از دست دادن سیگار در ایران معادل سقوط 2 هواپیما در روز است

از دست دادن سیگار در ایران معادل سقوط 2 هواپیما در روز است

روز جدید : دبیرکل جامعه مبارزه با دخانیات گفت: سالانه 60 تا 65 هزار نفر در کشور بر اثر بیماری های ناشی از دخانیات جان خود را از دست می دهند و این معادل قربانیان دو سانحه هوایی در روز است.

محمدرضا مسجدی گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم دخانیات اعم از استفاده از صحنه های دخانیات در صدا و سیما، رسانه های مجازی، تلویزیون خانگی و هر چیزی که کالای فرهنگی محسوب می شود، ممنوع است.

وی گفت: بررسی ما از تولیدات رسانه ای در چهار دهه اخیر نشان می دهد که در دهه چهارم بیش از سه دهه پیش صحنه های تنباکو وجود داشته است.

مسجدی افزود: نیازی به توضیح درباره تاثیر مخربی که استعمال دخانیات بر جوانان و نوجوانان محبوب دارد را ندارم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: به عنوان مصوبه امروز می خواهیم از صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه جدیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات عامل اصلی سرطان، سکته های قلبی و مغزی و بیماری های تنفسی در کشور است، افزود: سالانه حداقل 60 تا 65 هزار نفر در کشور بر اثر بیماری های ناشی از دخانیات جان خود را از دست می دهند که این رقم معادل دو قربانی است. هواپیما در روز.

مسجدی گفت: استعمال دخانیات در اماکن عمومی و سرپوشیده، پارک ها، اتوبوس ها و رستوران ها ممنوع است اما متاسفانه اخیراً مشاهده شده است که در حسینیه قلیان کشیده می شود. ما کافه داریم، قلیان نداریم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با تاکید بر اینکه همه چیز در کشور حتی عرضه واکسن و داروی ضد دخانیات مشمول تحریم است، خاطرنشان کرد: تنها چیزی که در این چند دهه در کشور ما تحریم نشده است، دخانیات است.

وی گفت: اینکه چرا تمامی صنایع کشور در سال های اخیر ورشکست، تعطیل یا سقف تولید را به یک سوم ظرفیت تولید خود کاهش داده اند، جای تردید است اما واحدهای تولیدی سیگار، قلیان و تنباکوی قلیان ۶ واحد افزایش یافته است. . تا 28 واحد.”

مسجدی افزود: اینجا چیزی جز سود نیست. مزایای مصرف بیشتر و بار مصرف بیشتر بر دوش نوجوانان و جوانان، آینده سازان کشور، دانش آموزان است.

وی تاکید کرد: باید به جای روی آوردن به سیگار و قلیان، امکانات فرهنگی و ورزشی رایگان در اختیار فرزندانمان قرار دهیم تا بتوانند ورزش کنند و این درخواست ما از وزارت ورزش و وزارت مسکن و شهرسازی است. مکان‌هایی در همه جا ساخته شده است. ”آنها می‌توانند زمین بازی ایجاد کنند که در آن کودکان ما بتوانند رایگان بازی کنند.

دبیرکل جامعه مبارزه با دخانیات گفت: به طور متوسط ​​سالانه حدود 60 میلیارد نخ سیگار معادل سه میلیارد بسته سیگار در کشور مصرف می شود؛ اگر میانگین ارزش هر بسته سیگار را 20 هزار تن در نظر بگیریم و ضرب کنیم. با 3 میلیارد، چیزی حدود 60 میلیارد تن به دست می آید. برآوردی برای قیمت قلیان و تنباکوی قلیان وجود ندارد.

وی افزود: بانک جهانی می گوید که هر چه مردم بیشتر برای سیگار هزینه کنند، دولت حداقل دو برابر هزینه بیماری های ناشی از سیگار را متحمل خواهد شد.

مسجدی گفت: در ماده 8 قانون جامع کنترل دخانیات که 16 سال پیش در سال 1386 تصویب شد، آمده است که دولت موظف است هر سال 10 درصد قیمت محصولات دخانی را از محل افزایش مالیات افزایش دهد. یعنی از امسال تا کنون مالیات شرکت های دخانیات باید 160 درصد افزایش می یافت.

وی افزود: متأسفانه در بحث بودجه 1401 علیرغم اینکه کمیته مشترک تلاش زیادی کرده و دو بار بحث افزایش مالیات را مطرح کرده است، این موضوع تصویب نشد و 40 هزار میلیارد تن هزینه شد. برای آموزش و توسعه فضاهای فرهنگی «و ورزشکار باشید، گمشده.

دیدگاهتان را بنویسید