از نور چراغ مطالعه تا رونق محافل تلاوت قرآن


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820840

کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی خوانندگان گفت: شوخی های سحر خوانان همراه با محافل انس با قرآن و غیر از قرائت بسیار قدیمی است و با همه پیشرفت ها همچنان پابرجاست. در مرکز شهر انجام شد.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اورستان، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، از این رو محافل انس با قرآن در این ماه از رونق خاصی برخوردار بوده و امتیاز ویژه ای به شمار می رود. نسل‌ها و نسل‌ها برای بخشیدن حال و هوای خاصی به این ماه خجسته می‌رفتند و با وجود منسوخ شدن این مراسم در بیشتر شهرها، مردم همچنان در سحر ماه مبارک رمضان صبح‌ها با صدایی شاد از خواب بیدار می‌شوند.

حجت الاسلام بنی خزایی کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار خاورستان در خصوص آداب و رسوم ماه مبارک رمضان گفت: ساریان.

وی با اشاره به منحصر به فرد بودن این مراسم در سرایان نسبت به سایر شهرها افزود: در انتهای هر کوچه یک مسجد محله داریم که نوجوانان، جوانان و مردان سالخورده از آن بازدید می کنند.
به گفته این روحانی، مراسم تعزیه خوانی نیز در چهار نقطه شهر برگزار می شود که مردم از دو ساعت قبل از اذان صبح شروع می کنند و در سحر با خواندن اشعاری موزون و موزون، شهروندان را از خواب بیدار می کنند.

حجت الاسلام بنی هزائی نماینده آستان قدس در افطاری نیز افطاری دادن را یکی از آداب و رسوم خاص مردم سرایان دانست و افزود: در سه نقطه شهرستان مجموعا هزار پرس وجود دارد. بین نیازمندان و 313 ظرف در هر آشپزخانه پخته و توزیع می شود.


مراسم استقبال

یک فعال فرهنگی و مذهبی با اشاره به آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در سرایان به خبرنگار هاورستان گفت: از قدیم مرسوم بوده که ماه مبارک رمضان را با تلاش و کوشش برگزار می کردند. یک هفته مانده به ماه مبارک همه تلاش می کنند تا کارها را انجام دهند، «کار سخت را انجام بده و در ماه مبارک رمضان بهتر بتوانی به عبادتت برسی.

به گفته اسحاقی، روز آخر شعبان نیز به عنوان روزه داری جشن گرفته می شود و بسیاری معتقدند. در ابتدای ماه مبارک رمضان معمولاً 85 مسجد وجود دارد که در آن مراسم یک ساعته ختم قرآن برگزار می شود. و برای نوجوانانی که تازه شروع به خواندن قرآن کرده اند تمرینی وجود دارد که در این مراسم شرکت می کنند و بزرگترها به آنها احترام می گذارند و به آنها اجازه می دهند صفحاتی را که باعث یادآوری آنها می شود بخوانند و بسیار خوشحال می شوند.

به گفته وی، حدود 85 دوره قرآن برای بانوان معمولاً صبح یا عصر برگزار می شود و معمولاً پدر همان مساجد محله ای است که مردان شب ها قرآن می خوانند و زنان صبح یا عصر که این دوره های تداخلی هستند. برگزار شد.


مراسم ویژه در شب احیا

وی ادامه داد: مراسم شب احیا نیز بعد از مراسم مساجد محلات است. در مساجد محله در این شب ها ابتدا دوره قرآن برگزار می شود، سپس دعای جوشن کبیر خوانده می شود و قرآن خوانده می شود و همه چیز و سپس همه.

اسحقی ادامه داد: مراسمی در شب بیست و هفتم ماه مبارک است که سوره الرحمن را می خوانند و این سوره به مدح هر فردی می رسد و بقیه یکی دو آیه می خوانند و هر قدر هر چه قدر می خواهد می خواند. مبلغ جمع آوری شده توسط مدیر همان دوره قرآن که بخشی از آن برای خرید آجیل و شیرینی برای بانوان دوره قرآنی در نظر گرفته شده است و مابقی به عنوان هدیه به مسجد اهدا می شود. .

به گفته این شخصیت فرهنگی و مذهبی، روضه خوانی یکی دیگر از رسوم شاعران است که افرادی که توان مالی برای افطار دارند، چه با سفره چیدن و چه با بسته بندی غذا.

اسحاقی گفت: در دو سال ولیعهد هیچ مراسمی در مساجد برگزار نشده است.

به گفته وی، در آخرین شب در تمامی مساجد مراسم ویژه ای به نام جشن ختم قرآن برگزار می شود و در جلسه ای که ازدحام جمعیت بیشتر از همیشه است بین حاضران شیرینی توزیع می شود.

وی افزود: در برخی مساجد روحانیونی حضور دارند که بعد از قرآن در اعمال شب های ماه رمضان نکاتی را بیان می کنند و تفسیر قرآن نیز انجام می شود.

وی تاکید کرد: خوانندگان عامیانه اعتقاد خاصی به ماه مبارک رمضان و روزه داری در این ماه دارند. در ماه مبارک رمضان از جرم و جنایت کاسته می شود زیرا همه علاوه بر خواندن و توصیه های دینی در مراسم مختلف با ذکر خدا و نام خدا شرکت می کنند.

وی افزود: امیدواریم در این مراسم که با حضور جوانان برگزار می شود شرکت کنندگان با آغوش باز از آنها استقبال کنند تا در آینده بتوانیم مساجد را مملو از جوانان کنیم زیرا نسل به نسل منتقل می شوند و جوانان جایگزین آنها خواهند شد. «در جامعه بمانید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید