استقبال دانشگاه ها از تحصیل پس از تاج در سال جدید چگونه است؟

استقبال دانشگاه ها از تحصیل پس از تاج در سال جدید چگونه است؟

روز جدید : پس از اعلام وزیر کشور و فرمانده ستاد عملیاتی ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت در اواسط نوروز مبنی بر برگزاری کلاس های حضوری تمامی مراکز آموزشی از 14 فروردین ماه، برخی از دانشگاه های کشور از امروز بازگشایی شدند. سایرین نیز در نهایت طی چند روز آینده به صورت حضوری دانشجو خواهند پذیرفت.

پس از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه های کشور شرایط جدیدی را تجربه کردند و مجبور به ارائه آموزش مجازی شدند. آموزش مجازی در ابتدا مشکلات زیرساختی زیادی داشت و دانشگاه ها و دانشجویان به دلیل جدید بودن این روش تدریس شرایط جدیدی را تجربه کردند و در ابتدا با چالش های فراوانی مواجه شدند.

اما پس از دو سال آموزش مجازی، وضعیت تقریباً برعکس شد و کار به حدی پیش رفت که بازگشت دانشجویان به دانشگاه برای آموزش حضوری دشوار شد. از یک سو دانشجویان به نوعی به یادگیری مجازی عادت کرده بودند و از سوی دیگر دانشگاه ها به دلیل مشکلات اقتصادی، مشکلات بودجه و هزینه های بالای دو سال اخیر شرایط سختی برای بازگشت به یادگیری مستقیم داشتند.

البته قبل از شروع ترم در مهر 1400، مانع اصلی بازگشت دانشجویان، عدم واکسیناسیون عمومی جامعه دانشگاهی بود. به دلیل ناتمام ماندن روند واکسیناسیون محافل تحصیلی، سال تحصیلی جدید در مهر ماه 1400 در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور به صورت نیمه وقت آغاز شد.

این وضعیت تا نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 به همین منوال ادامه داشت.

در این دو سال هیچ شرایطی ایجاد نشده که کارکنان وزارت علوم و خود دانشگاه ها برنامه مشخصی برای آموزش حضوری داشته باشند. چرا که از سوی دیگر شیوع بیماری عروق کرونر و واکسیناسیون مستمر به دانشگاه ها اجازه چنین کاری را نمی داد.

اما برای نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 شرایط به گونه ای فراهم شد که دانشجویان بتوانند تا حد امکان به محیط دانشگاه بازگردند. زیرا هم واکسیناسیون عمومی و هم وضعیت عروق کرونر بررسی شد. اما شیوع ناگهانی کرونا و به دنبال آن آغاز ششمین پیک کووید 19، وضعیت را دوباره بدتر کرده و بازگشت تهران به رنگ قرمز باعث شده است که اکثر دانشگاه های پایتخت ترم جدید را با آموزش مجازی آغاز کنند.

در پایان دی ماه 1400 آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت صراحتاً بر ازسرگیری آموزش های حضوری در دانشگاه ها و مدارس از نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 تأکید کرد. و مسئولان مربوطه را موظف به ارائه آموزش حضوری در بازگشایی نمودند.

پس از صحبت های رئیس جمهور درباره لزوم از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان در نیمه دوم سال تحصیلی 1401-1400 توسط دانشگاه ها، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاه ها برای بررسی سازوکارهای اجرای این دستور جلسه تشکیل دادند.

در ادامه سخنان رئیس جمهور برای آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی جاری، دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم نیز با اشاره به اینکه یادگیری شخصی نسبت به یادگیری مجازی مزیت های زیادی دارد و تاثیر بسزایی در حجم و حجم دارد، گفت: اثربخشی آموزش . . در میان روسای دانشگاه ها و مسئولان آموزش عالی اتفاق نظر وجود دارد که از سرگیری آموزش مستقیم یک نیاز مبرم امروز است و لحظه ای که اکنون بر آن تاکید می شود تلاش و برنامه ریزی برای از سرگیری باشکوه و موفق آموزش عالی است.

پس از صحبت های رئیس جمهور و وزیر علوم، دانشگاه ها تقریبا شاهد بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها بود و کلاس هایی نیز با حضور برخی از دانشجویان از جمله دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.

سرانجام سال 1400 با همه فراز و نشیب هایش برای نظام آموزش عالی کشور به پایان رسید تا اینکه دکتر احمد واحدی وزیر کشور در نیمه نوروز اعلام کرد که بر اساس تصمیمات ستاد ملی تاج و تخت همه مدارس و مراکز آموزشی باید تعطیل باشد طبق دستورالعمل بهداشتی برای کلیه دانش آموزان کلاس حضوری برگزار شود.

به این ترتیب طبق دستورالعمل وزارت کشور و ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت، دانشگاه های مختلف کشور از امروز به آموزش حضوری بازگشته و یا طی چند روز آینده به طور کامل برای آموزش حضوری باز خواهند شد. .

بر این اساس، وضعیت بازگشت به آموزش مستقیم در دانشگاه های مختلف کشور به شرح زیر است:

دانشگاه تهران

با اعلام دانشگاه تهران کلیه کلاس ها و برنامه های آموزشی در کلیه مقاطع تحصیلی این دانشگاه از امروز 14 فروردین 1301 به صورت کامل و بر اساس برنامه آموزشی نیمسال دوم 1401-1400 هر دانشکده، مرکز و مؤسسه دانشگاه در محل پیش بینی شده برگزار می شود.

این دانشگاه تاکید می کند که شرکت منظم دانشجویان در کلاس های درس الزامی است. دانشجویانی که به دلایل غیر موجه غیبت می کنند نیز مشمول ضوابط و مقررات مندرج در بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران خواهند بود.

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف نیز از 19 فروردین ماه به آموزش حضوری بازخواهد گشت.

دکتر رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، اولویت در هیئت رئیسه دانشگاه را سلامت دانشجویان شریف دانست و گفت: برنامه های ما برای از سرگیری آموزش های حضوری، برنامه ای تدریجی است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت دوم هستند و تلاش می کنیم در بهار آموزش های حضوری را در این دانشگاه انجام دهیم، به امید اینکه جنبه جدیدی از کرونا نباشد.

دانشگاه شهید بهشچی

دوره های کارشناسی ارشد از امروز در دانشگاه شهید بهشتی آغاز می شود و کلیه دوره های کارشناسی از 30 فروردین ماه سال جاری برای نیمسال دوم به صورت ” حضوری ” برگزار می شود.

همچنین کلاس های پذیرش 1400 دانشجوی کارشناسی ارشد پس از ماه مبارک رمضان (15 اردیبهشت) به صورت “حضوری” برگزار می شود. همانطور که قبلا اعلام شده بود، آزمون نهایی در تمامی مقاطع به صورت “حضوری” برگزار می شود.

با اعلام این دانشگاه، دانشجویان موظفند در بدو ورود به دانشگاه، تزریق واکسن الکترونیکی دو دوز واکسن خود را به مراجع ذیربط ارائه کنند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کلاس های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه صنعتی امیرکبیر از امروز به صورت حضوری و کلاس های کارشناسی این دانشگاه بلافاصله بعد از عید سعید فطر و ماه مبارک رمضان به صورت حضوری برگزار می شود.

البته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرده است که در صورت تمایل اساتید این دانشگاه، امکان تشکیل کلاس ترکیبی از دانشجویان ساکن تهران (دانشجویان ساکن سایر شهرهای الکترونیکی) در مقطع کارشناسی در 20 فروردین ماه وجود دارد.

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد کلیه فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس تا روز سه شنبه 30 فروردین 1301 طبق روال گذشته و بدون تغییر ادامه خواهد داشت.

البته هیات مدیره این دانشگاه در وضعیت بازگشت به تمرینات حضوری روز سه شنبه 18 فروردین ماه نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد.

دانشگاه علم و صنعت

بر اساس اعلام دانشگاه علم و صنعت، کلیه کلاس های دانشجویان این دانشگاه از امروز یکشنبه 14 آغاز می شود، اما از آنجایی که مهلت اسکان دانشجویان متقاضی خوابگاه از 13 تا 20 فروردین ماه در نظر گرفته شده است. بنابراین کلاس های دانش آموزان تا 28 فروردین ماه به صورت مجازی برگزار می شود.

به ترتیب کلیه کلاس های مقاطع مختلف تحصیلی UNWE از 25 فروردین ماه سال جاری به صورت حضوری برگزار می شود و تمامی امتحانات پایان ترم به صورت حضوری خواهد بود.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

همچنین دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد کلیه کلاس های این دانشگاه از امروز تا 18 فروردین ماه به صورت مجازی برگزار می شود. طبق برنامه ریزی های قبلی این دانشگاه، آموزش کلیه ورودی های ۹۹ مقطع کارشناسی این دانشگاه به صورت شخصی از ۲۲ فروردین خواهد بود.

آزمایشگاه ها، سمینارها و جلسات دفاع پروژه این دانشگاه به صورت حضوری در تمامی مقاطع تحصیلی از 20 فروردین برگزار می شود.

دانشگاه علامه طباطبایی

بر اساس اعلام دانشگاه علامه طباطبایی، کلیه کلاس های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد این دانشگاه به صورت حضوری از تاریخ 20 فروردین ماه جاری برگزار می شود، بدیهی است تا قبل از این تاریخ کلاس های کارشناسی ارشد و دکتری در دوره قبلی (مجازی) برگزار می شود. متن نوشته.

همچنین کلاس های تربیت بدنی دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت حضوری از 20 فروردین ماه برگزار می شود و کلاس های سایر مقاطع کارشناسی فعلا به صورت مجازی ادامه دارد و در صورت فراهم شدن شرایط آموزش فردی متعاقبا اعلام خواهد شد.

دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا نیز اعلام کرد که از امروز کلیه کلاس های دانشجویان دکتری و دانشجویان برگزار می شود.

همچنین کلاس های دانشجویی در دانشگاه نیز مانند گذشته برگزار می شود. به استثنای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ترم 4 یا دانشجویان دارای ماژول های عملی و آزمایشگاهی.

دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در بازگشت به آموزش حضوری با دستور وزیر کشور گفت: 90 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از آمادگی کامل برای پذیرش دانشجو برخوردارند. کلیه دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در واحدهای سراسر کشور از روز چهاردهم فروردین ماه، لذا از امروز کلاسهای این دانشگاه به صورت حضوری برگزار می شود.

دانشگاه فنی

کلیه کلاس های عملی و تئوری – عملی دانشجویان بومی دانشگاه فنی و حرفه ای از امروز به صورت حضوری برگزار می شود. همچنین کلیه کلاس های عملی و تئوری – عملی دانشجویان خارجی این دانشگاه به صورت حضوری از اول اردیبهشت ماه آغاز می شود. ضمنا تمامی کلاس های تئوری دانشگاه تا دستور بعدی به صورت مجازی برگزار می شود.

دانشگاه علوم کاربردی

حسین بلندی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص بازگشایی و تجدید دانشجو در مراکز علمی کاربردی گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی موضوع با دانشگاه های دیگر متفاوت است. 40 درصد برنامه های درسی ما تئوری و 60 درصد عملی است.» ما تئوری را طبق دستورالعمل ستاد ملی تاج و تخت اجرا کردیم، اما چون باید نیازهای بازار کار را برآورده می کردیم، دوره های سمینار و عملیاتی خود را شخصاً از آغاز.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری کلاس ها به صورت حضوری در دانشگاه، افزود: این برنامه هم اکنون در کل دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد و اکنون با این تصمیم آموزش مستقیم دانشجویان به صورت منسجم و جدی تری انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید