افزایش قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی روشنایی l امتناع کارخانه ها از توزیع کالا

افزایش قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی روشنایی l امتناع کارخانه ها از توزیع کالا

روز جدید : تحقیقات میدانی حاکی از افزایش 15 درصدی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار و همچنین امتناع تولیدکنندگان از توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی است.

در اواخر سال گذشته، تقاضا برای لوازم آرایشی به طور بی سابقه ای افزایش یافت و بازار راکد لوازم آرایشی دوباره جان گرفت.

این در حالی است که فروش انبوه مغازه ها و کاهش موجودی آنها در فروردین ماه با توقف توزیع محصولات آرایشی و بهداشتی کارخانه ها همراه بود.

عواملی که در هفته های اخیر مانع از گسترش لوازم آرایشی در کارخانه ها شده است. نوسانات نرخ ارز یکی از اصلی ترین دلایلی است که مانع قیمت گذاری و توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی می شود.

آوریل یکی از پر نوسان ترین ماه ها برای بازار طلا، سکه و ارز بود. قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای فروردین تاکنون نزدیک به 1500 حجم افزایش یافته است و این ارز هم اکنون در بازار آزاد به میزان 27 هزار و 735 حجم خرید و فروش می شود.

افزایش نوسانات نرخ ارز برای صنایع مواد اولیه وارداتی از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی یکی از عوامل افزایش ریسک فعالیت است و در واقع می توان نوسانات نرخ ارز را یکی از مهم ترین منابع شوک در بازار داخلی دانست. . اقتصاد متفاوت (مانند صادرات و واردات) بر قیمت ها و تولید داخلی تاثیر می گذارد.

لازم به ذکر است افزایش نوسانات نرخ ارز نه تنها مانع از قیمت گذاری کارخانه می شود، بلکه سرعت تولید را نیز کاهش می دهد. نوسانات فزاینده نرخ ارز و به طور کلی نااطمینانی باعث کاهش نرخ رشد تولید در صنعت می شود و از سوی دیگر تحریم ها همواره تاثیر منفی و معناداری بر نرخ رشد تولید داشته است.
افزایش 15 درصدی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی

در حالی که توزیع لوازم آرایشی توسط اکثر کارخانجات متوقف شده است، تعداد محدودی از کارخانه ها لوازم آرایشی و بهداشتی خود را با 15 درصد افزایش قیمت به فروشندگان فروخته اند.

کاهش تقاضا برای لوازم آرایشی خارجی

بازار لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از بازارهایی است که کالاهای قاچاق در آن به وفور یافت می شود و پس از تشدید تحریم ها و تشدید واردات، بیشترین سهم بازار لوازم آرایشی و بهداشتی را محصولات دارای مجوز و یا حتی برند خارجی در داخل کشور به خود اختصاص داده اند. تولید می شود، اما تولید این محصولات در کشور به معنای ارزان بودن آنها نیست.

افزایش نرخ ارز در سال های اخیر تامین مواد اولیه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور را بسیار گران کرده است به طوری که قیمت تار موی خزری از 5000 تن در سال 1398 به 50000 تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت ها تقاضا برای لوازم آرایشی خارجی را به شدت کاهش داده است، به طوری که برخی از عرضه کنندگان حتی بیش از 50 درصد کاهش در فروش لوازم آرایشی خارجی یا دارای مجوز را در ماه های اخیر گزارش کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید