بی تدبیری در حذف ارز ترجیحی منجر به تورم افسارگسیخته شده است

بی تدبیری در حذف ارز ترجیحی منجر به تورم افسارگسیخته شده است

روز جدید : اقتصاد چرخه ای است که در آن افزایش کالاها و کالاهای اساسی سایر کالاهای مصرفی را تحت تأثیر قرار می دهد و بنابراین دارو یکی از آنهاست. اگرچه دولت اعلام کرده است که ارز ترجیحی این دارو حذف نخواهد شد، اما قیمت بسیاری از داروها و لوازم پزشکی مدت هاست که افزایش یافته و شایعاتی مبنی بر حذف ارز ترجیحی وجود دارد. زمانی که قیمت اکثر کالاها در کشور افزایش می یابد، حتی اگر ارز دارو حذف نشود، اما به دلیل افزایش هزینه های تولید و نیروی کار، باز هم شاهد افزایش قیمت داروها خواهیم بود. پوشش بیمه ای یکی از مواردی است که کارکنان معتقدند با گسترش این معضل می توان به مردم در درمان کمک کرد.

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تفکر تاکتیکی در جامعه نسبت به مسائل و مشکلات مختلف زمانی اتفاق می افتد که کارکنان در بین مردم باشند. نماینده ای که در حوزه انتخابیه خود مشکل مردم را فریاد می زند حتما به میان مردم رفته و از نزدیک با مشکلات آنها مقابله کرده است.

وی گفت: مسئولان در اتاق های دربسته می نشینند و وضعیت اسفبار مردم را از راه دور زیر نظر دارند تا نتوانند به درستی با آنها تماس بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند. اگر مردم باید از مشکلات محافظت شوند، باید ابزارهای قدرتمندی در اختیار آنها قرار گیرد که یکی از آنها برقراری ارتباط نزدیک با مردم و مشکلات آنهاست.

نماینده مردم سراوان در مجلس گفت: یکی از راه های حمایت از مردم ارائه خدمات در حوزه سلامت است که نیروی کار و تجهیزات پزشکی ابزار این خدمت است که در نهایت به پزشکی ختم می شود. زمانی که قیمت یک دارو افزایش می یابد و دسترسی به آن دشوار می شود، مردم دیگر توان خرید آن را ندارند و در این صورت جان و سلامت آنها به خطر می افتد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برای بهبود وضعیت می توان تا مدتی همه مسائل را نجات داد و تحت پوشش قرار داد، اما در مورد دارو امکان صرفه جویی وجود ندارد زیرا خطرات جانی را به دنبال دارد.

فاضلی گفت: بیماری و درمان بیماری ها شوخی نیست و نمی توان داروی بی کیفیت تولید کرد و یا دیر به بیمار تحویل داد. حذف ارز ترجیحی به نحوی که با سهل انگاری و بدون توجه به توانمندی های جامعه انجام شده است هزینه های لجام گسیخته ای را به همراه داشته است. به نظر من اصل یارانه اشتباه بود. شما می گویید قیمت برق یک فقیر در استان سیستان و بلوچستان چند برابر یارانه قبلی 45 هزار تومانی بوده است؟

وی گفت: با افزایش هزینه های تولید دارو، قیمت ها نیز افزایش می یابد که در نهایت مردم را از دسترس داروها و خدمات پزشکی خارج می کند و افزایش به اصطلاح پوشش بیمه ای را غیرممکن می کند. برای حل مشکلات جامعه ابتدا باید ساختارها و زیرساخت های آن فراهم شود و سپس به فکر رفع آنها بود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه انتخابیه ای که نمایندگی می کنم مشکل 80 درصد مردم آب شرب است و در برخی مناطق اصلا آب شرب ندارند. در مناطقی مانند منطقه بامپشت و شهر سیرکان ماهانه 1500 لیتر آب به یک خانواده 5 نفره داده می شود و هر نفر می تواند روزانه 10 لیتر آب بنوشد و بشوید. بنابراین با دستورالعمل نمی توان مشکلات را حل کرد و اجرای برنامه ها نیازمند کار دلسوزانه است که کار سختی است و امیدوارم دولت این درد را تحمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید