استانداران و وزرا باید یک حلقه مشورتی از نخبگان و دانشجویان داشته باشند


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821939

رئیس جمهور چهارشنبه شب بیش از سه ساعت میزبان فعالان و تشکل های دانشجویی بود. وی در این نشست گفت: استانداران و وزرا باید حلقه مشورتی از نخبگان و دانشجویان داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب بیش از 3 ساعت میزبان فعالان و تشکل های دانشجویی بود. جلسه با سخنرانی 14 نفر از دانشجویان به نمایندگی از تشکل ها آغاز شد، سپس رئیس جمهور به مسائل و سوالات دانشجویان پرداخت و در نهایت دانشجویان و آیت الله رئیسی به اقامه نماز و قطع پست پرداختند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال تعدادی از دانشجویان در خصوص اولویت ها و گفتمان حکومت مردمی، گفت: گفتمان اصلی دولت، گفتمان امام و رهبری عزیز است و مصمم هستیم که این گفتمان را ادامه دهیم و اعمال کنیم و بر عدالت و عدالت تاکید کنیم. مردم» یکی از محورهای این گفتمان است.

وی افزود: اولویت دولت سیزدهم تلاش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است و بر اساس این اعلامیه پیشرفت و توسعه کشور را دنبال خواهیم کرد. علاوه بر این، اقدامات دولت پس از مدتی بر اساس این سند مکتوب قابل ارزیابی است. بنابراین اولویت های دولت کاملاً مشخص است و در این زمینه موضوع مبهم وجود ندارد.

رئیسی در تشریح مسیرهای اصلی دولت خاطرنشان کرد: عدالت به طور عام و عدالت اقتصادی به طور خاص از جمله موضوعاتی است که در آن عقب ماندگی وجود دارد و کمتر به آن توجه شده است. فکر.

رئیس جمهور ویژگی های اصلی بودجه امسال را بر اساس گفتمان دولت بررسی کرد و گفت: محور اصلی بودجه 1401 را به سمت عدالت محوری قرار داده ایم و در بودجه سازوکار لازم برای اجرای عدالت اجرایی فراهم شده است. در این راستا در هر استان صندوقی برای انتقال منابع حاصل از فروش دارایی‌های مازاد دولت و حقوق مالکیت معادن هر استان به صندوق همان استان در نظر گرفته شده است تا بتوانند از آن برای تکمیل پروژه‌های ناتمام استان خود استفاده کنند.

رئیسی تاکید کرد: تکمیل پروژه های نیمه تمام با سفرهای استانی آغاز شد و وزرا و استانداران برای تامین اعتبار برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خود نیازی به مراجعه به پایتخت و شورای دولت ندارند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت در بودجه امسال رشد اقتصادی 8 درصدی را پیش بینی کرده است، خاطرنشان کرد: در حالی که در سال های گذشته رشد اقتصادی حدود 4 درصد بود اما امسال در نظر داریم هزینه ها را کنترل و درآمدها را افزایش دهیم. و بهره وری 8 درصد افزایش یابد.

رئیسی در این خصوص تاکید کرد: افزایش یارانه ها نمی تواند مشکل اقتصادی مردم را به صورت پایدار حل کند و لازم است رشد اقتصادی و رونق صنعتی در کشور افزایش یابد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع عدالت مالیاتی اشاره کرد و گفت: دولت پیش از این تنها 4 میلیون مؤدی داشت اما در 7 ماه گذشته با شناسایی فرار مالیاتی و افزایش بیش از 2 میلیونی. مالیات دهندگان، افزایش حدود 110 درصد درآمد مالیاتی داشتیم.

رئیسی یکی دیگر از اقدامات مهم دولت را اجرای قانون تسهیل در اخذ پروانه کسب دانست و گفت: این قانون 13 سال پیش تصویب شد اما هنوز توسط دولت اجرایی نشده است و نقش این تسهیل کننده را برای افزایش اشتغال و تولید پس از برای چند هفته ای دومی به طور جدی پیگیر این بود که پیشرفت ملموس و خوبی داشته است.

رئیس جمهور همچنین به موضوع افزایش حجم صادرات و تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: حجم صادرات در ماه های اخیر حدود 43 درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رکورد ترانزیت ریلی در سال های اخیر شکسته شده است و سهم کشورمان نیز از آن گذشته است. ترانزیت کالا در منطقه افزایش یافت.

رئیسی در خاتمه افزود: با تلاش همه فعالان عرصه تولید و تجارت کشور و عزم جوانان خلاق و همکاران دولت در صنعت نفت و افزایش تولید و فروش نفت، فصل جدیدی از رونق در شرایط تحریم در کشوری که کاخ سفید اذعان دارد که آمریکا تحت فشار حداکثری بر ملت ایران شکست غم انگیزی را متحمل شده است و این نتیجه تلاش و مقاومت مردم و اقدامات انجام شده برای خنثی کردن تحریم ها است.

وی در ادامه به ارز ترجیحی و دغدغه های دانشجویان پرداخت و گفت: تمام 8 میلیارد دلار بودجه 1400 دلاری برای خرید کالاهای اساسی قبل از شروع به کار دولت در شهریور ماه تکمیل شده بود. دولت سعی کرد تدابیری اتخاذ کند تا در این زمینه به مردم فشار نیاید و کالاهای اساسی مردم را بدون دغدغه تامین کند.

رئیس جمهور با اشاره به کار کارشناسی و جلسات متعدد با کارشناسان اقتصادی گفت: در مورد ارز ترجیحی دو دیدگاه وجود دارد. برخی معتقدند که این کار مفسده است و برخی دیگر حذف آن را مشکلات اقتصادی می دانند، اما دولت تصمیم گرفته است برای پیگیری و اعمال حداقل عوارض، سخت کار کند و ارز 4200 تومانی باید ادامه پیدا کند یا باید جبران کنیم. مشکل بوجود می آید

وی در خصوص شبهه ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال گفت: اقدامات لازم در این زمینه برای یافتن زمین، صندوق ملی مسکن تشکیل و سرمایه گذاری در آن انجام شد و ساخت حدود 900 هزار واحد مسکونی در استان ها انجام شده است. آغاز شد. بنابراین قول ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال قطعی و امکان پذیر است و در این زمینه باید برای کسانی که در سال های گذشته فعل را ترک کرده اند، پاسخگو بود.

رئیس جمهور با اشاره به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر ساماندهی نظام بانکی کشور گفت: دولت به شدت نگران انضباط نظام بانکی است و همه شاهد هستیم که تغییرات در نظام بانکی به تدریج آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

رئیسی در خصوص ریشه کنی فقر مطلق گفت: در مدت تولیت آستان قدس رضوی تجربه موفقی در زمینه مبارزه با فقر مطلق در حاشیه شهر مشهد و با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد و با هماهنگی دولت و انقلاب داشته ایم. نهادها می توانند به فقر مطلق دست یابند.» در کشور ریشه کن شده است.

رئیس جمهور با استقبال از انتقاد از سند تحول و قدردانی از مطالعه آن توسط دانشجویان، گفت: می توانید بررسی کنید که کدام یک از دولت های گذشته سند تحول یا برنامه مدون را ارائه کرده است؟ سند دولت است و ما آن را علنی کردیم تا نقد و بر اساس آن نهایی شود تا سند فاخر و معتبری به دست آید.

رئیسی به موضوع خودرو نیز اشاره کرد و گفت: عقب ماندگی های جدی در این حوزه وجود دارد و اصلاح حاکمیت و کیفیت و شکستن انحصار در این حوزه از برنامه های دولت است و تصمیم گرفتیم سهام دولتی در این حوزه را در بورس کالا عرضه کنیم. “

رئیس جمهور بر لزوم استفاده از ظرفیت جوانان و دانشجویان تاکید کرد و گفت: به استانداران و وزرا اعلام کردم که طیفی از مشاوره ها و مشورت های نخبگان و دانشجویان را داشته باشند.

رئیسی تاکید کرد: روند دانش آموزی و آینده دانشجویان باید قابل پیش بینی باشد و وزیر علوم موظف است به دغدغه های دانشجویان در این زمینه رسیدگی کند تا دانشجو بداند آینده اش تضمین شده است.

در این دیدار ارشا نامدار و محمد رمضانی به نمایندگی از بسیج دانشجویی، امین توکلانی و روشنک مرادی از انجمن های علمی، محمدحسین کاظمی و تینا حاج محمدی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان، محمد صالح ترکمان و فاطمه سادات محمد دانشجو کمادم از اتحادیه دانشجویی مهدی رحمتی محدثه قربانی از گروه های جهادی دانشجویی، امیرحسین پناهی و زینب شوندی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و مجتبی منگلی و فائزه فاتحی از دفتر تحکیم وحدت به بیان دغدغه ها، دغدغه ها، نگرانی ها و نگرانی های خود پرداختند. و حوزه های فرهنگی را با رئیس جمهور به اشتراک گذاشتند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید