زمان: 11:31
منتشر شده در: 24/07/1400
کد خبر: 1776452
رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه غرق شدن در کشور به مرحله هشداردهنده ای رسیده است ، از محدودیت آبهای زیرزمینی در مناطق فرودگاهی و راه آهن خبر داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد شکرچی زاده ، رئیس مرکز مطالعات راه ها ، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه غرق شدن کشور به مرحله هشداردهنده ای رسیده است ، گفت: با توجه به اینکه یک سوم دشت های کشور تحت تاثیر غرق شدن زمین قرار دارند ، حل این مشکل یا کند کردن روند آن باید برنامه ها و سیاست های دولت باشد.
شکرچی زاده تغییر در الگوهای کشاورزی و همچنین تغییر در آبهای زیرزمینی را راه هایی برای حل مشکل غرق شدن و راهی برای کاهش سرعت آن توصیف کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی ، سایر دستگاه ها تحت تاثیر غرق شدن زمین و به ویژه تأثیر فرونشست در فرودگاهها و راه آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.
به گفته وی ، مطالعات مربوط به فرود 10 فرودگاه اصفهان ، مشهد ، تبریز ، اردبیل ، یزد ، ایلام ، شیراز ، کرمان ، کرمانشاه و بم از سال 1998 در کارفرمای شرکت فرودگاه در دستور کار این مرکز قرار گرفته است. بررسی نتایج غرق شدن 10 فرودگاه به پایان رسید و گزارش هفته گذشته به کارفرما ارائه شد. به گفته این مرکز تحقیقاتی ، در حال حاضر وضعیت اکثر این فرودگاه ها جای نگرانی ندارد. اما با گسترش منطقه فرود ، ممکن است به فضای فرودگاه نزدیکتر باشد. بنابراین ، اگرچه فرودگاه ها وضعیت بحرانی ندارند و استفاده از آنها خطرناک نخواهد بود ، اما لازم است محدودیت هایی برای فرودگاه ها اعمال شود. برداشت آبهای زیرزمینی و کشاورزی در منطقه فرودگاه باید به گونه ای هوشمند مدیریت شود تا موضوع غرق شدن تا حد ممکن به تأخیر افتد یا به تأخیر بیفتد.
شکرچی زاده از تهیه و تنظیم درخواست مدیریت آب های زیرزمینی و کشاورزی در محدوده فرودگاه خبر داد و افزود: مقرر شد شرکت فرودگاهی به همراه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی درخواستی را تهیه و به آدرس وزیر راه تأیید شورای وزیران و سازمان مدیریت بحران کشور برای اجرایی و اجرایی بودن. بر اساس تصمیم شورای وزیران ، سازمان آب و وزارت نیرو محدودیت هایی را برای برداشت آب های زیرزمینی در محدوده فرودگاه ها و در مجاورت فرودگاه ها اعمال خواهند کرد. این الزام هنوز ایجاد نشده است و ما در تلاش هستیم تا آن را با تصویب شورای وزیران و همکاری سازمان مدیریت بحران اجباری کنیم. به دلیل تصورات نامعقول ، این مشکل مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه شرایط فرود 10 فرودگاه مورد بررسی بحرانی نیست ، تصریح کرد: وضعیت فرود به گونه ای است که فرودگاه ها ظرفیت و پتانسیل ایجاد مشکلات جدی در آینده را دارند.
وی از انجام این مطالعه در تعدادی دیگر از فرودگاه های کشور خبر داد و گفت: این مرکز تحقیقاتی قبلاً مطالعاتی را در مورد راه آهن تهران-مشهد انجام داده و توصیه هایی برای کاهش خطر زمین لغزش به شرکت راه آهن ارسال شده است. “همچنین ، برای تعدادی از راه آهن های دیگر ، ما در حال انجام تحقیقات با شرکت راه آهن هستیم و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.
وی تاکید کرد: شرکت راه آهن نیز به کاهش خطرات غرق شدن در راه آهن توجه دارد و امیدواریم با تعامل برقرار شده مشکلات برطرف شود.
شکرچی زاده گفت: برای طراحی جدید خطوط راه آهن توصیه هایی داریم که تا حد امکان در مناطقی که در منطقه ای کم ارتفاع قرار دارند توصیه می شود.
انتهای پیام