ارز چندکاره رونق اشتغال و تولید را از بین برد / اختلاف قیمت ها منجر به قاچاق کالاهای اساسی شد


ساعت: 16:25
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879059

دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: قطعا ارز مفسده است و می تواند منبع رانت باشد. با افزایش واردات با تامین ارز ارزان به قیمت 4200 تن، رونق تولید و اشتغال در کشور از بین رفت.


عبدالعلی رحیمی مظفری دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی لزوم حذف چند بند در اقتصاد کشور را ارز بیان کرد 4200 تومان زمانی افزایش یافت که قیمت ارز کشور دو برابر معمول بود و متاسفانه دولت قبل تمایلی به تعدیل قیمت نداشت.

وی افزود: زمانی که ارز در کشور چند سودی شود قطعا مفسده خواهد داشت و هزینه آن فرقی نمی کند چرا که در نهایت دوبرابر بودن و چندگانه بودن آن می تواند منبع رانت باشد. و فساد در کشور».

وی گفت: اگر قرار است از تولید حمایت کنیم، قطعا باید میزان حمایت و قیمت واقعی را مشخص کنیم. تا زمانی که بتوانیم بسته های پشتیبانی خود را مستقیماً به مشتری تحویل دهیم، البته نمی توانیم تولید واقعی داشته باشیم. در چنین شرایطی رقابت سالمی برای تولیدکننده وجود ندارد و در نتیجه صادرات مطلوبی از نظر کمی و کیفی نخواهیم داشت. باید بپذیریم که دو برابر شدن ارز کمکی به تولید نمی کند و در واقع ضربه ای به تولید است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر ارز 4200 بر کشاورزی گفت: زمانی که قصد داریم با عرضه ارز 4200 قیمت تولید را کاهش دهیم، مشخص نیست ارزش واقعی این محصول چقدر است و نمی توانیم تعیین کنیم. ما نمی توانیم تعیین کنیم که آیا محصولات کشاورزی ما سودآور هستند یا خیر.

رحیمی مظفری یادآور شد: ارز 4200 تومانی نیز بر واردات و صادرات ما تاثیرگذار است. متاسفانه زمانی که اختلاف قیمت بسیار زیاد است، دلالان ما می توانند از این فاصله نهایت استفاده را ببرند و بیشترین سود را ببرند. در راستای این سودها، واردات را افزایش می دهند تا سود بیشتری را شامل شود. طبیعتا با افزایش واردات با تامین ارز ارزان به قیمت 4200 تن، رونق تولید و اشتغال در کشور از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا حذف ارز ۴۲۰۰ آغازی برای اقتصاد بخش کشاورزی و بهره‌وری تولید کالاهای اساسی است؟»، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش اشتغال و تولید می‌شود. باید مشخص کنیم به ازای هر کیلوگرم تولیدمان چقدر برای تولیدات دامی و کشاورزی هزینه کرده ایم. اگر شرایطی برای تزریق یارانه در تولید فراهم شود، قیمت ها تعیین می شود و در آن صورت می توانیم کیفیت و کمیت محصولات را افزایش دهیم و این محصول را با کمترین قیمت تولید کنیم و به صرفه اقتصادی برسیم.

وی در پایان به قاچاق کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تفاوت قیمت ها منجر به قاچاق کالاهای اساسی شده است. بر اساس آمار ارائه شده برای برخی داروها و در برخی موارد تا سه برابر مصرف داخلی، این دارو وارد کشور شده، یعنی به ارز 4200 تومانی قاچاق شده است. متاسفانه برخی از این واردکنندگان لوازم بهداشتی و زیبایی دارای شبکه توزیع هستند. اگر قیمت ها مناسب باشد و میل به کنترل وجود داشته باشد، مطمئناً ترافیک گسترده ای نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید