ارجاع موضوع ماده 18 قانون بانکداری اسلامی به کمیسیون اقتصادی مجلس


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893427

شورای اسلامی ماده 18 طرح بانکی جمهوری اسلامی ایران را برای رفع ابهامات مربوط به موضوع حق رای غیر وکلا در این ماده به کمیته اقتصادی شورا ارجاع داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 7 شهریور ماه) ماده 18 قانون برنامه بانکی جمهوری اسلامی ایران را برای رفع ابهامات مربوط به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون اقتصادی شورا ارجاع داد. موضوع حق رای غیر فقیهان در این ماده.

در ماده 18 آمده است:

حصول اطمینان از حسن اجرای عملیات بانکی بدون ربا و نظارت بر عملکرد نظام بانکی و اظهارنظر در مورد رویه ها و ابزارهای کلی، روش های عملیاتی، دستورالعمل ها، بخشنامه ها، چارچوب قراردادها و نحوه اعمال آنها در رعایت موازین فقهی. شورای فقه در بانک مرکزی به شرح زیر تشکیل می شود:

الف) شورای حقوقی متشکل از افراد زیر است:

1. پنج نفر وکیل (مجتهد متعزی) در فقه معاملاتی و صاحب نظر در امور پولی و بانکی.

2. مدیر اجرایی؛

3. معاونت نظارتی و حقوقی رئیس جمهور.

4. اقتصاددان متخصص بانکداری اسلامی به انتخاب رئیس.

5. وکیل متخصص در بانکداری اسلامی به انتخاب رئیس.

6. یکی از مدیران عامل بانک های کشور توسط وزیر اقتصاد و دارایی انتخاب می شود.

اعضای ردیف های (1)، (4) و (5) برای مدت پنج سال منصوب می شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

ب) فقهای عضو شورای حقوق به پیشنهاد مشترک مدیر حوزه های علمیه کشور و رئیس جمهور به شورای نگهبان معرفی و با تصویب اکثریت حقوقدانان انتخاب می شوند. آن شورا

ج) رئیس و نایب رئیس شورای حقوقی از بین وکلای عضو شورا با اکثریت آراء اعضا برای مدت دو سال انتخاب می شوند.

ی) جلسات شورای حقوق با حضور دو سوم اعضا اعم از رئیس یا نایب رئیس شورا و حداقل دو نفر دیگر از حقوقدانان عضو شورا تشکیل می شود. مصوبات قانونی شورا با تأیید حداقل سه نفر از فقهای حاضر در جلسه معتبر است.

هـ – یکی از نمایندگان شورای اسلامی با اولویت آشنایی با اقتصاد و بانکداری اسلامی به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی و انتخاب شورای اسلامی به موجب قانون در جلسات شورا شرکت می کند. عضو ناظر بدون حق رای

ج) شورای حقوقی موظف است در مورد مصوبات شورای عالی و کمیته های زیرمجموعه که بنا به تصمیم رئیس شورای حقوقی دارای ملاحظات شرعی است اظهار نظر کرده و مراتب را کتباً به رئیس شورا اعلام کند. موارد عدم رعایت موازین شرعی فتوای معیار در مصوبات شورا، آرای فقیهان است. همچنین شورا موظف است در مورد موضوعاتی که به موجب قانون توسط رئیس کل به شورا ارجاع می شود یا توسط دبیرخانه یا به درخواست یکی از اعضای شورا در دستور کار شورا قرار می گیرد، اظهار نظر کرده و مراتب را به اطلاع رئیس جمهور می رساند. کلیات موارد عدم رعایت موازین شرعی. رئیس شورا موظف است بر تصمیمات شورای قضایی نظارت و اجرای آنها را کنترل کند.

ج) مصوبات شورا برای کلیه اعضای بانک مرکزی و «اشخاص تحت نظارت» لازم‌الاجرا است. مصوبه این ماده نافی اختیارات فقهای شورای نگهبان در بند ۴ اصل ۴ قانون اساسی نیست.

ح) شورای دادگستری دارای دبیرخانه ای است که دبیر آن به پیشنهاد رئیس شورای دادگستری و تصویب اکثریت اعضای شورای دادگستری برای مدت دو سال منصوب می شود. انتخاب مجدد وی بلامانع است. . ساختار دبیرخانه و شرح وظایف آن به تصویب شورای حقوقی و ابلاغ رئیس جمهور خواهد رسید. دبیرخانه شورای حقوقی می تواند کمیسیون های قضایی و کارشناسی تشکیل دهد.

ک) دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات شورای دادگستری، نحوه تشکیل و اداره کمیسیون های تخصصی قضایی و کارشناسی و نحوه نظارت بر عملکرد قضایی شورا در خصوص «اشخاص تحت نظارت» به پیشنهاد دبیر. شورا و سپس به تایید شورای قضایی، توسط رئیس شورا ابلاغ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید