اسکان در کشور به مرحله هشدار رسیده است / ارسال نتایج مطالعات راه آهن تهران-مشهد به راه آهن.

زمان: 11:31
منتشر شده در: 24/07/1400
کد خبر: 1776452

رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه غرق شدن در کشور به مرحله هشداردهنده ای رسیده است ، از محدودیت آبهای زیرزمینی در مناطق فرودگاهی و راه آهن خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد شکرچی زاده ، رئیس مرکز مطالعات راه ها ، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه غرق شدن کشور به مرحله هشداردهنده ای رسیده است ، گفت: با توجه به اینکه یک سوم دشت های کشور تحت تاثیر غرق شدن زمین قرار دارند ، حل این مشکل یا کند کردن روند آن باید برنامه ها و سیاست های دولت باشد.

شکرچی زاده تغییر در الگوهای کشاورزی و همچنین تغییر در آبهای زیرزمینی را راه هایی برای حل مشکل غرق شدن و راهی برای کاهش سرعت آن توصیف کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی ، سایر دستگاه ها تحت تاثیر غرق شدن زمین و به ویژه تأثیر فرونشست در فرودگاهها و راه آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.

به گفته وی ، مطالعات مربوط به فرود 10 فرودگاه اصفهان ، مشهد ، تبریز ، اردبیل ، یزد ، ایلام ، شیراز ، کرمان ، کرمانشاه و بم از سال 1998 در کارفرمای شرکت فرودگاه در دستور کار این مرکز قرار گرفته است. بررسی نتایج غرق شدن 10 فرودگاه به پایان رسید و گزارش هفته گذشته به کارفرما ارائه شد. به گفته این مرکز تحقیقاتی ، در حال حاضر وضعیت اکثر این فرودگاه ها جای نگرانی ندارد. اما با گسترش منطقه فرود ، ممکن است به فضای فرودگاه نزدیکتر باشد. بنابراین ، اگرچه فرودگاه ها وضعیت بحرانی ندارند و استفاده از آنها خطرناک نخواهد بود ، اما لازم است محدودیت هایی برای فرودگاه ها اعمال شود. برداشت آبهای زیرزمینی و کشاورزی در منطقه فرودگاه باید به گونه ای هوشمند مدیریت شود تا موضوع غرق شدن تا حد ممکن به تأخیر افتد یا به تأخیر بیفتد.

شکرچی زاده از تهیه و تنظیم درخواست مدیریت آب های زیرزمینی و کشاورزی در محدوده فرودگاه خبر داد و افزود: مقرر شد شرکت فرودگاهی به همراه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی درخواستی را تهیه و به آدرس وزیر راه تأیید شورای وزیران و سازمان مدیریت بحران کشور برای اجرایی و اجرایی بودن. بر اساس تصمیم شورای وزیران ، سازمان آب و وزارت نیرو محدودیت هایی را برای برداشت آب های زیرزمینی در محدوده فرودگاه ها و در مجاورت فرودگاه ها اعمال خواهند کرد. این الزام هنوز ایجاد نشده است و ما در تلاش هستیم تا آن را با تصویب شورای وزیران و همکاری سازمان مدیریت بحران اجباری کنیم. به دلیل تصورات نامعقول ، این مشکل مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه شرایط فرود 10 فرودگاه مورد بررسی بحرانی نیست ، تصریح کرد: وضعیت فرود به گونه ای است که فرودگاه ها ظرفیت و پتانسیل ایجاد مشکلات جدی در آینده را دارند.

وی از انجام این مطالعه در تعدادی دیگر از فرودگاه های کشور خبر داد و گفت: این مرکز تحقیقاتی قبلاً مطالعاتی را در مورد راه آهن تهران-مشهد انجام داده و توصیه هایی برای کاهش خطر زمین لغزش به شرکت راه آهن ارسال شده است. “همچنین ، برای تعدادی از راه آهن های دیگر ، ما در حال انجام تحقیقات با شرکت راه آهن هستیم و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی تاکید کرد: شرکت راه آهن نیز به کاهش خطرات غرق شدن در راه آهن توجه دارد و امیدواریم با تعامل برقرار شده مشکلات برطرف شود.

شکرچی زاده گفت: برای طراحی جدید خطوط راه آهن توصیه هایی داریم که تا حد امکان در مناطقی که در منطقه ای کم ارتفاع قرار دارند توصیه می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید