راه‌اندازی راه‌آهن به حرم رضوی در سال 1402/ بدهی مشهد به صندوق توسعه ملی یک ریسک جدی اقتصادی است.

ساعت: 18:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792169

رئیس کمیسیون ساخت، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت:

فرهمندی با اعلام اینکه یک سوم بودجه عمرانی شهرداری مشهد مربوط به پروژه های قطار شهری، خرید تجهیزات و اتوبوس است، گفت: در سال 1402 دسترسی ریلی به حرم رضوی برقرار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد ظهر امروز در نشست خبری در ساختمان شورای شهر مشهد گفت: حمل و نقل محرکی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر است و یکی از مهم ترین آنها است. خدمات مهم مدیریت شهری: مردم شهر و زائران، خدمات حمل و نقل یک خدمت حیاتی و کارآمد است، اما از سوی دیگر باعث آلودگی هوا، مصرف زیرساخت ها و منابع اقتصادی شهری و حوادثی مانند خسارات می شود.

وی افزود: وظیفه مدیریت شهری ارتقای کیفی حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات به شهروندان است و تلاش می کنیم در برنامه های هفته حمل و نقل از شهدای این منطقه یاد کنیم و به آنها یادآوری کنیم که وظایف مهمی در ارائه خدمات داریم. خدمات با کیفیت و مناسب.”

یکی از اعضای شورای شهرداری مشهد گفت: بیش از 70 درصد آلودگی هوا در حوزه حمل و نقل و ترافیک ایجاد می شود و نیمی از این میزان یعنی. حدود 30 درصد مربوط به خودروهای شخصی شهروندان است و سوخت گازوئیل نیز باعث آلودگی بیشتر می شود.

عضو کمیسیون خدمات شهری، سلامت، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هر منبع آلودگی شهری سهمی در تولید آلودگی دارد و سهم مجموعه اتوبوسرانی 1.3 درصد است.

وضعیت خطوط مترو به گلبهار

فرهمندی ادامه داد: در شورای شهر محدوده مشهد را داریم و مترو گلبهار متعلق به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری گلبهار است اما عملیات عمرانی آغاز شده و در حال آماده سازی زیرساخت ها، ریل و ناوگان هستند اما زمان مناسب برای ساخت مترو گلبهار باید با مسئولان پیگیری شود.

نقشه راه مدیریت شهری برای پروژه های بزرگ شهری

وی با اشاره به مطالبات پیمانکاران افزود: در گذشته شاهد تخلفات عجیب مالی و مدیریتی در شهرداری مشهد بوده ایم.

رئیس کمیسیون ساخت، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: ضروری است. اجرای پروژه های شهری باید در اولویت قرار گیرد.

وی اولویت اصلی شورای شهر را تغییر شیب خدمات شهری به سمت حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار دانست و افزود: این امر باید مبنای تعیین پراکندگی جغرافیایی پروژه ها قرار گیرد.

عضو شورای شهرداری مشهد با تاکید بر لزوم دستیابی به نتایج پروژه های بزرگ در این شهر، خاطرنشان کرد: باید آثار مالی گذشته مدیریت شود و تلاش اصلی مدیریت شهری کاهش تبعات تخلفات مالی گذشته است.

بدهی مشهد به صندوق توسعه ملی یک ریسک جدی اقتصادی است

وی افزود: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم بحث بدهی مشهد به صندوق توسعه ملی برای خطوط یک و دو قطار شهری است که در سال های گذشته مبالغی در قالب وام از صندوق توسعه ملی دریافت شده است. و در چند مرحله به تعویق افتاد. این آخرین باری است که تاخیر به پایان می رسد.

فرهمندی با اشاره به اینکه اگر پیگیری ها مثمر ثمر نباشد باید اکثریت بودجه شهرستان را برای مشارکت در این بدهی در نظر بگیریم و هر 6 ماه یکبار باید 800 میلیارد تومان پرداخت شود، ادامه داد: روند مشکلات مالی در این موارد خلاصه می شود. ماه های آینده و در نیمه اول سال آینده به شرایط قابل قبولی برای تسریع در پروژه های شهری باز خواهیم گشت.

وی به مهم ترین مسائل در بافت مرکزی شهر، آلودگی هوا و تاخیر در ترافیک اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه باید از پروژه ها استفاده شود، چندین گزینه برای بافت مرکزی شهر و حریم، رویکرد کلی شهر بررسی شد. شورای شهر مرکزی مشهد باید برای ترددهای پاک و کم آلاینده اعم از عابر پیاده، خودروهای برقی، دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده شود که هر یک نیازمند الزامات خاصی هستند.

راه اندازی اتوبوس برقی در مشهد تا اواسط سال 1401

رئیس کمیسیون ساخت، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: با توجه به کنترل آلودگی هوا، پروژه اتوبوس برقی یک پروژه ابتکاری و یک شاخص ملی است که از مشهد آغاز می شود، بنابراین اولین مدل اتوبوس برقی تولید و مورد استفاده قرار گرفت. باید تست ها را بگذراند و بتواند از وزارت صمت مجوز بگیرد.

وی افزود: حدود 80 درصد از مراحل این تست های پیچیده و متنوع در داخل کشور و برخی تست های دینامیکی در خارج از کشور انجام می شود و احتمالاً اتوبوس برای انجام تست نیاز به انتقال به یکی از کشورهای اروپایی دارد.

فرهمندی ادامه داد: خط تولید اتوبوس های برقی آماده است و به محض انجام آزمایشات تولید آغاز می شود و برای خرید 100 دستگاه اتوبوس برقی برای مشهد توافق شده است و به محض ثبت شماره، قرارداد فعال می شود. راه اندازی و تولید انبوه را فراهم کرد. آینده حرکت اتوبوس های برقی در مشهد فعال می شود.

وی افزود: هزینه یک اتوبوس معمولی گازوئیلی حدود 4.5 میلیارد تن و یک اتوبوس برقی حدود 10 میلیارد تن و یکصد اتوبوس برقی به بیش از 2 هزار میلیارد تن شارژر نیاز دارند.

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مشهد

یکی از اعضای شورای شهر مشهد با بیان اینکه برنامه ای برای استفاده از اتوبوس های جدید در محدوده خاصی از شهر وجود ندارد، اما در مکان هایی که تقاضا و تردد وجود دارد از اتوبوس استفاده می شود، گفت: میانگین سنی ناوگان اتوبوسرانی در مشهد. افزایش یافته و حدود یازده سال می گذرد، یعنی اتوبوس ها کاملا فرسوده شده اند و این یک مشکل ملی است و با شرایط اقتصادی و گرانی اتوبوس شهری، تحویل و نوسازی ناوگان بسیار مشکل است.

عضو کمیسیون خدمات شهری، سلامت، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: چاره ای جز استفاده از وانت های شهری نداشتیم و تنها ناوگانی که در کشور تولید و مورد استفاده قرار می گیرد این نوع وانت بوده و در مناطقی که تردد اتوبوس امکان پذیر نبود، آنها مجبور بودند از آنها استفاده کنند، اما مجبور بودند به صورت ترکیبی سفر کنند.

بسته چهار ساله مدیریت حمل و نقل ریلی شهری

فرهمندی با اعلام اینکه هر کیلومتر توسعه راه آهن 1200 میلیارد تن هزینه دارد، بنابراین باید با دقت عمل کرد و توجیه و مطالعه برای اقدام داشت، افزود: خط 4 قطار شهری مشهد در شورای عالی حرکت شرق کشور تصویب شد. در وزارت کشور و مجاز است این ردیف برای تامین اعتبار توسط دولت تامین می شود.

رئیس کمیسیون ساخت، حمل و نقل و تردد شورای شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود در دوره فعلی شورای شهر ششم مشهد، حفاری 4 خط قطار شهری، پایان عملیات حفاری را اعلام کرد. راه آهن. خطوط، راه اندازی بخش مرکزی خط 3 و تکمیل خط 2 حمل و نقل ریلی شهری چهار ساله است.

وی افزود: بر اساس قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت ماهانه 60 سفر رایگان برای تمامی افراد دارای معلولیت و ایثارگر در سامانه اتوبوس و قطار شهری ارائه می شود.

ایجاد راه آهن به حرم رضوی در سال 1402

یکی از اعضای شورای شهر مشهد اعلام کرد: پروژه های قطار شهری به دلیل نیاز مالی زیاد در شرایط اقتصادی آسیب پذیر هستند اما طبق برنامه زمان بندی در سال 1402 دسترسی ریلی به حرم رضوی برقرار می شود.

وی افزود: بیش از 50 درصد بودجه عمرانی شهرداری در حوزه عمرانی و حمل و نقل است و یکی از مهمترین برنامه ها حمل و نقل عمومی است که بالای 90 درصد بودجه مربوط به 7 پروژه قطار شهری و خرید است. اتوبوس‌ها، بنابراین عدد یک است.» سومین بودجه عمرانی شهرداری مشهد مربوط به پروژه‌های قطار شهری، خرید تجهیزات و اتوبوس است و حجم زیادی از نقدینگی بودجه را توزیع می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید