استفاده از شاتل برای دانش آموزان ممتاز رایگان است


ساعت: 09:52
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886958

پاسخ رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی به شکایت مردم؛

هموطنان آذربایجان غربی از نبود سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان استثنایی گلایه داشتند اما رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان این مشکل را رد کرد و گفت: استفاده از خدمات ایاب و ذهاب برای این دانش آموزان کاملا رایگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، همه ما که افراد عادی و سالمی هستیم از مشکلات و معضلات معلولان آگاهی نداریم. وقتی نمی توانید ببینید، بشنوید، بفهمید یا هیچ یک از حواس شما به درستی عمل نکند، نمی توانید به راحتی یاد بگیرید و در جامعه کار کنید.

بنابراین معلولان به دلیل شرایط خاص خود به راحتی آموزش نمی بینند و جدا از هزینه های گزاف دارو و درمان، هزینه تحصیل را نیز متحمل می شوند.

بنابراین آموزش و پرورش این افراد فرآیندی است که زمان بر است، این افراد سخت تر از افراد عادی آموزش می بینند، به همین دلیل دولت شرایط خاصی را برای تحصیل این افراد در نظر گرفته است.

کودک استثنایی ابتدا یک کودک و یک انسان با تمام خصوصیات و صفات یک انسان است و سپس کودکی با ویژگی ها و تفاوت های استثنایی نسبت به سایر کودکان و اینها ویژگی ها و ویژگی هایی است که معلمان و والدین باید با آنها سازگار شوند. و برای آموزش آنها باید افراد متخصص با مهارت های خاص کار کنند.

یکی از والدین دانش آموزان استثنایی ارومیه گفت: دخترم اوتیسم دارد. وقتی ۷ ساله شد، نگران تحصیل و یادگیری فرزندم بود. وقتی به مدرسه رفتم کاملاً مأیوس و سرخورده بودم. وقتی فرزندم را نزد مدیر و معلم بردم، او نتوانست صحبت کند، نه، او قادر به برقراری ارتباط نبود.

وی افزود: اما پس از مدت کوتاهی فرزندم شروع به صحبت و برقراری ارتباط کرد و حتی توانست بنویسد، همچنان یک معجزه است. چه کسی متخصص تر از این معلم است؟

این شهروند با ابراز گلایه از نبود سرویس ایاب و ذهاب برای این کودکان گفت: برای انتقال فرزندم به مدرسه استثنایی خدماتی ارائه نشد که مشکلات ما را چند برابر کرد.

وی تصریح کرد: همچنین متأسفانه برای سنجش این کودکان برای پذیرش در مدارس استثنایی از کارشناسان خبره استفاده نمی کند و سنجش آنها با هوش آنها متناسب نیست.

این شهروند همچنین از وضعیت معابر و نبود امکانات شهری برای این گونه افراد گلایه کرد و افزود: معلولیت افراد جامعه نباید با محدودیت افراد جامعه همراه باشد و معلولان نیز مانند سایرین باید بتوانند از همه امکانات جامعه بهره مند شوند. امکانات برای حضور پر رنگ و کارآمد متاسفانه جاده ها و خیابان ها برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی نشده است.

ولی زاده یکی دیگر از اولیای دانش آموزان استثنایی نیز از نبود مشاور متخصص در مدارس استثنایی ابراز نارضایتی کرد و گفت: اگر در مدارس استثنایی مشاورانی آشنا و آگاه به وضعیت روحی دانش آموزان وجود داشته باشد، مشکلاتی که وجود دارد. از خانواده ها و افراد معلولی که در آینده با آنها مواجه خواهند شد جلوگیری می شود. امیدواریم مسئولان مربوطه توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.

غنی زاده یکی از معلمان پرتلاش مدارس استثنایی در این خصوص گفت: حضور در اجتماع، تحصیل، تحصیل، کار و فراهم آوردن شرایط برای تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که معلولان و کم توانان ذهنی با آن دست و پنجه نرم می کنند. “

وی افزود: برخی از والدین برای پرهیز از برچسب استثنایی فرزندان خود را به مدارس عادی می برند که این بزرگترین آسیب برای دانش آموزان است و پس از مدتی مجبور می شوند فرزندان خود را به این مدارس منتقل کنند که با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

غنی زاده در خصوص مشکلات عدیده ای که با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت: زمانی که کتاب های درسی را به کودکان کم توان ذهنی آموزش می دهم متوجه سؤالات و مشکلات زیادی می شوم از جمله عدم تطابق برخی عکس ها با متن درس، جذاب نبودن تصاویر، کتاب های درسی. در کتاب ها به روز نیستند متاسفانه هر سال تکرار می شوند.

وی بیان کرد: کتاب های درسی این کودکان باید متناسب با توانایی های یادگیری آنها باشد، متاسفانه این قوانین و نکات در کتاب ها رعایت نمی شود.

عیسی محمد رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه ایاب و ذهاب برای معلولان رایگان است، گفت: افرادی که ادعا می کنند هیچ سرویس ایاب و ذهاب برای فرزندان معلولشان ارائه نمی شود کاملا بی انصافی هستند. آنها انتظار دارند فرزندانشان با ماشین شخصی سفر کنند.

وی افزود: کودک استثنایی از نظر تحصیلی به کودکی گفته می شود که نیازهای آموزشی و تربیتی او توسط معلمان و کارشناسان مجرب و مجرب برطرف شود، خوشبختانه تمامی معلمان و کارشناسان مدارس استثنایی استان کاملا مجرب و دارای توانایی های آموزشی لازم هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی عدالت آموزشی را نکته بسیار مهمی در پیشرفت این افراد می داند و تاکید می کند: عدالت آموزشی برای دانش آموزان دارای معلولیت باید مانند سایر دانش آموزان باشد تا عدالت به معنای واقعی آن به منصه ظهور برسد. حوزه آموزش

وی گفت: در حال حاضر 42 مدرسه استثنایی در استان وجود دارد و 2 هزار و 655 دانش آموز استثنایی در این مدارس تحصیل می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید