استهلاک سیستم سوخت؛ دلیل تشکیل صف های طولانی

استهلاک سیستم سوخت؛  دلیل تشکیل صف های طولانی

ماجرای خرابی پمپ ها، نازل ها و کارتخوان های پمپ بنزین ها حکایت رایجی است که این روزها به معضل جدی جایگاه داران تبدیل شده است. در این بحران مردم نیز مجبورند هر روز صف های طولانی تری را تحمل کنند تا به نازل سوخت برسند.

در واقع مدت‌هاست که شاهد صف‌های چند کیلومتری بنزین در نقاط مختلف کشور و گلایه‌های انجمن پمپ بنزین‌ها از فرسودگی نازل‌ها و کارت‌خوان‌های ماشین‌های سوخت هستیم. به گفته دست اندرکاران تامین سوخت کشور، امروزه تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت و کارتخوان های هوشمند آن به شدت تحت فشار قرار گرفته و نیازمند نوسازی و تعمیر هستند. اتفاقی که به نظر می رسد از سوی برخی مسئولان ذیربط دولتی پیگیری نمی شود و به احتمال زیاد به زودی منجر به از کار افتادن این دستگاه ها و اختلال در خدمات رسانی پمپ بنزین ها به مردم می شود.

مثلا؛ این روزها صف های طولانی در پمپ بنزین های بندرعباس اعتراض شهروندان را برانگیخته است. از زمان محدودیت استفاده از کارت سوخت در جایگاه ها، این مشکل تشدید شده و نبود کارت سوخت شخصی و تقاضای استفاده از کارت های اضطراری در جایگاه ها صف های طولانی تری را ایجاد کرده است. در این شرایط خرابی پمپ و نازل برخی از پمپ بنزین های بندرعباس باعث اعتراض بیشتر شهروندان شده است. آن طور که یکی از اهالی بندرعباسی می گوید: «هر بار که برای تهیه سوخت به پمپ بنزین ها می رویم حداقل نیم ساعت باید در صف بمانیم. در چنین شرایطی نازل های برخی از ایستگاه ها می شکند و باید ساعت ها در صف بمانیم. در یکی از جاهایی که بازدید کردم، 2 نازل شکست و یک ساعت منتظر ماندم.» شهروند دیگری با اشاره به صف های طولانی پمپ بنزین ها گفت: این روز و شب ماست و هر بار باید یک ساعت در صف بایستیم و انگار دیگر کار و زندگی نداریم. “

پس از مطرح شدن موضوع نازل های آسیب دیده در برخی پمپ بنزین ها در بندرعباس، تعداد زیادی از شهروندان مشاهدات خود را در خصوص سوخت رسانی به تانکرها به اشتراک گذاشتند و نازل های آسیب دیده را بهانه ای برای عدم دادن سوخت به برخی پمپ بنزین ها دانستند. مردم. به هر حال به نظر می رسد خرابی نازل ها مختص استان خاصی نیست بلکه در اکثر مناطق کشور و پایتخت است.

قابل مشاهده است.

البته به گفته مسئولان مربوطه، به دلیل مجازات های ظالمانه، قطعات جدیدی برای تعویض نداریم و فقط قطعات آسیب دیده توسط شرکت تعمیر و نگهداری تعمیر می شود و قطعه آسیب دیده تعمیر شده از جایی به جای دیگر ارسال می شود، اما همین قسمت بعد از چند روز آسیب دیده و مشکلاتی که امروز مردم می بینند مربوط به صاحبان ایستگاه نیست. این وضعیت اغلب باعث ترافیک، ازدحام و نارضایتی مردم می شود.

مشاهدات نشان می دهد که مردم از صف های طولانی بنزین به خصوص در پایان روز ناراضی هستند. آنها در مورد صف های 15-20 دقیقه ای صحبت می کنند و می گویند که کارتخوان های سیستم سوخت هوشمند اغلب خراب می شوند و باعث از کار افتادن برخی سکوهای پمپ بنزین و برخی مشکلات دیگر مانند سوختن کارت هوشمند سوخت می شود. حتی گاهی قطعات را تعویض می کنند اما بعد از دو یا سه روز دوباره خراب می شوند و دلیل آن خرابی قطعات مربوط به سیستم هوشمند سوخت است. تعویض این ریدرها و قطعات نیز بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است.

رئیس اتحادیه جایگاه داران کشور در گفت و گو با «توسعه ایران»: پس از گذشت نزدیک به 20 سال از عمر سیستم سوخت، تجهیزات اصلی آن مستهلک شده و خرابی های متعدد نارضایتی مردم و جایگاه داران را به همراه دارد. .

شرکت پخش فرآورده های نفتی پیشتر اعلام کرده بود؛ در حال حاضر 57000 نازل سوخت در تمامی پمپ بنزین های کشور فعال است. در نتیجه، شکست کانال عرضه از میانگین 15.4 درصد به 6.8 درصد در چهار ماه گذشته کاهش یافته است. بومی سازی این تجهیزات در دستور کار این شرکت ها قرار گرفته و از خردادماه پیشرفت خوبی داشته است.

سیستم های هوشمند سوخت را کاهش می دهند

رئیس انجمن سیستم سوخت در گفت و گو با توسعه ایران اظهار داشت: با گذشت نزدیک به 20 سال از عمر سیستم سوخت، تجهیزات اصلی آن مستهلک شده و خرابی های متعدد مایه نارضایتی مردم و صاحبان سیستم سوخت است.

اسدالله قلی زاده گفت: ماموریتی که کارت سوخت و سامانه مربوط به آن را داشت در واقع قابلیت سوخت گیری در جایگاه های قیمت یارانه ای بود و در آن زمان کار بزرگی محسوب می شد اما اکنون باید روش های جدید و فناوری جدید به کمک این تعداد بیاید. و مردم می توانند به جای ادبیات یارانه ریالی بگیرند.

رئیس اتحادیه جایگاه داران کشور اضافه کرد: باید به سمت حذف کارت سوخت و گنجاندن فناوری حرکت کنیم تا مبادا هزینه بیشتری صرف کنیم، نارضایتی مردم ایجاد نشود و برای جایگاه داران مشکلات عدیده ای ایجاد شود. وی ادامه داد: این مدل با صرفه جویی در هزینه کارت سوخت و سیستم متصل، تضمین می کند که یارانه توسط کاربر واقعی قابل استفاده باشد و نیازی نیست عده ای با مرکب شدن مشکل هزینه را افزایش دهند و از شما می خواهیم سیستم را به هر قیمتی پشتیبانی کنید زیرا اگر توزیع یارانه با کارت بانکی انجام شود 80 درصد کار سیستم سوخت را شامل می شود و در بقیه موارد برای مدیریت بهتر توزیع باید مسافت عادی را ثبت کنید. .

رئیس اتحادیه جایگاه داران کشور اضافه کرد: باید به سمت حذف کارت سوخت و گنجاندن فناوری حرکت کنیم تا مبادا هزینه بیشتری صرف کنیم، نارضایتی مردم ایجاد نشود و برای جایگاه داران مشکلات عدیده ای ایجاد شود. در حال حاضر تعمیر و نگهداری این سیستم بسیار پرهزینه و ضعیف است و از زمان هک سایبری شرایط چندان بهبود نیافته است.

گلی زاده تصریح کرد: تلفیق کارت سوخت با کارت بانکی مشکلات را بیشتر می کند و باید از همین مدل یارانه سوخت برای تاکسی های اینترنتی استفاده کنیم. لازم به ذکر است که صبر و حوصله مسئولان حدی دارد و موضوع را با رئیس جمهور در میان خواهیم گذاشت.

وی افزود: تجربه سال های گذشته و فناوری های جدید ثابت می کند که مدیریت سهمیه سوخت با استفاده از کارت بانکی مالکان خودرو نسبت به روش استفاده از کارت سوخت و با حذف بانک سوخت کارت سوخت، اقتصادی تر، راحت تر و منطقی تر است. کارت قابل تعویض است

دیدگاهتان را بنویسید