از داشتن زیرساخت در خسروی گرفته تا استقبال از زائران از این مرز/دروازه کربلا، میزبان هزاران عاشق حسینی.


ساعت: 11:21
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895489

مرز خسروی رسمی ترین و قدیمی ترین مرز با کشور عراق است که بهترین و مناسب ترین زیرساخت ها را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مرز خسروی رسمی ترین مرز با عراق است که پس از پایان جنگ تمامی ارتباطات با عراق از طریق آن صورت می گیرد. اسرا و آزادگان از طریق مرز خسروی وارد کشور شدند و پس از سرنگونی رژیم بعث، بیش از 50 کاروان زیارتی عتبات عالیات از طریق مرز خسروی وارد کشور شدند.

در جریان حمله داعش به عراق، این مرز به دلیل همجواری با مناطق تحت کنترل داعش بسته شده بود و امکان عبور از این مرز رسمی برای بازدیدکنندگان وجود نداشت.

با سرکوب داعش و اعلام پایان حکومت آن در عراق و سوریه، مردم شهرستان های مرزی استان کرمانشاه انتظار داشتند که مرز خسروی حداقل در ایام اربعین به روی تردد باز شود، اما مشکلات امنیتی وجود دارد. کشور عراق اجازه داد تا مرز برای بسیاری از زائران حرم اباعبدالله الحسین (ع) باز شود، او آرامش نداد.


714a2a8d 44ea 45ed 9eaf 48334e9df65f خبر خاکستری

آرزوی مردم این منطقه تا چند سال پس از پایان حکومت داعش برآورده نشد تا اینکه پس از رایزنی های فراوان با نیروهای حشدالشعبی عراق برای تامین امنیت زائران، این مرز رسمی روزانه برای فعالیت فعال شد. در ایام اربعین سال ۱۳۹۷ اما با شیوع بیماری کرونا دوباره تعطیل شد.

به مدت دو سال نه تنها مرز رسمی خسروی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم، تمامی مراسم پیاده روی اربعین در آن بسته شد و کشور عراق در سال اول از پذیرش زائران خودداری کرد. شیوع بیماری، اما در سال دوم اجازه ورود محدود و مشروط به زائران داده شد.

اما امسال با کاهش شیوع ویروس کرونا و کنترل آن، مراسم پیاده روی اربعین بار دیگر در اختیار دوستداران معبد عشق قرار گرفت و ماه ها پیش رایزنی هایی برای بازگشایی مرز خسروی انجام شد که یکی از آن ها بود. از مهمترین درخواست های استان و آرزوی دیرینه مردم این منطقه که در نهایت منجر به بازگشایی مرز خسروی و استقبال زائرین شد چرا که این مرز رسمی نزدیکترین مرز به کربلای معالی.

بنابراین با توجه به اهمیت بازگشایی این مرز، مرصادنیوز وی با حضور فرماندار شهرستان کسرشیرین و ائمه جماعات شهرستان های سرپلذهاب و کسرشیرین میزگردی برگزار کرد.


تمامی زیرساخت ها برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی فراهم است

امام جمعه شهرستان کسرشیرین در این میزگرد گفت: بازگشایی مرز خسروی به برکت خون شهدا، سردار دلها، شهید سلیمانی، رزمندگان اسلام و شهدای مدافع حرم است. نقش بسیار مهمی در بازگشایی این مرز داشت.

حجت الاسلام محمدصادق صالحی افزود: مرز خسروی رسمی ترین و قدیمی ترین مرز با کشور عراق است که بهترین و مناسب ترین زیرساخت ها را دارد.


00a5fb28 1c87 40fe 8ccb 47684a77bc5d خبر خاکستری

وی تصریح کرد: مرز خسروی کمترین فاصله را با کربلای معلی دارد و اعزام زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات راحت تر خواهد بود.

امام جمعه قصرشیرین اذعان داشت: تاسیسات راه، آب، برق، مخابرات و انتقال گاز تا مرز خسروی تکمیل شده و تمامی زیرساخت ها آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی است.

فرماندار سرپل ذهاب در این میزگرد اظهار داشت: مرز خسروی قدیمی ترین پایانه مرزی کشور با عراق است و تمامی تعاملات کشور با عراق از طریق این مرز صورت می گیرد. در جریان حمله داعش به عراق، این مرز به دلیل همجواری با مناطق تحت کنترل داعش بسته شده بود و امکان عبور از این مرز رسمی برای بازدیدکنندگان وجود نداشت.

با بیان اینکه در این مرز رسمی علاوه بر اعزام زائران، کالا به منطقه عربی عراق نیز صادر می شود، افزود: بازگشایی این مرز رسمی آرزوی سال ها و امسال مردم این کشور بوده است. بازگشایی این مرز یکی از آرزوهای دیرینه و خواسته های مهم مردم محقق شده است.

وی تصریح کرد: شهرستان سرپل ذهاب نیز آمادگی پذیرایی و میزبانی از زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام را دارد و با تشکیل ده کمیته مختلف برنامه ریزی های لازم را انجام داده است.


bd3f8e6c e8c7 47db a47d 496dc00bec38 خبر خاکستری

نماینده عالی دولت در شهرستان اذعان داشت: 5 موکب در سطح شهرستان برای پذیرایی از زائران اربعین اعلام آمادگی کرده اند و زائرانی که این مرز را برای عبور انتخاب کنند با بهترین پذیرایی مواجه خواهند شد.

بابلی گفت: در حال حاضر 14 هزار متر مربع از 12 هکتار پایانه مرزی خسروی پوشش داده شده و دو سالن مجزا با امکانات گرمایشی و سرمایشی و سایر امکانات رفاهی برای زائران در نظر گرفته شده است.


58 دروازه برای عبور زائران آماده شده است

وی گفت: علاوه بر این، سرویس های بهداشتی در داخل و خارج ترمینال و 58 گیت برای تردد زائران تدارک دیده شده که هر کدام از این گیت ها مجهز به اتاق مجزا با امکانات و تجهیزات لازم هستند.


امنیت بازدیدکنندگان تضمین شده است

حجت الاسلام سید جواد فاطمی نسب در این دیدار اظهار داشت: مرز بین المللی خسروی مرزی است که تمامی زیرساخت ها در آن مهیا است و نزدیک ترین جاده به حرم امام حسین (ع) است که دولت باید در این زمینه رویکرد ویژه ای داشته باشد. یک سوال.


f6a6c92e f6fc 4b7b b46d 0c58aff0e92c خبر خاکستری

امام جمعه سرپل ذهاب با بیان اینکه خدمت در نهاد امام حسین (ع) توفیق بزرگی بود، گفت: سرپل ذهاب آماده پذیرایی، اسکان، پذیرایی و همراهی زائرین است و خیرین، هیئت های مذهبی و گروه های مردم نهاد حائز اهمیت هستند. از قابلیت های آنها برای پذیرایی، اسکان و پذیرایی از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) استفاده می شود.

وی بیان کرد: مرز خسروی ظرفیت زیادی برای گسترش فرهنگ اهل بیت و آشنایی مردم با فرهنگ و مکتب امام حسین (ع) دارد و امیدواریم با بازگشایی آن حداکثر بهره برداری معنوی را نصیب مردم کنند.

حجت الاسلام فاطمی نسب در خصوص تامین امنیت گفت: مذاکراتی با طرف عراقی در این زمینه انجام شده و آنها نیز برای تامین امنیت زائران اعلام آمادگی کرده اند.

فرمود: هر جا که عابد امام حسین (علیه السلام) قدم بگذارد، به واسطه وجود حضرت امام حسین (علیه السلام) آن مکان مورد برکت الهی قرار می گیرد.


54c140eb d7b6 4eb2 ae8f 88d5e9a8893c خبر خاکستری

به گزارش مرصاد، مقامات مختلف کشوری نیز در بازدید از مرز خسروی اذعان داشتند که مرز خسروی از بهترین و کامل ترین زیرساخت ها برخوردار است و به زائرین توصیه کردند خسروی را اولین انتخاب خود برای ورود به عراق قرار دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید