استناد به شخصیت های سیاسی، هنری و ورزشی نارضایتی ها را افزایش می دهد

استناد به شخصیت های سیاسی، هنری و ورزشی نارضایتی ها را افزایش می دهد

پیام فیض: پایگاه اطلاع رسانی قضایی از احضار برخی از چهره های سیاسی، ورزشی و هنری برای ارائه توضیحات در خصوص انتشار مطالب غیرمستند یا توهین آمیز به دادسرا خبر داد. محمود صادقی، پروانه سلحشوری، یحیی گل محمدی، الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری و سیما تیرانداز از جمله این افراد هستند که البته هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی نیز احضار شدند اما ایرنا و تسنیم روز گذشته حتی از دستگیری این دو بازیگر خبر دادند. ستاره صبح در این خصوص گفت وگویی با سید محمود علیزاده طباطبایی و کامبیز نوروزی وکیل دادگستری انجام داده است که در ادامه می خوانید:

سید محمود علیزاده طباطبایی:

نظر شما در مورد آوردن برخی از مجریان و سیاستمداران برای ایجاد دردسر چیست؟
در قانون جرمی به نام نشر اکاذیب برای گیج کردن اذهان عمومی وجود دارد. این جنایت زمانی رخ می دهد که فردی داستانی دروغین را به قصد ناراحتی عمومی بیان می کند. اگر شهادت این افراد کذب بوده جرم محسوب می شود و دادستان به عنوان دادستان می تواند این افراد را احضار کند، البته دادستان باید ثابت کند که شهادت این افراد کذب بوده است، در غیر این صورت احضار این افراد در دادسرا موجب شده است. هیچ مبنای قانونی وجود ندارد

خانم پروانه سلحشوری در گفتگو با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه برای دفاع از اتهام انتساب به دادسرا دعوت شده است، گفت: موضوع این اتهام باید در دادخواست درج شود. احضاریه باید از طریق سامانه ثنا، پیامک یا حضوری برای مردم ارسال شود، صرفاً ذکر این موضوع در رسانه ها معیار قانونی نیست.

فعالیت چهره های هنری و سیاسی در فضای مجازی چه تاثیراتی بر جامعه دارد؟

برخی از سلبریتی ها با تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در بین مردم به جایگاهی رسیده اند که طرفداران زیادی دارند و صحبت هایشان در مردم تاثیرگذار است و متاسفانه مسائل در کشور سیاسی شده است. برخی از ورزشکاران و هنرمندان به مرجع سیاسی جوانان تبدیل شده اند که رویکردهای صدا و سیما مقصر آن هستند، هر فردی در جامعه باید با توجه به تجربه و دانش خود نظر بدهد.

به نظر شما اظهارات سلبریتی ها در حمایت از مطالبات مردم مجرمانه است؟

دفاع از خواسته های مردم جرم نیست، حتی دفاع از مجرم هم طبق قانون جرم نیست.
به نظر شما احضار برخی از املاک در دادسرا دعوت رئیس کل دادگستری را لغو نمی کند؟ احضار چهره‌های ورزشی، سیاسی و هنری که کاری جز فعالیت در فضای مجازی انجام نداده‌اند، مغایر با درخواست رئیس قوه قضائیه مبنی بر گفت‌وگو و ابراز اعتراض است.طبق اصل 9 قانون اساسی که ناظر بر کلیه قوانین جاری کشور است. هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های قانونی را حتی با وضع قوانین و مقررات سلب کند. فعال بودن در توییتر و اینستاگرام جرم نیست زیرا برخی از مقامات کشور در این پلتفرم ها عضو و فعال هستند.

کامبیس نوروزی:
قوه قضائیه با عنوان «اظهار نظر بدون استناد به حوادث اخیر» و «نشر مطالب تحریک آمیز در حمایت از اغتشاشات خیابانی» چهره های سیاسی، فرهنگی و ورزشی را به دادسرا احضار کرده است. نظر شما در این مورد چیست؟

نکته اول اینکه اتهام با عنوان اظهار نظر بدون استناد مبنای قانونی ندارد، چنین عنوان مجرمانه ای در قوانین کیفری اعم از قانون مطبوعات و … وجود ندارد. مشخص نیست قوه قضاییه چه مبنای قانونی برای احضار این افراد دارد، نظر مردم یک امر تحلیلی و تفسیری است.

عنوان مجرمانه دوم کلمه تحریک آمیز مبهم است هر خبری می تواند احساسات مردم را تحت تاثیر قرار دهد مثلا امروز که تیم ملی فوتبال مقابل انگلیس بازی می کند اگر نتیجه آن برد یا باخت باشد کسانی که اخبار فوتبال را دنبال می کنند هیجان زده می شوند. و مطالبی را بیان می کنند. بنابراین خبر نتیجه بازی فوتبال ایران و انگلیس خبری تحریک آمیز است. در حرفه روزنامه نگاری اگر خبر تحریک کننده نباشد ارزش خبری ندارد. بنابراین اخبار تحریک آمیز اشکالی ندارد.

به نظر شما چرا این چهره ها به دعوت رئیس قوه قضائیه برای اعتراض و گفتگو مسالمت آمیز عادت کرده اند؟
درخواست رئیس قوه قضائیه برای گفت وگو با فراخوان فرهنگی و ورزشی بحث برانگیز است، ماهیت گفت وگو در فضای عمومی شکل می گیرد و موافقان و مخالفان باید بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند. گفت و گو به معنای مذاکره پشت درهای بسته نیست، گفت و گو زمان گرانبهایی است، باید در یک عرصه عمومی برگزار شود، برخی کلمات ممکن است خوشایند و برخی ناخوشایند باشند، اما برای اینکه گفتگو جریان یابد، باید هر دو را بشنوید.

فکر می کنید خبر احضار چهره های سرشناس باعث کاهش اعتراضات در فضای مجازی می شود؟
به نظر من چنین رفتارهایی باعث افزایش نارضایتی می شود، جامعه امروزی به آرامش و وفاق نیاز دارد، اما این گونه رفتارها به این دو چیز آسیب می زند، وقتی نارضایتی زیاد شود، شکاف بین دولت و ملت بیشتر می شود. برخی از اقشار جامعه انتقاد می کنند که چرا سلبریتی ها در مورد برخی مسائل اجتماعی اظهار نظر می کنند؟در پاسخ باید گفت که سلبریتی ها و سلبریتی ها بخشی از جامعه هستند، نمی توان انتظار داشت که فقط جامعه شناسان درباره مسائل اجتماعی صحبت کنند، بنابراین نه تنها سلبریتی ها، بلکه همه طبق اصل 24 قانون اساسی اقشار جامعه حق ابراز وجود را دارند و هیچ کس نمی تواند این حق را از هیچ بخشی از جامعه سلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید