استان فارس برای مردم بنگلادش شناخته شده و کالاهای ایرانی مورد استقبال مردم بنگلادش است

سفیر بنگلادش در ایران:

سفیر بنگلادش در ایران گفت: فارس برای مردم بنگلادش استان ناشناخته ای نیست و شاعران بزرگ و صاحب نامی چون حافظ و سعدی و آثار ارزشمندی چون تخت جمشید و پاسارگاد در بین مردم کشورمان شهرت زیادی دارند و اشتراک فرهنگی بین ما و استان فارس این گونه است که مردم کشور ما از این استان بهره فرهنگی برده اند.

به گزارش خبرگزاری موج فارس

منجور الکریم خان چودری در دیدار با فعالان اقتصادی استان فارس اظهار کرد: بین دو استان فارس و کشور بنگلادش از دیرباز پیوند تاریخی و فرهنگی وجود دارد به طوری که در زبان بنگلادشی بیش از 7 هزار کلمه فارسی وجود دارد. زبان و بسیاری از نام های فارسی در بین مردم ما نیز وجود دارد که با ما بسیار مهربان هستند و همیشه مورد استقبال مردم ما هستند.

سفیر بنگلادش در ایران افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف روابط این دو کشور کاهش یافته است. ما به دنبال بازیابی وجوه مشترک با ایران، استان فارس و بنگلادش هستیم. ما بر بازگشت و حفظ بازارهای خود اصرار داریم.”

چودری با بیان اینکه آمار دقیقی از تراز تجاری ایران و بنگلادش وجود ندارد، تصریح کرد: نمی توان گفت تحریم ها تاثیری بر روند صادرات نداشته است اما امروز شاهد هستیم که با وجود تحریم ها، محصولات و تولیدات ایران زیاد است. در بازار بنگلادش که عمده ترین آنها هستند با صادرات از طریق کشور ثالث ساخته می شوند.

سفیر بنگلادش در ایران افزود: ما در سفارت می‌توانیم روابط تجاری دو کشور را تسهیل کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که نقش حمایتی بین عرضه و تقاضا برای تجار دو کشور داشته باشیم.

وی با برشمردن برخی از محصولات این استان و استقبال از آنها در بازار بنگلادش ادامه داد: به عنوان مثال سنگ آهن یا انجیر خشک محصولاتی هستند که در کشور ما وجود دارند و بسیار پرطرفدار هستند اما در حال حاضر واسطه هایی هستند که باعث گرانی می شوند. این محصولات افزایش خواهد یافت تا اگر تجار ما بتوانند با تولیدکنندگان این استان ارتباط مستقیم داشته باشند، بتوانیم کارهای ارزنده ای در زمینه تجاری برای هر دو کشور انجام دهیم.

چودری بیان کرد: بسیاری از مردم بنگلادش در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می کنند و از سبزیجات و صیفی جات و مرکبات استان فارس در سبد غذایی روزانه خود استفاده می کنند و شناخت و تایید کیفیت محصولات ایرانی از آنها ما را به خود جذب کرد تا بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم. صادرات سبزیجات و صیفی جات و مرکبات باید ارتباط خوبی بین استان فارس و بنگلادش داشته باشد و این برای ما بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: همچنین در بازار بنگلادش اجناس باکیفیت ایرانی زیادی وجود دارد که به نام کشورهای دیگر به فروش می رسد و به نام ایرانی شناخته نمی شود و تلاش می کنیم کالاهای ایرانی با نام و نام ایرانی حضور داشته باشند. برند موجود در بازار کشورمان تسهیل شود و این خواسته مردم بنگلادش است و از کالای ایرانی استقبال می کنند.

وی افزود: از اتاق بازرگانی فارس انتظار داریم فهرست تولیدکنندگان این استان را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم به صورت سازماندهی شده روابط تجاری تجار خود را با این استان رصد کنیم.



آیا این خبر مفید بود؟