استاندارد دوگانه موسسات ورزشی برای جنگ، تجاوز و اشغال / آری ورزش سیاست است!


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812357

تحریم ها برای جلب رضایت اربابان طلا و نقره

تار و پود ورزش از دیرباز با سیاست در هم آمیخته است و تصمیمات نهادهای ورزشی در سیاست نیز یکسان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جنگ آتش در اوکراین موضوع روز است. جنگی ناشناس که پس از اختلاف طولانی بین روسیه و اوکراین رخ داد تا بار دیگر ثابت کند که دیپلماسی گفتگو در هزاره سوم به صاحبان طلا و نقره اعتماد ندارد. حمله روسیه به اوکراین اتفاق عجیبی بود که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد و واکنش های بسیاری را برانگیخت. در شرایطی که مدعیان دموکراسی و آزادی بیان همه درگیری‌های جهانی را از طریق مذاکره و گفتمان مشروع می‌دانند، این کارزار سلطنتی ثابت کرده است که همه این شعارهای جذاب و فریبنده فقط روی کاغذ معتبر است و همه قدرت‌ها از قانون جنگل تبعیت می‌کنند. شکار .. بازی کثیف سیاست بار دیگر چهره نفرت انگیز خود را نشان داد تا ثابت کند در این جغرافیا قانون و آزادی هرگز معنا ندارد.

جنگ روسیه با اوکراین به حدی شدید و تکان دهنده بود که واکنش سریع جامعه ورزش را برانگیخت و نهادهای ورزشی یکی پس از دیگری اقدامات روسیه را محکوم و این کشور را تحریم کردند تا به این جنگ و رفتار روسیه واکنش قاطعی نشان دهند.

اولین نهادی که به این موضوع واکنش نشان داد، فیفا بود که همراه با یوفا، فوتبال روسیه را ممنوع کرد. اتحادیه فوتبال اروپا (فیفا) به همراه فیفا تصمیم گرفته است در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، تمامی تیم های باشگاهی روسیه و همچنین تیم های ملی روسیه را از شرکت در مسابقات تحت پوشش هر دو نهاد محروم کند. به این ترتیب علاوه بر انصراف روسیه از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022، این قانون در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا نیز اعمال خواهد شد. یوفا همچنین تصمیم گرفته است تا همکاری خود را با شرکت روسی گازپروم در لیگ قهرمانان اروپا، مسابقات قهرمانی ملی یوفا و یورو 2024 پایان دهد. آدیداس نیز رسماً از پایان همکاری با فدراسیون فوتبال روسیه خبر داده است. به گفته آدیداس، این شرکت پس از جنگ روسیه و اوکراین همکاری خود با فدراسیون فوتبال روسیه را به حالت تعلیق درآورده و دیگر مسئولیتی در قبال تهیه پوشاک برای تیم ملی فوتبال روسیه نخواهد داشت. آدیداس اسپانسر پیراهن تیم ملی روسیه در سال 2008 بوده است.

FIVB FIVBممنوعیت تمامی تیم های ملی روسیه و بلاروس، باشگاه ها، مسئولان و ورزشکاران در رشته های والیبال، والیبال ساحلی و والیبال برفی تا دستور بعدی تمامی مسابقات بین المللی و قاره ای. همFIVB رسما تایید کرد که میزبان لیگ ملت های والیبال در سال 2022 و همچنین جام جهانی 2022 از روسیه گرفته شده است.

فدراسیون جهانی تنیس (ITF) فدراسیون روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورد و تمام مسابقات تنیس در هر دو کشور را لغو کرد. بنابراین روسیه نمی تواند در مسابقات تنیس تیمی شرکت کند. روسیه مدافع جام دیویس است و حالا حق حضور در این مسابقات را ندارد.

فدراسیون جهانی دو و میدانی ورزشکاران روسی را از حضور در مسابقات منع کرد. فدراسیون جهانی دو و میدانی اعلام کرد که ورزشکاران روسیه و بلاروس از هم اکنون تا اطلاعیه بعدی حق حضور در تمامی مسابقات این رشته را ندارند. در بیانیه مطبوعاتی فدراسیون جهانی دو و میدانی آمده است که هیچ یک از ورزشکاران روسی نمی توانند در مسابقات قهرمانی داخل سالن جهان از 18 تا 20 مارس در بلگراد شرکت کنند.

فدراسیون جهانی تکواندو کمربند مشکی اهدایی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در واکنش به کودتای نظامی روسیه علیه اوکراین پس گرفت. فدراسیون جهانی تکواندو همچنین گفت که به شدت حملات وحشیانه به مردم بی گناه اوکراین را محکوم می کند که با این دیدگاه در تناقض است. WT «صلح ارزشمندتر از پیروزی است» را محکوم می کند و ارزش های جهانی تکواندو احترام و گشاده رویی است. WT کمربند مشکی دان دان هدیه ای را که در نوامبر 2013 به ولادیمیر پوتین داده بود پس گرفت.

همچنین در راستای همبستگی با کمیته بین‌المللی المپیک، پرچم‌ها و سرودهای ملی روسیه و بلاروس در مسابقات جهانی تکواندو نمایش داده یا پخش نمی‌شود و فدراسیون جهانی تکواندو و اتحادیه تکواندو اروپا هیچ رویدادی را در روسیه یا روسیه برگزار یا به رسمیت نمی‌شناسند. بلاروس

فدراسیون بین المللی جودو نیز همین کار را علیه پوتین انجام داده و او را رئیس جمهور افتخاری نامیده است. IJF معلق.

اقدامات نهادهای بین المللی ورزشی علیه روس ها همچنان ادامه دارد و این کشور با تحریم ها و تحریم های بیشتری مواجه خواهد شد. تصمیماتی که اگرچه جذاب و هیجان انگیز و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت، اما بار دیگر ثابت می کند که ورزش به سیاست آلوده است و در این پدیده جهانی، برخلاف شعارهای تبلیغاتی و فریبنده نهادهای ورزشی، سیاست نقش کلیدی و اساسی دارد.

علاوه بر این، در واکنش به یک اقدام سیاسی، همه نهادهای ورزشی واکنش‌هایی را انجام داده‌اند که انگیزه‌های سیاسی دارد و طبق منشور المپیک هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارد. آنها بار دیگر ثابت کردند که ورزش بستری برای سیاست است و سیاست در همه تصمیمات آن نقش اساسی دارد. رفتار نهادهای ورزشی و نگرش آنها به این جنگ آتشین به خوبی گویای این عقیده است.

نمونه بارز نقض قانون «جدایی ورزش از سیاست» را می توان در رفتارهای متناقض و مغایر با قوانین فیفا مشاهده کرد. این نهاد بین المللی ورزش در حالی وارد درگیری سیاسی دو کشور شده که با تصمیمی کاملا سیاسی روسیه را موقتاً تعلیق و حذف کرده است، در حالی که طبق اساسنامه فیفا این نهاد تحت هیچ شرایطی حق دخالت در امور سیاسی را ندارد. این پایان سیاسی فیفا نبود. این سازمان بین المللی به رهبری جانی اینفانتینو که بارها فعالیت سیاسی خود را به اثبات رسانده و به اقدامات سیاسی خود شهرت دارد، این بار به پرچم روسیه رحم نکرد و دستور تحریم آن را در تمامی استادیوم های فوتبال صادر کرد. بایکوت تیم ملی روسیه توسط فیفا و یوفا و کناره گیری بسیاری از کشورها از بازی با روسیه در مقدماتی جام جهانی به جهانیان نشان داد که فوتبال یک پدیده کاملا سیاسی است و جدایی فوتبال از سیاست چیزی بیش نیست. اغراق این رفتار ثابت کرده است که برای فیفا قانون و اساسنامه بی ربط است و متولیان این نهاد ورزشی سیاستمداران هستند.

شعار جدایی فوتبال از سیاست با عملیات نظامی روسیه بیش از پیش رنگ باخت و ثابت شد که این جمله فقط روی کاغذ اعتبار دارد و برای مدعیان طلا و نقره اعتباری ندارد. نظام سرمایه داری به حقوق بشر علاقه ای ندارد و قوانین آن محدودیتی ندارد. تنها چیزی که مهم است تامین منافع سیاستمداران است.

این ماجرا زمانی آشکارتر می شود که شاهد رفتار دوگانه موسسات ورزشی در مواجهه با جنگ اوکراین و دیگر رویدادهای جهان باشیم. حمله، تجاوز، جنگ، امروز روسیه را تحریم می کند، اما هیچ تصمیم دیگری برای دیگر متجاوزان، جنگجویان و اشغالگران جهان گرفته نمی شود. انزوا و امتیاز دو کلمه روبروی هم هستند که فیفا و IOC یکی در مورد روسیه در حال حاضر و دیگری برای طرف دیگر جنگ اعمال می شود. استاندارد دوگانه موسسات ورزشی به وضوح ثابت می کند که این تصمیمات تنها زمانی اتخاذ می شوند که منافع سیاستمداران در خطر باشد. به عبارت دیگر، در ورزش سیاسی، این سیاستمداران هستند که تعیین می کنند چرا و چگونه رفتار کنند و چگونه تصمیم بگیرند. سود تنها معیار تصمیم گیری آنها و رضایت صاحبان قدرت است. رسوایی فیفا و سایر نهادهای ورزشی در این جنگ بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است. جایی که بار دیگر ثابت کردند که ورزش همیشه سرلوحه سیاست بوده و تصمیمات و رفتار آن تماماً در خدمت صاحبان طلا و قدرت است.

تار و پود ورزش از دیرباز با سیاست در هم آمیخته است. بله، ورزش سیاست است.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید