اردوغان: ایران باید معقولانه عمل کند/ علی اف به من گفت ما هیچ رابطه خاصی با اسرائیل نداریم

اردوغان: ایران باید معقولانه عمل کند/ علی اف به من گفت ما هیچ رابطه خاصی با اسرائیل نداریم

روز جدید اردوغان: الهام علی اف به من گفت که روابط کشورش با اسرائیل مانند سایر کشورهای جهان ادامه خواهد یافت و توسعه خواهد یافت و دولت باکو عقب نشینی نخواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه به ایران توصیه کرد که با عقل سلیم علیه آذربایجان عمل کند و تنش ها را تشدید نکند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از سفر یک روزه خود به منطقه قره باغ کوهستانی در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد.

اردوغان: ایران باید با عقل سلیم در قبال آذربایجان رفتار کند

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در قبال آذربایجان و انتقاد تهران از نزدیکی باکو به تل آویو، گفت: من در این مورد با آقای علی اف صحبت کردم. او در این زمینه موضعی اصولی دارد و به نظر نمی رسد عقب نشینی کند».

اردوغان افزود: علی اف به من گفت که کشورش روابط خاصی با اسرائیل ندارد و آذربایجان حق دارد هر گونه کالایی را بر اساس منافع خود با اسرائیل تجارت کند، همانطور که تجارت و روابط با دیگر کشورها را انجام می دهد. همانطور که با کشورهای دیگر انجام داده است.»

اردوغان افزود: دولت ها نباید و نمی توانند بر سازوکارهای تصمیم گیری خود تأثیر بگذارند، امیدواریم ایران در این زمینه منطقی عمل کند تا مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود.

رئیس جمهور ترکیه مناطق آزاد شده قره باغ کوهستانی را دارای ظرفیت های گسترده ای برای رشد و توسعه اقتصادی دانست و گفت: شرکت های ترکیه ای در کنار شرکت ها و دولت آذربایجان در منطقه حضور دارند و به آذربایجان در توسعه این امر کمک خواهند کرد. منطقه

وی افزود: “در حال حاضر شرکت های ترکیه ای به شدت روی پروژه های توسعه زیرساختی در منطقه قره باغ کوهستانی کار می کنند. در فرودگاه فضولی که ما پیدا کردیم، 12 شرکت ترکیه ای با برادران آذربایجانی خود کار می کنند.” “آنها این پروژه بزرگ را در مدت کوتاهی، هشت ماه به پایان رساندند. دو فرودگاه دیگر در حال ساخت است. انتظار می رود که آنها به سرعت و ظرف یک سال تکمیل شوند.”

وی افزود: دو کشور در زمینه توسعه کشاورزی هوشمند نیز همکاری می کنند و تحقیقات در این زمینه به طور جدی ادامه دارد، علاوه بر این، در زمینه توسعه دامپروری در منطقه نیز کارهای زیادی در حال انجام است. او اضافه کرد. وی افزود: پروژه های کشاورزی و دامداری در زمین های پاکسازی شده از مین در حال حاضر در شرایط برد-برد برای آذربایجان و ترکیه آغاز شده است و به ما گفته شده که حداقل 5000 تا 10000 گاو برای کار فرستاده شده اند. در زمینه دامپروری به قره باغ آورده می شوند که واردات گوشت آذربایجان را به حداقل می رساند که نشان می دهد در این زمان جهش بسیار جدی در کشاورزی و دامداری رخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید