از احیای زمین کشاورزی تا جمع آوری 100000 دلار برای روستائیان / طرح شیلات، مهاجرت معکوس


ساعت: 10:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814150

سپاه نور امید را در روستاها روشن می کند.

در آشفته بازار بیکاری که باعث مهاجرت دهقانان به شهرها شد، طرح های سپاه برای خودکفایی و خوداشتغالی در روستاها چراغ امید را روشن کرد و اقدامات مثبتی برای معکوس کردن مهاجرت روستاییان با طرح هایی مانند ماهی انجام شد. کشاورزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; استخرهای پرورش ماهی همراه با زمین های کشاورزی فصل جدیدی را برای درآمدزایی و اشتغال در کشور ایجاد کرده است.

آب موجود در این مخازن که به اراضی کشاورزی ریخته می شود، تأثیر مستقیمی بر افزایش تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارد. زیرا نمک های موجود در این آب ها به عنوان کودهای طبیعی عمل می کنند و هم تولید محصولات ارگانیک و هم مصرف کودهای شیمیایی را کاهش می دهند.

مردم جنوب کشور که در سال های اخیر ماهیگیری را به عنوان میراثی ناب از نیاکان خود آموخته اند، علاوه بر این که گروهی از ماهیگیران از وسعت خلیج فارس و عمان امرار معاش می کنند، مردم دیگری نیز در کنار مردم خود زندگی می کنند. مزارع، آنها همچنین ماهی تولید می کنند و استخرهایی برای پرورش ماهی ایجاد می کنند.


baed653f 4f97 4abd a473 56e27660f711 خبر خاکستری


احداث دریاچه ها در کنار زمین های کشاورزی باعث مهاجرت معکوس شهرها به روستاها شده است

اما در کار ماهیگیری، صید دریایی ثابت نیست و ممکن است ماهیگیران یک روز دست خالی و روز دیگر دست خالی باشند. اما هنگام پرورش ماهی در دریاچه ها، میزان تولید، کیفیت و عملکرد و اندازه ماهی مشخص است.

احداث استخرهای پرورش ماهی همراه با زمین های کشاورزی باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است، زیرا این نوع کار درآمد سالانه را تعیین می کند.

در این آشفته بازار بیکاری که شاهد مهاجرت دهقانان به شهر و سکونت در حاشیه شهرها هستیم، پرورش ماهی در حوضه گزینه مناسبی برای جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهرها است.


06f8aaf7 925b 403a b93e 8cca69eab7d8 خبر خاکستری


صرافی 100 هزار دلاری برای پرورش ماهی در دریاچه های کشاورزی هرمزگان

یاسین بااگر مسئول بسیج سازندگی استان هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه پرورش ماهی در دریاچه های مجاور زمین های کشاورزی توسط بسیج سازندگی هرمزگان از سال 1388 آغاز شده است، گفت: شهرستان های حاجی آباد، مزرعه، سردار، ابید و چالگان هستند. در خط مقدم این.

رئیس بسیج سازندگی هرمزگان گفت: بشاگرد، میناب دارفان، هشتبندی، بندرعباس و سیاهو از دیگر شهرها و روستاهای حمایت کننده از پرورش ماهی در دریاچه های کشاورزی با حمایت بسیج سازندگی هستند.

واکار با اشاره به اینکه تاکنون بیش از دو میلیارد تن وام برای احداث و بهره برداری از دریاچه ها هزینه شده است، گفت: در این دریاچه ها برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شد.

وی با اشاره به کشت ماهی تیلاپیا در استخرهای پرورش ماهی هرمزگان خاطرنشان کرد: ماهی های تولید شده علاوه بر تامین نیاز بازارهای استانی و کشوری برای صادرات نیز با درآمد سالانه بیش از 100 هزار دلار صادر می شود.


b75f1061 fd99 41e4 83ea 5469e26d350a خبر خاکستری


مساحت این استخرها از 200 تا پنج هزار متر مکعب است

مهندس میرزاده کارشناس احداث استخرهای پرورش ماهی در کنار زمین های کشاورزی بسیج سازندگی هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: در مکان هایی که آب کمی برای زمین های کشاورزی وجود دارد، استخرهای پرورش ماهی در کنار باغ ها احداث شده است.

کارشناس ساخت استخرهای پرورش ماهی به زمین های کشاورزی گفت: با توجه به اینکه هرمزگان در سال های اخیر با خشکسالی و کم آبی دست و پنجه نرم می کند و کشاورزان در ساخت این دریاچه ها کوتاهی کرده اند، بسیج سازندگی برای کشاورزانی که استقبال کردند، این استخرها را ساخت.

میرزاده با اشاره به اینکه مساحت این استخرها از 200 تا 5 هزار مترمکعب است، گفت: آب ذخیره شده در این استخرها، کشاورز می تواند در تمام طول سال از آن استفاده کند و مشکل کم آبی و باغات مرتفع می شود. کشاورزی نیز در حال احیا است.


06bc2501 3d15 4676 a59b 9ee1d7df03d0 خبر خاکستری


احیای زمین های کشاورزی از طریق احداث استخرهای پرورش ماهی

وی با تاکید بر اینکه استخرهای ماهی در مجاورت باغات کشاورزی باعث ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس می شود، گفت: برخی از افرادی که با مشکل آب به زمین های کشاورزی خود مشکل دارند، موجب احیای زمین های کشاورزی خود و همچنین افرادی که به آنها پناه آورده اند، حاشیه شهرها شده است. در جستجوی کار، که باعث می شود به روستا برگردند و به عقب مهاجرت کنند.

کارشناس احداث استخرهای پرورش ماهی تا زمین های کشاورزی با اشاره به احداث بیش از 30 دریاچه به زمین های کشاورزی گفت: برخی از این استخرها از سنگ و سیمان ساخته شده اند و برخی از این استخرها از نظر حجم به شکل بزرگ هستند. نحوه ساخت زمین های کشاورزی در بالادست.


این استخرها توسط بسیج سازندی و با مشارکت گروه های جهادی ساخته شده است

میرزاده گفت: ساخت این استخرها توسط بسیج سازندگی هرمزگان با مشارکت گروه های جهادی و همکاری دهقانان و کشاورزان انجام شد.

وی تاکید کرد: در برخی نقاط باغات کشاورزی خشک شده و کشاورز زمین های خود را رها کرده و در حاشیه شهرها ساکن شده است و اجرای این طرح جان تازه ای به روستاهای هرمزگان دمیده است.

این بسیج سازنده در حوزه خدمات رسانی و اشتغالزایی در روستاها و شهرها بی شک نور امید جدیدی را در بین مردم جامعه ایجاد کرده است و این امر نیازمند ارگان ها و ابزارهای دیگر است تا با ایجاد موجی از همدلی و همدلی، زمینه اشتغال روستائیان را فراهم کنند. شهرها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید