استفاده از لوازم آرایشی می تواند برای کودکان خطرناک و کشنده باشد


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906798

شاترپور گفت: برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند سرم و محصولات غیراستاندارد حاوی مقادیر زیادی سرب هستند و مصرف آن توسط کودکان می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از رهیاب ، محمد شطرپور کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: والدین از مصرف مواد شیمیایی مانند شوینده ها و داروهایی مانند اینها پرهیز کنند. به عنوان شربت متادون، همیشه آنها را در ظرف اصلی خود نگهداری کنید و از انتقال آنها به ظروف غذا مانند بطری های نوشابه خودداری کنید.

وی افزود: مواد شیمیایی، شوینده ها، سفید کننده ها، الکل، ضدیخ، حشره کش ها، مواد غذایی فاسد و لوازم آرایشی مانند لاک پاک کن در کمدهای دربسته و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

محمد شاطرپور گفت: بلافاصله پس از استفاده از مواد شیمیایی مانند شوینده درب آن را ببندید.

کارشناس ارشد سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: از دادن اسباب بازی های پلاستیکی بازیافتی به کودکان و یا استفاده از اسباب بازی های رنگ شده به دلیل وجود سرب در رنگ خودداری کنید.

وی افزود: برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند سرم و محصولات غیر استاندارد حاوی مقادیر زیادی سرب هستند و مصرف آن توسط کودکان می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

کارشناس ارشد سم شناسی دانشگاه به والدین محترم توصیه کرد: مسمومیت ناشی از مصرف روغن، مواد شیمیایی و شوینده توسط کودکان بسیار خطرناک است. در این شرایط هرگز کودک را مجبور به استفراغ نکنید، زیرا این کار منجر به خفگی می شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم مسمومیت در کودک سریعا با اورژانس 115 و یا مرکز سم شناسی با تلفن 190 تماس بگیرید.

چند سالی است که هفته اول آبان ماه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها و پنجم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت با آفت کش ها و مواد شیمیایی گیاهی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید