استان زنجان مازاد تولید مرغ دارد/تولید تخم مرغ نسبت به سال گذشته کمتر است


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814804

معاون بهبود امور دام استان زنجان در گفتگو با موجرسا:

معاون وزیر جهاد کشاورزی استان زنجان در امور بهبود دامداری گفت: امسال برای عید و رمضان در استان کمبود جوجه نداریم و حتی مازاد خواهیم داشت اما تولید تخم مرغ نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمدعلی صادقی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: استان زنجان امسال برخلاف سال های گذشته رکورد جوجه ریزی را شکسته است و نه تنها کمبودی در تولید طیور نخواهد داشت، بلکه با وجود مازاد تولید بخشی از نیاز استان های دیگر را تامین می کند. در ابتدای سال بیش از 25 میلیون جوجه ریزی صورت گرفته است.

وی افزود: این میزان جوجه کشی ظرفیت تولید 42 هزار تن گوشت سفید را دارد و آمار ذکر شده فقط مربوط به مرغداری های گوشتی است در حالی که برای کل 99 تا پایان سال 21 میلیون قطعه جوجه ریزی شده است. “

معاون بهبود دامداری جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه نگرانی برای تامین گوشت سفید عید و ماه مبارک رمضان وجود ندارد، گفت: 2 میلیون و 700 هزار قطعه مرغ و گوشت سفید تولید شده در نیمه دوم بهمن ماه جوجه ریزی شد. نوروز و آغاز ماه مبارک رمضان پاسخگوی نیاز استان خواهد بود اما در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ برای رسیدن به دست مصرف کننده 31 هزار تن است.

وی در خصوص تولید تخم مرغ نیز گفت: متاسفانه امسال وضعیت تولید تخم مرغ در استان خوب نبود و تولید کاهش یافت و حتی تولید کمتر از سال گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه کاهش تولید تخم مرغ چند دلیل دارد، خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای تولید تخم در استان کم است، هزینه های تولید در سال گذشته به طور ناگهانی جهش قابل توجهی داشته و تعداد مرغ های تخمگذار مسن افزایش یافته است. تعویض باید پس از حذف انجام می شد، اما از آنجایی که نیاز به سرمایه در گردش زیادی داشت، این امر جوجه کشی مرغ های تخمگذار را به تاخیر انداخت. این عوامل در نهایت منجر به کاهش تولید تخم مرغ در سال جاری نسبت به سال گذشته شد.

معاون بهبود دامپروری وزیر جهاد زنجان تاکید کرد: البته روال تخم مرغ همیشه به گونه ای است که یک سال پر تولید و سال بعد کم است و اگرچه امسال تولید کم است اما در سال آینده تولید افزایش می یابد. .

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تولید تخم مرغ در واحدهای صنعتی استان تا پایان سال به 8 هزار تن برسد، خاطرنشان کرد: با هماهنگی های انجام شده با شرکت پشتیبانی امور دام، استان های پر تولید مازاد تولید خود را در اختیار خواهند داشت. برای تهیه تخم مرغ با شانه های 43000 تنی به مصرف کننده نهایی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید