اسرائیل ظاهراً توانسته است دیدگاه آمریکا را نسبت به سپاه تغییر دهد

اسرائیل ظاهراً توانسته است دیدگاه آمریکا را نسبت به سپاه تغییر دهد

روز جدید نفتالی بنت گفت: بدیهی است که ایالات متحده از حذف سپاه از فهرست تروریست ها صرف نظر کرده است و این یک دستاورد دیپلماتیک برای اسرائیل است. البته این به معنای جلوگیری از توافق هسته ای با ایران نیست.
اسرائیل ظاهراً توانسته است دیدگاه آمریکا را نسبت به سپاه تغییر دهد

دستیار نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، گفت: «ایرانی ها قیمت های جهانی نفت و گاز را زیر نظر دارند و می دانند که کشور هر روز با اصرار بر حذف نام سپاه از فهرست تروریست ها چقدر ضرر می کند». علاوه بر این، با توجه به تمایل اصلی آمریکا به امضای توافق، موضوع هنوز تمام نشده است، اما فعلا می‌توانیم خوشحال باشیم که پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و به تلاش برای جلوگیری از احیای برجام ادامه می‌دهیم.

تا همین چند هفته پیش، دستیاران اسرائیلی نخست وزیر، امضای 95 درصد از توافق هسته ای و برخی حتی تا 100 درصد را بررسی می کردند. آنها گفتند متن آماده برای توافق به طور خودکار روی میز است و فقط در انتظار امضا است. اما اکنون بر اساس برآوردهای اسرائیلی احتمال آن 50 است. تنها مانع امضای این توافقنامه حذف سپاه از لیست تروریست هاست.

دستیار بنت گفت: «ما این کار را آشکارا (برای منصرف کردن ایالات متحده)، بدون آزار و اذیت دولت و بدون راه‌اندازی کمپین رسانه‌ای، به شیوه‌ای محترمانه که آمریکایی‌ها درک می‌کردند، انجام دادیم.

بنت به موقع متوجه شد که پاشنه آشیل مذاکرات ایران و آمریکا سپاه و لیست تروریست ها است. وزیر امور خارجه با او تماس گرفت و آنها هماهنگ ادامه دادند. آنها از اهرم هایی در کنگره برای شناسایی کسانی که با امتیاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخالف بودند، استفاده کردند، به آنها نزدیک شدند و مذاکرات طولانی با مقامات ارشد دولت ایالات متحده داشتند. مایک هرتزوگ، سفیر بسیار محترم اسرائیل در واشنگتن نیز نقش کلیدی ایفا کرد.

حتی در حال حاضر، علیرغم واکنش سیاسی ایالات متحده، بنت همچنان به فشار قوی بر مشاوران بایدن ادامه می دهد. البته آنتونی بلینکن و رابرت مالی واکنش نشان دادند، اما اختلافات داخلی دولت آمریکا بر سر این موضوع در گفت و گوی تلفنی نفتالی بنت و جو بایدن در 24 آوریل به وضوح به نفع اسرائیل حل شد. یک دیپلمات اسرائیلی به المنتور گفت: «سرانجام، پیشرفتی حاصل شد، که مؤید (تاثیر) رابطه اعتمادی است که کار خود را انجام داده است».

یکی از دستیاران نخست وزیر اسرائیل گفت: کاخ سفید از صداقت بنت خوشش می آید. او سعی نکرد رئیس جمهور را دور بزند. او تمام حقیقت را به او گفت و با او صادق بود.

خود نفتالی بنت به همکارانش گفته است: «رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌داند که من او را فریب نمی‌دهم. خواه با چیزی موافق باشیم یا نه. نه مزاحمش می شوم و نه به او حمله می کنم و نه حقیقت را می دانم، به او می گویم و صادقانه در مورد بهترین راه پیش رو با او صحبت می کنم. رئیس جمهور این را دوست دارد و می فهمد.»

یک منبع اسرائیلی آن را خلاصه کرد: “ما در جنگ پیروز نشدیم، اما در نبرد پیروز شدیم. رابرت مالی و آنتونی بلینکن هنوز امیدوارند توافق نامه را امضا کنند. آنها صادقانه به ما می گویند که چه فکر می کنند.” ما به آن احترام می گذاریم.

المانیتور دریافت که در جریان دیدار این هفته از آیلات هولاتا، مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن، سناریوهای مختلف اسرائیل به عنوان جایگزینی برای توافق هسته ای به مقامات آمریکایی ارائه شده است. این منبع اسرائیلی گفت: “بزرگترین نگرانی برای مقامات آمریکایی این است که در صورت عدم توافق چه اتفاقی می افتد، بنابراین ما روی سناریوهای مختلف کار کردیم. این جلسه مهمی بود.”

دیدگاهتان را بنویسید