اسرائیلی ها تخمین می زنند که جنگ اوکراین در وین به نفع ایران تمام می شود

اسرائیلی ها تخمین می زنند که جنگ اوکراین در وین به نفع ایران تمام می شود

روز جدید محافل سیاسی اسرائیل حدس می زنند که جنگ بین اوکراین و روسیه می تواند به امضای توافق هسته ای بدتر بین ایران و غرب منجر شود.

اسرائیل هیوم در شماره روز یکشنبه خود به نقل از رسانه ها نوشت که آغاز جنگ در شرق اروپا توجه جامعه بین المللی را به موضوع هسته ای ایران و مذاکرات وین کاهش می دهد. حلقه ها اضافه کردند که اگر ایالات متحده اراده و توانایی لازم برای اجرای مذاکرات وین و جنگ در اروپای شرقی را نداشته باشد، این جنگ امتیازات بیشتری به ایرانی ها خواهد داد. حلقه ها گفتند که انتقاد از عملکرد دولت آمریکا در مذاکرات وین به اسرائیل محدود نمی شود، بلکه رهبران جمهوری خواه و دموکرات نیز از رویکرد بایدن در قبال تهران انتقاد کردند. این گروه همچنین نسبت به نامه ای که هفته گذشته توسط 33 سناتور جمهوری خواه و دموکرات به رئیس جمهور جو بایدن ارسال شد و از او خواسته بود تحریم ها علیه ایران را لغو نکند، ابراز خوش بینی کرد. این روزنامه به نقل از یک مقام سیاسی اسرائیلی نوشت که این نامه تهدیدی برای ایرانیان است و گفته است که آنها نباید به دولت فعلی آمریکا تکیه کنند زیرا تغییر دولت در واشنگتن می تواند به عقب نشینی آمریکا منجر شود.

در همین راستا، افرایم انبار، مدیر مرکز مطالعات امنیتی و استراتژیک بیت المقدس که رویکردی راستگرایانه دارد، گفت: رفتار آمریکا در تقابل روسیه و اوکراین ضعف خود را نشان داده است. او هشدار داد که نشانه‌هایی از ضعف آمریکا بر وضعیت منطقه‌ای در خاورمیانه تأثیر می‌گذارد. انبار در تحلیلی که روزنامه اسرائیلی هیوم منتشر کرد، گفت: ضعف آمریکا باعث می شود این کشور به توافقی راحت در مورد ایران دست یابد و این کشور و گروه های مرتبط با تهران در منطقه به متحدان خود روی آورند. ایالات متحده باعث ارتقای منطقه خواهد شد. این محقق اسرائیلی احتمال پیروزی روسیه در اروپا و شعله ور شدن خاورمیانه را رد نکرد. وی بر این باور است که وقایع کنونی اوکراین نشان می دهد که ارائه ضمانت های بین المللی سودی ندارد و خاطرنشان کرد: روسیه با وجود تفاهم نامه بوداپست که در سال 1994 بین این کشور و انگلیس و آمریکا امضا شد، به اوکراین حمله خواهد کرد. در اروپای شرقی به این معناست که همه کشورها باید فقط به خودشان تکیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید