«گنج پنهان» کشور بدون راه‌آهن/راه‌آهن زاهدان به چابهار معنایی ندارد. انقلابی در شکوفایی اقتصادی


ساعت: 09:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917284

بانک های مکران که به گفته رهبر انقلاب «گنج پنهان» کشور است، بدون داشتن خط ریلی، مفهومی وجود ندارد که اگر از این ظرفیت استفاده کند، جدا از توسعه چابهار، انقلابی در بحث تجارت، رونق و توسعه سیستان، بلوچستان و شرق کشور شکل خواهد گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، سواحل مکران به گفته رهبر معظم انقلاب که همواره بر توسعه این سواحل تاکید داشته اند، “گنج پنهان” کشور است و می فرماید: چه خوب است که این نام گذاری شود. مکران احیا می شود زیرا نامش معتبر است».

این سواحل با برخورداری از امکانات فراوان و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ویژه، از اهمیت راهبردی بالایی برای ایران برخوردار است و از این نظر تاکید فرمانده معظم کل قوا بر احیای نام تاریخی مکران نشان از هوشمندی، دقت و بینش عمیق ایشان در مسائل منطقه دارد. ، و جهان وجود دارد

استان پهناور سیستان و بلوچستان در مسیر دو از سه کریدور بزرگ ترانزیتی جهان قرار دارد که منطقه مکران را به محور ترانزیتی برنامه توسعه جنوب شرق تبدیل کرده است. سواحل مکران به دلیل موقعیت مکانی و ویژگی های استراتژیک خود از نظر ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

این در حالی است که اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و گسترش آن به مشهد، اتصال خطوط ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه از یک سو و با افغانستان از سوی دیگر با توجه به سرمایه گذاری قابل توجه هند در معادن در افغانستان و افزایش آن. ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب ارتقای کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرق کشور خواهد شد.



انقلاب در بحث تجارت، رونق و توسعه سیستان، بلوچستان و شرق کشور

در همین رابطه حسین مدرس حیبانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اتصال راه آهن زاهدان به چابهار در نیمه اول سال 1403 اظهار داشت: تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای راه آهن چابهار – زاهدان 300 میلیون دلار است. دستور رهبر معظم انقلاب که تاکنون 250 میلیون دلار آن اعطا و هفت هزار میلیارد تومان در این راه آهن هزینه شده است.

وی گفت: تقاضای ما تمدید اعتبار خط ریلی از محل صندوق توسعه ملی است که دولت تصویب کرده است. اگر این هفت هزار میلیارد تومان آزاد شود راه آهن زاهدان در پایان سال 1402 و حداقل نیمه اول سال 1403 به چابهار متصل می شود که تحقق این امر در بحث تجاری انقلابی است رونق و توسعه سیستان و بلوچستان و شرق کشور.

منطقه آزاد نتوانست به توسعه سواحل مکران کمک کند

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه بندر تجاری بدون راه آهن معنایی ندارد، تاکید کرد: اگرچه رهبر معظم انقلاب فرمودند سواحل مکران «گنج پنهان» است و هیئت توسعه سواحل مکران و مکران تشکیل شد. منشی برای توسعه سواحل منصوب شد، اما منطقه آزاد نتوانست به توسعه این سواحل کمک کند. در این راستا نقشه راه ترسیم و تاکید می شود که زیرساخت های این منطقه باید تکمیل شود. ما نمی توانیم سرمایه گذار را در منطقه ای قرار دهیم که جاده های آن هنوز تکمیل نشده است. از سوی دیگر ابتدا باید آب شرب، جاده و انرژی منطقه تامین شود.

این مسئول با بیان اینکه فولاد مکران و پتروشیمی نگین مکران در نوبت راه اندازی در جنوب سیستان و بلوچستان هستند، ادامه داد: با وجود اینکه هنوز گاز نداریم اما قول داده شد و امسال شرکت گاز اقدامات خوبی انجام داده و 650 کیلومتر را طی کرده است. خط لوله گذاشته شده

به گفته وی؛ امروز می بینیم که گاز به هش، زاهدان، سیستان و قبل از آن به ایرانشهر رسیده است. امیدواریم خط لوله گاز در دهه فجر به چابهار برسد تا بتوانیم آن را به پتروشیمی نگین مکران، فولاد مکران و نیروگاه های این منطقه انتقال دهیم. اگر خدمات زیربنایی مانند راه، آب، گاز و به ویژه راه آهن وجود داشته باشد، مشکل حل می شود.

مدرس حبانی افزود: وقتی صحبت از بندر تجاری چابهار می شود، اگر جاده و راه آهن نباشد، بندر تجاری بدون آن معنا ندارد و اگر این راه آهن بیاید، علاوه بر توسعه چابهار، سیستان را نیز به ارمغان می آورد. و بلوچستان به توسعه نزدیک تر است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به نظر من چون این زیرساخت ها فراهم نیست و منطقه آزاد چابهار نیز نمی تواند در توسعه استان مشارکت داشته باشد. این دو دلیل دارد، یکی اینکه زیرساخت ها ساخته نشده است و دیگری اینکه مردم آنجا سرمایه گذاری نکرده اند و هر چه سرمایه گذاری شده، دولت انجام داده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید