اسلام: ابهامات در مورد مکان آژانس حل شد/ حدود 60 درصد اورانیوم را در مذاکرات وین حفظ خواهیم کرد. حدود دو پوند و نیم

اسلام: ابهامات در مورد مکان آژانس حل شد/ حدود 60 درصد اورانیوم را در مذاکرات وین حفظ خواهیم کرد.  حدود دو و نیم پوند

محمد اسلامی صبح چهارشنبه در نشست خبری تشریح شانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته ای که شنبه هفته آینده با حضور رئیس جمهور برگزار می شود، اظهار داشت: تولید دانش بنیان و اشتغال زا فراخوان شده است و اقتصاد ما نیاز دارد تولید دانش بنیان و پژوهشی در تمامی سطوح به معنای واقعی کلمه رشد و توسعه یابد.

وی افزود: آنچه این سازمان شناسایی کرده است، علیرغم ناراحتی و عدم همکاری سایر کشورها در حوزه علم و فناوری، متاثر از نتایج تحقیقات و مطالعات بر اساس توان داخلی متخصص خود است.

اسلامی ادامه داد: ارائه دستاوردهای عید ملی رسم بود. امسال نیز در راستای تبیین جهاد، تاریخچه برنامه هسته ای کشور و حقیقت فناوری هسته ای خود را با توجه به غریزه روانی و سیاسی که ایران تنها قصد دستیابی به سلاح هسته ای را دارد، به زبان های مختلف ارائه خواهیم کرد. بخشی از سند، تغییر دولت و شفاف سازی افکار عمومی و جهان. ما سعی می کنیم بگوییم که فناوری هسته ای به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اهداف صلح آمیز دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: سند افق 1420 نشان می دهد که سازمان به کجا می رود و چه اهدافی را دنبال می کند و در قالب این سند محور حرکت ما را ارائه می دهد. با افشای این سند، قدم بعدی ما قرار دادن CPF در مورد ایران – که کشورها چارچوب برنامه خود را در سایت آژانس اعلام می کنند – در سایت آژانس قرار می دهیم تا ابهام و شفافیت برطرف شود.

وی افزود: ما در سال فناوری های بزرگ و کوچک داشتیم اما 25 دستاورد وجود دارد که امسال 23 مورد را ارائه کردیم و برای سال جدید 9 دستاورد وجود دارد که سه مورد آن در حوزه رادیوداروها است که در حال ورود هستند. کارآزمایی‌های بالینی پلاسما در درمان سرطان موثر است که مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشته‌ایم و وارد فاز بالینی شده‌ایم. در مورد سم‌زدایی با فناوری پلاسما بحث می‌کنیم که در مورد پسته اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی هسته ای 10 هزار مگاوات به سایت هایی که طراحی شده است هدایت کرده ایم که یک رنسانس واقعی خواهد بود. در بودجه سال جدید، بودجه وی را در قالب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در نظر گرفته ایم تا بدون وابستگی به بودجه دولتی این کار را انجام دهیم.

اسلامی گفت: در بحث روابط بین الملل و تعامل با آژانس موفق شدیم در این دو ماه روابط را توسعه دهیم که تبادلات دوجانبه ادامه دارد و امیدواریم این روند هر روز بهتر شود تا بتوانیم از مزایای عضویت بیشتری برخوردار شویم. در آژانس “بیا برویم. بر اساس سند تحول دولت، سازمان سند راهبردی جامعی را برای توسعه انرژی هسته ای توضیح داد که امیدواریم بر اساس آن به خوبی ادامه دهیم.

وی در خصوص مذاکرات احیای برجام نیز گفت: مذاکرات با هدایت تیم ایران انجام می شود و مراحل خود را طی می کند. آنچه مهم است اراده ایران برای اعتمادسازی است، اما هرگز زور را نمی پذیرد. این به صلاح ما نیست که دقیقاً همانطور که برجام گفت عمل کردیم اما کشورهای دیگر عمل نکردند. اکنون که آماده بازگشت هستند، اقدامات و تعهدات مربوطه آزمون و پشتوانه ای برای قدم بعدی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت آنچه در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد کاملا ایرانی است. ما می توانیم اقلام بخریم اما ظرفیت کشف و طراحی با تحقیق به دست آمده است و امروز صنعت چرخه سوخت هسته ای از نقطه صفر معدن تا میله های سوخت ایران و این سطح از چرخه سوخت و صنعت هسته ای است. این چیزی نیست که همه کشورها داشته باشند، اما ایران توانسته است انحصار خود را در میان قدرت های هسته ای بشکند.

رئیس سازمان انرژی اتمی به مرکز یون درمانی گفت: این مرکز به دلایل مختلف با تاخیر مواجه شد و در این ماه ها تلاش کردیم موانع آن را برطرف کنیم اما امروز وضعیت بهتر شده و نصب تجهیزات در سال های آینده آغاز می شود. . ششمین مجتمع یون درمانی را در دنیا خواهیم داشت که در حوزه سلامت کاربرد گسترده ای خواهد داشت.

وی افزود: ابهامات یک جایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی علاقه مند است برطرف شده و در سه نقطه دیگر در حال مذاکره است و احتمالا نمایندگان آژانس باید برای بررسی آنها به ایران بیایند.

اسلام در پاسخ به این سوال که آیا ایران حدود 60 درصد اورانیوم خود را در مذاکرات وین حفظ خواهد کرد، پاسخ مثبت داد. امروز هدف اورانیوم 60 درصد به هدف حدود دو و نیم کیلوگرم تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید