میثاق سیاسی و الهی امام خمینی (ره) گویاترین سند نمایندگی حکومت دینی و منتظر است.


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 1401 1401
کد خبر: 1843563

مهتاب زرای گفت: امام خمینی (ره) یکی از برجسته ترین اندیشمندانی است که جامعه ای مبتنی بر فرهنگ مهدویت را بر اساس دیدگاهی اجتماعی-فرهنگی تحلیل و بازخوانی کرده است، لذا با تفسیری مناسب از انتظارات منجی، راهی برای بیرون آمدن جامعه از بن بست دوران غایب بودن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مختاب زرای کارشناس مذهبی در گفت و گو با مرآت با اشاره به گفتمان کلامی-سیاسی امام خمینی (ره) گفت: اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ریشه در سنت عقل گرای شیعه دارد و نظریه های سیاسی ایشان مبتنی بر نظام سیاسی امام شیعه است.

این کارشناس مذهبی افزود: طراحی و تلفیق برخی عناصر فکری جدید مانند جمهوریت و تاکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه ولایت فقیه باید از بدعت های اساسی امام خمینی (ره) و احیای این نظریه حیاتی در برابر آن باشد. تسلط مدرنیسم. «غرب می دانست.

وی با اشاره به دیدگاه های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت اذعان داشت: جامعه از بن بست عصر غیبت بیرون آمده است. در طول یازده قرن از غیبت امام عصر (عج)، فیلسوف و متکلم به اندازه امام (ع) در این امر تأثیرگذار نبوده است.

زرایی در تشریح نگرش رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به نبوت و امام(ره) گفت: از نظر امام خمینی (ره) جریان نبوت و امامت یک خط است و امامت ادامه روند نبوت است. مربوط به توسعه مفهوم مهدویت است و اجرای کامل آن در زندگی مسلمانان ضامن دین و دنیای آنهاست.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: امام راحل با طرح اندیشه حکومت اسلامی در عصر غیبت و تلاش خستگی ناپذیر برای رسیدن به این آرمان بزرگ، به واژه انتظار معنایی تازه بخشید و قرائتی جدید از رسالت شیعه ارائه کرد. آزادی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی منشأ تحول عظیم و عمیقی در فرهنگ لغات و مفاهیم دینی بود.

وی با اشاره به مفهوم انتظار در بیانات امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انتظار در ادبیات و کلام امام خمینی (ره) واژه ای بی روح و بی رنگ نیست؛ بلکه در بیانات حضرت امام خمینی (ره) وجود دارد. این یک فرهنگ پویا و حیاتی است. فرهنگی که راهبرد مسلمانان را در عصر غیبت تغییر می دهد. انتظار در گستره معرفتی این متفکر و عالم بزرگ، روح جامعه و موتور محرکه تاریخ است.

زرای در تبیین نفی نگرش انفعالی نسبت به انتظار از سوی امام خمینی (ره) گفت: ایشان با نفی نگاه انفعالی و ایستا به انتظار، بر قرائت مثبت و پویا از این مفهوم تاکید کردند و فرمودند: عصر (عج) پس بیایید. در خانه های ما بنشین، تسبیح را در دست بگیریم و بگوییم عجله کن علی فرجا؛ عجله کن در کارت، باید عجله کنی.

این کارشناس مذهبی با اشاره به کاربرد نظریه ولایت فقیه پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) گفت: ایشان در عمل و به صراحت وارد این عرصه نشدند.

وی همچنین تصریح کرد: وصیت نامه سیاسی و الهی امام خمینی (ره) بیانیه سیاسی-اجتماعی ایشان و همچنین به عنوان گویاترین سند بیانگر مطالبات و عملکرد حکومت دینی و حکومت منتظر است. اندیشه دولت منتظر و منتظر در آرمان امام خمینی (ره) از ارکان و دغدغه های اصلی این عالم فرزانه و رهبر بزرگوار بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید