از ادغام سرمایه و دارایی های مصرفی تا انتقال وجوه به مناطق کنترل نشده/ ادامه تقاضای سفته بازی پس از تورم افسارگسیخته.


ساعت: 10:37
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921498

چالش های طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛

نقدینگی نادرست جامعه که هر بار بی هدف بازار خاصی را هدف قرار می دهد، منجر به تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط نمایندگان مجلس شد که البته دولت نیز موافقت خود را با آن اعلام کرد، اما طرح مذکور با جدیت مواجه است. چالش ها را به چالش می کشد و باید دید نتیجه چه خواهد بود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، طرح مالیات بر عایدی سرمایه یکی از طرح هایی است که نمایندگان مجلس برای محدودسازی تقاضا برای سفته بازی و کنترل نقدینگی در جامعه تدوین کرده اند که مانند هر طرح دیگری موافقان و مخالفانی دارد.

شرایط نابسامان حاکم بر کشور باعث شده است که تعداد محدودی از مردم در یک زمان بازار خاصی را هدف قرار دهند و برای سفته بازی پادشاه شوند، در نتیجه با افزایش قیمت یک شبه مواجه هستیم که کنترل آن نه تنها غیر ممکن است، بلکه بازارهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

پس از بدتر شدن وضعیت فعلی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه ارائه شده است که البته نیاز به کارشناسی بیشتری دارد تا اجرای شتابزده آن بار مشکلاتی با ماهیت متفاوت نداشته باشد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه از تبدیل شدن کالاهای مصرفی به سرمایه جلوگیری می کند

جعفر قدری به عنوان حامی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز اظهار داشت: ممکن است در جزئیات این طرح بحث و ایراداتی وجود داشته باشد که به شورای نگهبان ارجاع می شود.

وی افزود: در حال حاضر با وضعیت نوسانی مواجه هستیم و بخشی از نقدینگی به سمت خودرو، مسکن، ارز و سکه هدایت می شود، بنابراین در چنین شرایطی اگر تقاضا برای سفته بازی کنترل نشود، افزایش تقاضا در یک بخش افزایش می یابد. قیمت کالاها را افزایش دهد.» می دهد و در عمل کالاهای مذکور از مصرف به سرمایه تبدیل می شود.

قدری گفت: با شرایط ذکر شده هر چقدر هم که عرضه کالا زیاد باشد باز هم نمی توانیم تقاضای رو به رشد را تامین کنیم و الان هم همین وضعیت در مورد دلار، سکه، خودرو و خانه وجود دارد. بیایید این کار را انجام دهیم در حالی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه این کار را انجام می دهد.

یکی از اعضای کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی با اشاره به اینکه فردی که خانه دارد یا خودش استفاده می کند یا اجاره می دهد و در نتیجه اجاره این خانه فعالیت اقتصادی سودآوری شکل نمی گیرد، گفت: این فرد از محل اجاره خانه درآمد کسب می کند، اما مالیاتی بر آن وجود ندارد، به غیر از مالیات بر درآمد اجاره که زیاد نیست.


f19b0c9e 3dcb 4a18 ae2c bd18276c5c0e خبر خاکستری

کادری تصریح کرد: اگر دارایی خانواده برای نیاز خانواده کافی باشد منعی برای استفاده وجود ندارد اما در صورت ادامه ورود به فاز سفته بازی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود زیرا بازارها را مختل می کند.

وی افزود: در بیشتر کشورهای دنیا مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک نوع مالیات پذیرفته شده تلقی می شود و از طریق آن با اقدامات سوداگرانه مقابله می کنند.

قدری اذعان داشت: اگرچه این نوع مالیات تاکنون در کشور ما مرسوم نبوده، اما در قالب طرحی مطرح شده است، اما طبق اظهارات نماینده دولت، دولت نیز با آن موافق است و معتقد است این مالیات پایه باید به سایر پایه های مالیاتی اضافه شود.

عضو کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کسب درآمد نیست، اگرچه ممکن است برای دولت درآمدزایی داشته باشد، اما هدف از اجرای آن جلوگیری از انگیزه های سوداگرانه است.

کادری تصریح کرد: این نوع مالیات برای هدایت پول های موجود به دست مردم است و باعث می شود که پول به سمت بازار سرمایه و سپرده های بانکی حرکت کند، البته سپرده های بانکی مشمول مالیات نیست و مردم می توانند به آن عمل کنند.

وی گفت: در قانون مالیات های مستقیم به صراحت آمده است که اشخاص حقوقی که فعالیت تجاری یا تجاری دارند باید حسابی مرتبط با پایانه مغازه داشته باشند و تراکنش ها و وصول های آنها در آن حساب متمرکز باشد اما برای اشخاص مشکلی وجود ندارد. از این طریق دولت می تواند از اشخاص حقوقی مالیات بگیرد.

این کارشناس اقتصادی یکی از انتظارات جامعه از دولت را ساماندهی وصول مالیات دانست و خاطرنشان کرد: برخی از افراد تاجر یا فروشنده هستند که خرید و فروش و کار خود را به صورت نقدی انجام می دهند که با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه هر درآمد و پرداختی را می توان از طریق حساب متصل به پایانه فروشگاه رصد کرد و درآمد افراد را شناسایی کرد.


9df91639 6473 4f74 8575 6536933e2ba7 خبر خاکستری


پس از کنترل تورم باید چارچوب مشخصی برای شناسایی همه دارایی های جامعه تعریف شود

محمد بهمن در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز به عنوان مخالف طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: در برخی ادبیات اقتصادی تورم به طور کلی نوعی مالیات دولتی تلقی می شود به گونه ای که مردم کشورهایی که دچار تورم هستند مالیات پرداخت می کنند. راز در حالی است که یکی از وظایف دولت ها کنترل تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پول کشور است.

وی افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور چالش های زیادی دارد که یکی از مهم ترین آن ها تورم در کشور است چرا که وقتی بتوانیم مالیات بر عایدی سرمایه را وضع کنیم کشور دچار تورم نمی شود و مردم می توانند استفاده از سود به جای دریافت کالاهای سرمایه ای باید مالیات بپردازند اما در ایران اینگونه نیست اما مردم مجبورند برای حفظ ارزش دارایی خود کالاهای سرمایه ای بخرند.

مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: در این صورت وقتی مالیات بر درآمد وضع می کنیم در واقع مالیات بر تورم ناشی از دولت ها خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به تورم در کشور، کالاهایی که برای مصرف در نظر گرفته شده بودند، تبدیل به سرمایه شده اند که در نتیجه دولت ها به فکر وضع مالیات بر این کالاها افتاده اند.

باخمن خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که اجرای طرح مذکور را در کشورمان سخت می کند، عدم دسترسی به اطلاعات کامل مردم است.

وی افزود: وقتی به برنامه های اجرایی کشور نگاه می کنیم، می بینیم که در موضوعاتی مانند یارانه ها هنوز هم تعداد زیادی از مردم به دلیل اینکه در دهک های مربوطه قرار نگرفته اند معترض هستند و این هم به دلیل عدم حضور دولت است. دارایی افراد را بشناسید در نتیجه اگر نتوانیم راه حل مناسبی برای تفکیک دارایی های سرمایه ای مردم از دارایی های مصرفی داشته باشیم، طرح مذکور کشور را با چالش مواجه می کند.

باخمن گفت: همچنین اگر چنین مالیاتی وضع شود، می‌توان برخی از سرمایه‌های مردم را به جای نگهداری در داخل برای فرار از مالیات، وارد بازارهای خارجی بدون نظارت کرد، مانند ارزهای دیجیتال، که باز هم چالش بزرگی برای اقتصاد خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر می خواهیم برنامه موفقی داشته باشیم، سیاستمداران و دولتمردانی که به دنبال اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند باید سیاست های مناسبی را برای مهار تورم در کشور تعیین کنند، در این صورت مردم به دنبال کالا نمی روند. ، سرمایه را ذخیره کنند و برای حفظ ارزش پول خود ارز یا طلا بخرند.

باخمن تصریح کرد: متولیان پس از کنترل تورم باید چارچوب مشخصی را برای شناسایی همه دارایی های جامعه تعریف کنند تا بخش کوچکی از جامعه که بیشترین سرمایه را توزیع کرده اند از این مالیات ها معاف نشوند و از این عوارض فرار کنند. کلاس ها. طبقه فقیر و متوسط ​​دوباره مشمول این نوع مالیات ها می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، امیدواریم با انجام کار کارشناسی و اندیشیدن به تصمیمات صحیح در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه، آحاد مردم از مزایای آن بهره ببرند و دود آن به چشم دلالان و دلالان برود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید