سیاسی شدن حزبی و عدم نمایندگی از شخصیت های سیاسی تأثیرگذار

سیاسی شدن حزبی و عدم نمایندگی از شخصیت های سیاسی تأثیرگذار

روز جدید محمدرضا بهنار، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین را باید یکی از چهره های اصولگرا بدانیم که در این سال ها پاسخ های منطقی به معضلات سیاسی و اجتماعی داشته است. وی روز گذشته در گفت وگویی به کاهش مشارکت شهروندان در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از چالش های سیاسی و اجتماعی اشاره کرد و علاوه بر آن بر فعالیت شفاف احزاب در زمینه تهیه فهرست رای دهندگان و نیز تداوم آنها تاکید کرد. فعالیت های سیاسی، وی خطاب به احزاب سیاسی که قصد ورود دارند. آنها در حال برگزاری انتخابات هستند، وی گفت باید از افراد نخبه در لیست ها استفاده کنند تا شهروندان با صندوق های رای کنار بیایند. او اشاره کرد که هنوز در مورد انتخابات 2002 بلاتکلیف است و گفت: “نامزدها باید کسانی باشند که هر کسی می تواند لیست کند.” نظر خود را بیابید. اگر احساس عمومی این باشد که فرد یا فکری در حال حذف شدن است، اعتبار آنها از بین می رود. همه جناح ها باید بتوانند در انتخابات لیست قوی داشته باشند. این اشتباه است که بگوییم هرکسی که با اصلاح طلبان مرتبط است شورشی است. اصلاح طلبان زیادی را می شناسم که انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی را قبول دارند. فرآیندها و نظرسنجی ها باید به گونه ای باشد که افراد پذیرنده نظام به سمت صندوق های رای کشیده شوند و احساس نکنند که حضورشان بی فایده است و کسی برای رای دادن نیست. این باید توسط دولت انجام شود.»

احزاب برای اینکه بتوانند نظر شهروندان را برای رای دادن به خود جلب کنند باید از کارشناسان خبره استفاده کنند. در این مورد باید بگوییم که این سوال مطرح شده از سوی بهنار یکی از شاخص های روند دموکراتیزه شدن حاکمیت کشور است اما اکنون فعالیت ساختاری احزاب مورد انتقاد اصولگرایان قرار گرفته است. در ادامه گفت و گوی خبرنگاری با دو چهره سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان به گفت وگو نشستیم تا بدانیم چرا احزاب آنطور که باید با فهرست مشخصی وارد انتخابات نمی شوند.

با لغو احزاب، عرصه به روی بیگانگان باز شد

محمد باقر انوری، یکی از اعضای کمیته اسلامی موتلفه گفت: گروه های کوچک با ارتباطات سیاسی موفق شده اند جای احزاب را در سیاست ایران بگیرند. وی در این خصوص به خبرنگار آرمان امروز گفت: رشد و توسعه احزاب در ایران می تواند بسیاری از ساختارها را اصلاح کند، اما متاسفانه شاهدیم که گروه های کوچک سیاسی جای احزاب را در سیاست ایران گرفته اند و با باند بازی و استفاده از روابط سیاسی آنها به عنوان مسئولین کشور نمایندگی می کنند و چون با جایی ارتباط ندارند دوره حکومتشان کوتاه خواهد بود. این خلاء ایجاد شده می تواند بحران های زیادی را در اداره کشور ایجاد کند. لازم است روشنفکران کشور به فکر این وضعیت باشند.

این چهره اصولگرا درباره این موضوع ادامه می دهد: احزاب باید در مقابل مردمی که به عنوان نماینده معرفی می کنند پاسخگو باشند وگرنه سیستم تصمیم گیری در کشور دچار موج و آشفتگی می شود و شاهد تزلزل های زیادی خواهیم بود زیرا در آنجا با شناسنامه سیاسی باقی نمی ماند باید در کشور حضور داشته باشد. این وظیفه یک حزب سیاسی است که افراد خوب را به عنوان کارمندان دولتی آینده تربیت کند، اما وقتی می بینیم که یک حزب نمی تواند در این زمینه فعالیت مشخصی داشته باشد، باید به این شکاف بیشتر توجه کنیم. همه این گفته ها در قالب گفتار جذاب است، اما وقتی نمی توانیم آنها را اعمال کنیم و به آنها عمل کنیم، افرادی وارد صحنه سیاسی می شوند که بر روابط آنها تاکید می کنند، اما باید بگوییم که او هویت سیاسی ندارد. برای داشتن مسئولان خوب باید شایسته سالاری را در دستور کار قرار دهیم، نه خویشاوندی و عنایت خانواده را جایگزین استعدادها کنیم که متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم.

انورایی با تاکید بر استفاده از احزاب به عنوان نقش مشورتی، می افزاید: «احزاب باید نقش مشورتی در جامعه داشته باشند، اما اکنون این گروه های کوچک و تقریباً گمنام جای آن ها را گرفته اند و راه به زهر منتهی می شود که احزاب دیگر به آن توجهی ندارند. جناح‌ها نباید برای افراهای کم تجربه و بدون برنامه که با روابط غیر اصولی وارد کار شده‌اند ارزش قائل شوند. برای داشتن احزاب فعال و مؤثر، ابتدا باید ساختاری بسازیم که افراد فقط از طریق احزاب با عمل وارد صحنه سیاسی شوند. در غیر این صورت نه می‌توانیم به آینده سیاسی کشور امیدوار باشیم و نه می‌خواهیم به جمع‌بندی فهرست انتخاباتی برسیم.»

از تجربه همه گرایش های سیاسی استفاده کنید

حسین انصاریراد، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای اسلامی شهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از سخنان آقای بهنر و توکلی در خصوص انتقادات مبنی بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات تعجب کردم، زیرا اینها دوستانشان هستند. رد صلاحیت دسته جمعی نمایندگان مجلس ششم، بدون مخالفت وارد مجلس شدند اما اکنون این موضوع را یکی از چالش های امروز سیاست ایران می دانند. این نشان می دهد که سیاست های کار با سیاستمداران و نخبگان مناسب نیست و باید ساختار را تغییر دهیم. وقتی چهره هایی مانند «علی لاریجانی» که سابقه طولانی در جبهه اصولگرایان دارد، «مسعود مسچیان» نماینده سرشناس اصلاح طلب مجلس و «اسحاق جهانگیری» چهره متعادل سیاست ایران را کنار بگذاریم. دیگر لازم نیست در مورد اینکه چرا نمی توانیم لیست کنیم که آمادگی برای انتخابات، حضور نخبگان در آن، به نتیجه نمی رسد، صحبت کنیم.

این فعال سیاسی با تاکید بر اهمیت تکثر افکار سیاسی ادامه می دهد: احزاب در ایران به کلی نادیده گرفته شدند در حالی که نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر صندوق های رای و انتخابات بود و رای مردم به این نظام اعتبار و مشروعیت بخشید. حال اینکه چرا مردم نمی توانند در انتخابات به لیستی رای دهند، باید از کارشناسان و مسئولانی که در این زمینه تجربه دارند بخواهیم برای حل چالش ها رایزنی هایی را آغاز کنند. برای اینکه احزاب به انتخابات برگردند و بتوانند فهرستی قوی برای انتخاب نمایندگان مردم ارائه دهند، باید فضایی برای فعالیت احزاب با دیدگاه های مختلف سیاسی باز شود تا در این شرایط مردم انتخاب کنند. بهترین فرد در میان اصلاح طلبان، اصولگرایان و نخبگان سیاسی معتدل اگر منتقد شرایط کنونی هستیم، حرف ما را بشنوند و از تجربیات همه جناح ها استفاده کنند، نه اینکه چهره های شناخته شده را حذف کنند و افرادی را که هویت سیاسی مشخصی ندارند منصوب کنند. و مشخص نیست که دو سال آینده در ساختار سیاسی ایران باقی بماند. می ماند یا نه؟”

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید