از نبود اطلس شهری تا امکانات ناکارآمد/ بی توجهی به هشدارهای دهه 90 منجر به کاهش مسکن شده است.


ساعت: 08:15
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1854948

چرا ترمز طرح نهضت ملی مسکن در بزرگ ترین استان کشور بود؟

با وجود تمرکز دولت سیزدهم بر پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن برای جبران نواقص ساخت و ساز در سال های اخیر، متاسفانه این طرح در کرمان در مرحله تامین زمین متوقف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; مشکلات مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه همواره پاشنه آشیل دولت های مختلف بوده است. بنابراین کمبود مسکن در زمان‌های مختلف، نرخ تورم سرسام‌آوری را بر قیمت مسکن از اجاره تا خرید تحمیل می‌کند. در این گزارش سعی داریم از منظر مسئولان به مسائل مسکن نگاه کنیم، به ویژه امسال که افزایش بی سابقه اجاره بها و قیمت مسکن مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.


در اوایل دهه 90 نسبت به تورم و کمبود مسکن هشدار دادیم

محسن شهریاری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان گفت: وضعیت اجاره بها در حال بازگشت به عرضه و تقاضا است و تعیین نرخ در اختیار ما نیست.


وی ادامه داد: در اوایل دهه 90 به همه مسئولان اعلام کردیم که با کاهش ساخت و ساز، در دهه آینده همچنان از تورم و کاهش مسکن رنج خواهیم برد، اما هیچکس به هشدار ما توجهی نکرد.


0361f2af d488 4611 be8f dc702ee9ec83 خبر خاکستری



شهریاری تاکید کرد: هزار و 700 واحد مشاور املاک در کرمان وجود دارد که 1400 باب آن به صورت رسمی باز است، اما قطعا به این تعداد معترض هستیم اما نمی توانیم پروانه کسب صادر کنیم و حتی بارها در این باره به اتاق اصناف نامه نوشته ایم. مسئله. چاره ای بیندیشید


شهریاری به قیمت حق الزحمه اشاره کرد و گفت: قیمت حق یا پورسانت معمولاً نیم درصد معامله ملک است که برای مشاوره و حق کار در اجاره، رهن یا فروش ملک در اختیار مشاور املاک قرار می گیرد. ، به اضافه 9% مالیات بر ارزش افزوده گزارش خواهد شد.


وی تاکید کرد: میزان اجاره بها و حتی پیش پرداخت توسط صاحبخانه تعیین می شود و در عمل مشاوران املاک نقشی در تعیین نرخ اجاره و پیش پرداخت ندارند.


در حالی که تعداد خانه‌ها و خانه‌های خالی که حتی سپرده‌گذاری شده و عملاً اجاره داده نمی‌شوند، مشکلی است که همیشه وجود داشته است، حتی اتحادیه و نهاد نظارتی برای تعیین نرخ اجاره‌ای که صاحبخانه در سطح محلی دارد وجود ندارد. تعیین می کند و با افزایش کوچکترین کالا اعم از اساسی یا مصرفی و حتی نرخ ارز بالا و پایین می رود و وجود ندارد.

از آنجایی که مشاوران املاک ادعا می کنند که مالکان قیمت اجاره و حتی پول را در مقابل ساختمان تعیین می کنند، هیچ راهی برای حل این مشکل پیدا نشده است.

ارسلان میری رئیس تعزیرات حکومتی در جلسات تنظیم بازار در کرمان حق افزایش اجاره بها برای کلانشهرها را ۲۵ درصد و برای سایر شهرها ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: این قانون فقط برای قراردادهایی که در سال منعقد می شود اعمال می شود. املاک و مستغلات و زمانی که این قرارداد موجر با مستاجر تحت تفاهم نامه خارج از اختیار ما بوده و تنها زمانی قابل پیگرد قانونی است که نرخ در اتحادیه ها و مشاوران املاک تعیین شده باشد و یا شاکی طرح دعوی کند.

با این حساب، مهلت تخلیه تعیین شده توسط صاحبخانه بدترین اهرم برای افزایش اجاره بها است. سرقت اموال مردم باید به عنوان مطالبه عمومی پیگیری شود اما این منطقه رها شده است.

رحمان جلالی، مشاور امنیتی استاندار کرمان بارها از رها شدن حوزه مسکن در جلسات تنظیم بازار کرمان خبر داده و از مسئولان خواست تا این موضوع را حل کنند.

لنگش نهضت ملی مسکن در استان کرمان

در دولت سیزدهم طرح ملی مسکن کلید خورد که در برخی شهرها در حال اجراست اما شهر کرمان در اجرای طرح ملی مسکن با فراز و نشیب هایی مواجه است.

حمید آبسالان مسئول ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن در استان کرمان گفت: طرح جهش مسکن در کرمان با فراز و نشیب هایی روبرو است.

وی افزود: مشکل اصلی شهر کرمان پدیده فرونشست است که به دلیل وجود قنات های خشک و غیر فعال و کاهش سطح آب زیرزمینی است.

آبسالان مشکل دوم را کمبود آب شرب برای پروژه های مسکونی عنوان کرد و گفت: به دلیل خشکسالی های مکرر این کم آبی رخ داده و کرمان در نحوه توزیع آب دچار مشکل شده است. جهش تولید مسکن وظیفه تامین، حمل و فروش انشعابات آب، برق و گاز را به عهده وزارت نیرو و شرکت گاز گذاشته است و همه چیز بر عهده این نهادها است.


ed9e386b 1c56 4be5 bf05 29cfa45ab57a خبر خاکستری



افسر رابط راه و شهرسازی سومین مشکلی که باعث عدم پیشرفت پروژه کرمان شد، انتخاب زمین برای ساخت و ساز انبوه در حاشیه شهرها برای دیدار با مردم بود، چرا که کرمان دارای زمین دولتی در حاشیه شهرها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که هدف دولت سیزدهم تامین مسکن اقشار ضعیف جامعه است، اما در عمل 50 درصد از صدور پروانه های ساختمانی شامل تخفیف و عودت به شهرداری ها توسط وزارت راه و شهرسازی است. اما وجود تعرفه های متفاوت و متفاوت با شهرهای دیگر در عمل این فعل را ناتمام می گذارد.

حتی در شورای مسکن استان، اداره کل مسکن، راه و شهرسازی استان اعلام کرد که شهرداری ما را در اجرای پروژه های عمرانی همراهی نخواهد کرد. به عنوان مثال در پروژه 4000 واحدی شهرک بلدالامین که قرار است توسط ستاد اجرایی فرمان امام تکمیل شود، شهرداری هنوز مجوزی صادر نکرده است.


یکی از نهادهایی که نقش سازنده ای در ساخت مسکن دارد شورای شهر کرمان است که زیر نظر شهرداری اداره می شود که در حال حاضر واحد مفقودی است که در کرمان اجرایی نشده است.



شهرداری و شورای شهر برای تصویب طرح های مسکن آمادگی دارند

منصور ایرانمنش یکی از اعضای کمیسیون شهروندی شورای اسلامی شهر کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: در خصوص مسکن قطعا شورا می تواند نقش مهمی داشته باشد و شهرداری می تواند پیشنهاداتی را به شورا ارائه دهد.


وی ادامه داد: در برخی مناطق شهرداری پیشنهاداتی را برای بهسازی بافت قدیمی شهر ارائه کرده است که از جمله می توان به تخفیف در بافت قدیم اشاره کرد.


7dc7f90f 1e87 4824 aad6 a850adc9780f خبر خاکستری



ایران منس تخفیف های پایان سال را از دیگر خدمات تشویقی مسکن برشمرد و گفت: هر ساله در پایان سال 75 درصد تخفیف در عوارض و تعرفه های شهرداری به منظور تحریک ساخت و ساز مسکن داده می شود و شورا پیش از این در بازدید از مهر در سال 97 در سال 97 به این موضوع پرداخته است. کرمان «احیایی بود و هنوز هم هست و ستاد اجرایی فرمان امام شروع به ساخت کرد که شهرداری به خوبی انجام داد.


وی افزود: به ویژه شهرداری می تواند در خصوص ساخت و ساز مسکن پیشنهاداتی را به شورا ارائه کند و شورا نیز آمادگی دارد برای اقشار ضعیف جامعه این کار را انجام دهد.


ایران منس اذعان داشت: ساخت و ساز و عرضه مسکن به عنوان طرح جامع هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته و برنامه مستمری وجود نداشته است، گفت: اگر ادارات طی تفاهم نامه ای طرح جامع را اجرا کنند، بی شک شورا و شهرداری تخفیف و حتی تسهیل خواهند کرد. با این موسسات در حال ساخت.


در استانی که بیشترین میزان ساخت و ساز مسکن را دارد، تورم باعث شده است که حتی انبوه سازان مسکن عدم حمایت از طرح های تشویقی را عامل رکود مسکن بدانند و عملاً تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند.



نایب رئیس اتحادیه انبوه سازان: انگیزه ای برای انبوه سازان کرمان وجود ندارد


احمد یوسفی نائب رئیس اتحادیه انبوه سازان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان گفت: حمایت بخش خصوصی یک تعارف و شوخی است چرا که در این زمینه زیاد صحبت می کنیم اما اقدامی صورت نمی گیرد. و هیچ اقدامی برای انبوه سازان و سرمایه گذاران صورت نگرفته است.


وی ادامه داد: چگونه می توان سرمایه گذار را به پایین ترین نقطه شهر رساند تا تمام سرمایه خود را سرمایه گذاری کند در حالی که در واقع نمی تواند واحدی با حجم بالا بسازد چرا که از یک سو تورم و از سوی دیگر بی ثباتی در قیمت مواد تولید انبوه در ضربه وارد می کند، بنابراین باید مشوق های لازم را ارائه دهید.


25ae068b a177 4bb9 b03b a14d2f305815 خبر خاکستری

یوسفی به تسهیلات ارائه شده از سوی دولت اشاره کرد و گفت: این تسهیلات در ابتدا و پس از اجرای بنیاد پرداخت نمی شود یعنی 30 درصد کار انجام شده است، پس چگونه کسانی که توان مالی پایینی دارند در این زمینه اقدام می کنند. تورم؟” مرحله پایه؟

وی تاکید کرد: تسهیلات ارائه شده نه تنها کارآمد نیست، بلکه با وجود کارخانه های بزرگ فولاد کرمان، انگیزه ای برای تامین مواد اولیه انبوه سازان و ساخت مسکن برای مردم وجود ندارد.


با این اوصاف به نظر می رسد مسکن فرزند نامشروعی است که هیچکس آن را نخواهد گرفت، حتی استان ها نیز با پتانسیل داخلی خود به دنبال اجرای طرح مسکن نیستند.


در حالی که استان کرمان تمامی مصالح ساختمانی اعم از فولاد، سیمان گچ و حتی انواع سنگ را تولید می کند، انگیزه ای برای تولیدکنندگان و حتی سازندگان مصالح وجود ندارد، حتی تعاملی بین این دو وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید