانی به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری، این امید در دل رهبران چپ ایجاد شد که بتوانند دوباره کاروان را راه بیندازند و بین بد و بدتر مانور دهند و این بار لاریجانی را به خیابان پاستور بفرستند. ; این آخرین امید دیری نپایید که با تصمیم هیات امنا ناباوری اصلاح طلبان به یأس تبدیل شد. لاریجانی هم رد صلاحیت شد. در آن زمان بیم روی کار آمدن رقیب و قطع شدن دست اصلاح طلبان از آخرین سنگر قدرت، همه نگاه ها را به سمت عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی معطوف کرد.

اگرچه اصلاح طلبان مهرعلیزاده را نیز در سبد نامزدی خود داشتند، اما او در جریان مناظره های انتخاباتی از جمله با کنایه های کنایه آمیز خود به رئیسی، زاکانی و جلیلی، دل همه احزاب خود را خنک کرد. داستان و کتاب بود که همتی را به آخرین ناجی چپ تبدیل کرد. البته ناجی که فرصت ساخت کشتی و راه اندازی آن را نداشت و همه جناح ها هم دل و دل نداشتند که آستین ها را بالا بزنند و مثل انتخابات 92 ائتلاف و تبلیغات راه بیندازند. این برای این بود که کشتی که فقط رطوبت دریا را حس می کرد جلو نرفته و در گل فرو نرود.

پایان سکوت همتی و آغاز انتقاد

کمی بیشتر از 2 میلیون و 400 هزار; اینها همه آرایی بود که همتی از دل انتخابات 1400 به دست آورد. رای نزدیک به 15 میلیونی ابراهیم رئیسی ظاهراً باعث شد تا رئیس کل سابق بانک مرکزی برای چندین ماه به تنهایی بخزد، اما این انزوای دائمی نبود و مانند بسیاری از سیاستمداران، چند ماه دیگر بیشتر خواهد شد. شروع به جوانه زدن کرد و آن جوانه زدن رنگ و درخشش منتقد دولت را به خود گرفت.

همتی در اوایل بهمن 1400 اولین نقد خود را از سیاست اقتصادی دولت با اشاره به افزایش 40 درصدی صادرات نفت آغاز کرد و در توییتر نوشت: «خبر افزایش 40 درصدی ارزش صادرات نفت ایران، خبر امیدوارکننده و کاهش تاثیر است. تحریم های سرکوبگرانه بر بودجه و اقتصاد کشور. قیمت جهانی نفت و نفت در سال 2021 نسبت به سال 2020 بیش از 60 درصد افزایش یافته است.«نقش دولت سیزدهم در مقابله با تحریم ها چه بود؟» تنها چند سطر کافی بود تا دولت اصلی پاسخ دهد.

انتقادات اخیر همت به نفت و صادرات آن ختم نشد و انتقادات به حوزه اصلی کاری او یعنی سیاست های پولی و بانکی رسید. وی در پاسخ به احسان هندوزی وزیر اقتصاد که گفته بود «دولت سیزدهم در شهریورماه توانست بودجه خود را بدون وام جدید به صورت واقعی از بانک مرکزی تأمین کند و حقوق کارکنان دولت زودتر از پایان شهریور پرداخت شده است». توییت کرد: از شهریور ماه هیچ وامی از بانک مرکزی دریافت نشده است. بد نیست بدانید تامین کسری از طریق فشار بر بانک ها و وجوه آن ها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین بانک مرکزی می شود. نتیجه وام غیرمستقیم و گسترش پایه پولی است. آمار پولی پایان مهرماه را نشان می دهد!

همتی همچنین در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر نظارت شدید بانک مرکزی بر بانک ها در حساب اینستاگرام خود نوشت: وی شرایط قانونی و شرعی را رعایت کرد. وی افزود: لازم است در گام اول نظارت دقیق‌تری بر بانک‌ها به‌ویژه توان مالی آنها انجام شود تا حداقل 250 هزار میلیارد تن سرمایه برای دستیابی به کفایت سرمایه لازم بانک‌ها تامین شود، در غیر این صورت تامین مالی اجباری دولت به بانک‌ها محدود می‌شود. . “

البته انتقادات به این 1400 کاندیدای ریاست جمهوری نه تنها حوزه اقتصادی را در بر گرفت، بلکه در واکنش به اخراج دو استاد دانشگاه، به رئیس جمهور و همسرش رو به رو شد و در توئیتی نوشت: ساختار نیروی کار کشور. اخراج دکتر محمد فاضلی از دانشگاه بهشتی مایه تاسف است. امیدوارم آقای رئیسی و همسرشان به عنوان اعضای کمیته جذب دانشگاه جلوی این گونه اقدامات را بگیرند.»

«دولت در سایه» یکی از موضوعات مورد توجه احزاب است که البته با پایان یافتن فعالیت حزب جمهوری اسلامی، این نوع فعالیت حزبی نیز در بایگانی سپرده می شود و جز یک نام چیزی باقی نمی ماند. هر چند سعید جلیلی در طول هشت سال ریاست جمهوری خود دوباره نام حسن روحانی را مطرح کرد، اما ظهور او کمتر به چشم آمد. با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و کنار رفتن اصلاح طلبان، این تصور به وجود آمد که شاید جناح چپ تشکیل دولت سایه را در دست بگیرد و تا چهار سال دیگر فعالیت های خود را داغ کند. این فعالیت‌ها را باید از چپ نگریست و باید جدی‌تر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و او را در رأس دولت در سایه قرار داد. اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان آنقدر در «آنچه می‌کنند» غرق شده‌اند که اگر بتوانند جلوی مرگشان را بگیرند.

همتی که بهتر از هرکسی این واقعیت را درک می کند، این روزها خود را در معرض دید مردم قرار می دهد و بدون امید به اصلاح طلبان تلاش می کند تا با خیمه سایه دولت آشنا شود و برند خود را به جامعه سیاسی عرضه کند، البته در این. میانه‌روها، از بوروکرات‌ها (که مهم‌ترین حامیان او در بحبوحه انتخابات بودند) گرفته تا افراد در دولت، چندان دور نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید