از ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش تعداد پروازها تا راه اندازی آموزشگاه خلبانی / افزایش پروازها و ایرلاین ها در خراسان جنوبی بعد از انقلاب


ساعت: 09:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807483

توسعه هوانوردی دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی بود.

طهماسبی مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی گفت: توسعه عوامل شرکت های هواپیمایی، احداث ترمینال و محوطه سازی تاسیسات جدید و احداث ساختمان حراست زمینی و پلیس فرودگاه از جمله پروژه های انجام شده در سال های اخیر است. سالها در فرودگاه بیرجند.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانحمل و نقل هوایی و توسعه فرودگاه ها در کشور یکی از برکات انقلاب اسلامی است و شهر بیرجند که سومین شهر کشور قبل از انقلاب بود، مجهز به فرودگاه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار کرد. پیشرفت و دستاوردهای چشمگیری در این زمینه داشته باشد.

توسعه هوانوردی علاوه بر رفاه حال مردم و تسریع در کار، حضور بیشتر کارکنان و سرمایه گذاران در استان را در پی خواهد داشت و دستاوردهای بیشتری را برای استان به همراه خواهد داشت.

عظیم طهماسبی مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی در گفت و گو با कاورستانوی در خصوص دستاوردهای هوانوردی و فرودگاهی در خراسان جنوبی اظهار داشت: زمینی است. ابعاد دو کیلومتر در دو کیلومتر (چهار میلیون متر مربع) توسط دولت وقت تهیه و با تسطیح زمین و ایجاد بخشی از ساختمان، دو اتاق فرودگاه ساخته شد. و در این تاریخ یک پیست شرقی-غربی حدود هزار متری با علائم در دو طرف پیست ساخته شد و دستگاه بیکن NDB نیز نصب شد.

وی افزود: باند، امکانات و تجهیزات تا سال 1344 مورد استفاده قرار گرفت و هواپیماهای تک موتوره در آن نشست و برخاست کردند.آسفالت سرد و بقیه به عرض مسیر شنی است و بعداً روسازی آسفالت دوبار خنک می شود.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی گفت: در فاصله سال های 1336 تا 1337 چهار امکانات فنی شامل موتورخانه، بیکن اتاق، انبار و خلبان از کریدور هوایی و تعداد زیادی هواپیما در حال پرواز به کشورهای آسیایی مشاهده شد. از این راهرو از هوا استفاده می کنند. در سالهای 1337 و 1338 نصب تجهیزات فنی شامل سه ژنراتور 5 کیلوواتی و یک دستگاه بیکن (شامل دو قطعه انتقال) و نصب آنتن 210 فوتی (دکل) جهت اشاره و هدایت هواپیماها ایجاد شد. کشوری شامل تکنسین ها و مکانیک ها روی این دستگاه ها کار می کرد. ضمناً در سال 1341 لانه ای از ژاندارمری منطقه بیرجند به این مجموعه اضافه شد که هواپیماهای تک سرنشین از آن استفاده می کنند.

طهماسبی به پروژه های اجرا شده در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: توسعه کارگزاران هواپیمایی با وام بالغ بر 90 میلیارد ریال، احداث ترمینال و محوطه سازی تسهیلات جدید با وام بالغ بر 60 میلیارد ریال و احداث ساختمان حراست و پلیس فرودگاه با اعطای وام بالغ بر 11 میلیارد ریال یکی از طرح های اجرا شده در سال های اخیر است.

وی افزود: با اجرای این طرح ها فضای ترمینال فرودگاه از 1300 متر مربع به 3000 متر مربع و طول باند فرودگاه از 3100 متر به 4000 متر افزایش یافته است که در حال حاضر فوکر را می پذیرد. 100، بوئینگ 727، MD83 و همچنین هواپیماهای پهن پیکر از نوع ایرباس 300 هستند.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح محوطه سازی بیش از 36 هزار مترمربع و نصب دستگاه ناوبری VOR، DME نیز از جمله فعالیت های انجام شده در این فرودگاه است و در حال حاضر 3 پروژه شامل تقاطع همسطح و ورودی جدید ساختمان فرودگاه یگان حفاظت سپاه – در نظر دارد یک پاویون جدید در فرودگاه بسازد.


ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش تعداد پروازها

طهماسبی به زیرساخت های لازم برای افزایش تعداد پروازها در فرودگاه های استان اشاره کرد و گفت: نصب دستگاه ناوبری (VOR زاویه پرواز) برای حرکت ایمن در هر شرایط جوی، نصب چراغ های Simple Approach و PAPI، مطالعه و طراحی پایانه پروازهای بین المللی خارجی، شروع اتوماسیون اداری، ارتقای سطح رتبه فرودگاه از B1 به A3 در بین فرودگاه های کشور و ارتقای سطح سازمان اداری فرودگاه به اداره کل از جمله زیرساخت.

وی ادامه داد: تصویب طرح کلی فرودگاه به عنوان سند بالادستی تا افق 1420، بهسازی واحدهای مهندسی الکترونیک هوانوردی، بهسازی واحد فنی فرودگاه برای احداث نوار، پوشش مجاری آبهای سطحی و ایمنی. اطراف باند، بازسازی در سایت تقی قنبر، بهسازی ساختمان پلیس فرودگاه، تعمیر و بهسازی باند اول و میانی و نوار استانداردسازی، بهسازی جاده امنیتی فرودگاه، ساخت و ساز و بهسازی سیلاب اطراف فرودگاه، تایید اورژانس طرح و سند فرودگاهی، صف گرفتن گواهینامه در فرودگاه از ایکائو برای امنیت و خدمات بالا، پیاده سازی سامانه FIDS و اطلاعات پرواز و امکان نمایش مانیتورها و از طریق اینترنت از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی گفت: تعویض و روکش صندلی ترمینال ها، تعویض چراغ های سقفی ترمینال ها و استفاده از فناوری های کم مصرف و با راندمان بالا، بازسازی و نوسازی فضای سبز و احداث گلخانه ها ساخت و آسفالت پارکینگ، ساخت سالن تشریفات تالار ترمینال مسئولین کشوری و استانی، نصب برج های روشنایی برای تکمیل روشنایی حیاط و پارکینگ، نصب کنسول برج های کنترل پرواز با استفاده از محصول داخلی، بهره برداری از شبکه دولتی، محوطه سازی و بهسازی معابر فرودگاه، بهسازی واحد مجاورت، بهسازی واحد شبکه پیام هوانوردی AFTN، بهسازی و تجهیز نمازخانه فرودگاه، بهسازی سرویس های بهداشتی، ساخت پد هلیکوپتر (منطقه فرود هلیکوپتر)، بهسازی فرودگاه ها و مکان برای اقامت در فرودگاه جاده آسفالت VOR، DME -، بهبود عایق بندی ترمینال فرودگاه، کمک. از دیگر دستاوردهای ساخت گلخانه هوانوردی و آموزشگاه خلبانی می توان به ایجاد حصار محافظ برای سوخت گیری، تکمیل ورودی سایت قدیمی، ساخت اتاق تاسیسات و رفع عیوب حفاظتی دیوارها اشاره کرد.

طهماسبی گفت: جداسازی کامل سرچشمه و ضلع زمین در محوطه قدیم، بهسازی ساختمان های مربوط به چاه محوطه قدیم، احداث ساختمان RCAG در ارتفاعات تقی قنبر.

ساخت و تکمیل ورودی جدید فرودگاه، ساخت دیوار محافظ در ورودی سایت جدید، احداث اتاق نگهبانی درب آهنی، احداث کانال نیمه باز تاسیساتی، تکمیل محوطه و کانال نصب از هتل یگان حفاظت هوانوردی، ایجاد سالن ورزشی برای کارکنان فرودگاه، نظارت و تایید سیستم پشتیبانی ناوبری ILS، نصب دستگاه ضبط جدید به عنوان اولین فرودگاه کشور، جایگزینی درب های امنیتی زمینی با درب های پرسرعت، ایجاد امکانات لازم زیرساخت های پروازهای حج برای اولین بار در استان خراسان جنوبی در سال 1396، احداث نمازخانه فرودگاه با محوطه سازی احداث خدمات، تصویب طرح و ساخت مسجد در فرودگاه با همت خیران، بازگشایی فرودگاه جدید در مسیر و گازرسانی به فرودگاه نمونه دیگری از دستاوردهای فرودگاه بیرجند و اقدامات انجام شده است.


تعداد پروازهای قبل و بعد از انقلاب

طهماسبی در خصوص پروازها نیز گفت: قبل از انقلاب فرودگاه بیژن تنها به مشهد هفته ای دو پرواز داشت. پس از پیروزی انقلاب، سه پرواز تهران به فرودگاه بیرجند و در مجموع پنج پرواز در هفته از فرودگاه بیرجند به مشهد اضافه شد.«تهران آماده بود.

وی گفت: در گذشته پروازها توسط یک شرکت هواپیمایی انجام می شد که اکنون به 5 ایرلاین افزایش یافته است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با بیان اینکه شاهد دستاوردها و پیشرفت های زیادی در حوزه هوانوردی در استان هستیم، گفت: در حال حاضر روزانه دو پرواز به تهران و پرواز به مشهد داریم که همه آنها پیشرفت را نشان می دهد.

طهماسبی گفت: همچنان در حال افزایش پروازها در استان هستیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد پروازها نسبت به گذشته افزایش یافته که هفته ای یک پرواز به مشهد توسط یک شرکت هواپیمایی انجام می شد.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با بیان اینکه استان های بیرجند و طبس در استان دارای فرودگاه هستند، گفت: همه این پیشرفت ها و دستاوردها در حمل و نقل هوایی به برکت انقلاب اسلامی است و در این 43 سال اتفاق افتاده است. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید