راه آهن چابهار به زاهدان; فرصتی طلایی برای ترانزیت کالاهای اساسی


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911070

به دلیل گستردگی مرزهای سیستان و بلوچستان، راه اندازی راه آهن در دولت مردمی موجب تحقق رونق اقتصادی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، گندم به دلیل سهم بالای آن در سبد خانوارها یکی از کالاهای استراتژیک کشور محسوب می شود، بنابراین حجم زیادی از محموله ها به این کالای اساسی اختصاص می یابد. ،

اما آنچه مهم است هزینه حمل و نقل از یک طرف و گاهی دیر رسیدن بار به مقصد یا آسیب دیدن بار در حین حمل است که چالش های زیادی را به همراه دارد.

استراتژیک بودن این محصول در کشور، تهیه به موقع ناوگان مناسب برای حمل محموله های گندم در زمان مناسب نیازمند برنامه ریزی های گسترده در ماه های منتهی به برداشت این محصول است که هر ساله باید به آن توجه شود.

در کشورهای توسعه یافته حمل و نقل گندم بین مراکز تولید و انبارها اغلب از طریق راه آهن انجام می شود که این امر موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های حمل و نقل و همچنین در زمان بارگیری، حمل و نقل و تخلیه می شود، اما در برخی از کشورهای در حال توسعه گندم و سایر غلات با حمل و نقل حمل می شوند. کامیون و تریلر.

با توجه به گستردگی مرزهای سیستان و بلوچستان و همچنین بنادر و مناطق آزاد، نیاز به تجارت و ترانزیت یکی از کلان پروژه های کشور در این استان برای احداث و راه اندازی راه آهن است.

این منطقه از کشور به عنوان استانی با مرزهای طولانی، اقتصاد دریایی و منطقه گردشگری اولویت اول این جاده است که نسخه شفابخش راه آهن محسوب می شود.




63716353 a2cf 4160 8ce6 7377951adabe خبر خاکستری

این در حالی است که سیستان و بلوچستان سال گذشته تجربه متفاوتی از سفر یکی از مقامات ارشد کشور داشت که با گارد بلند و متراکم پشت تریبون نرفت، بلکه در میان مردم بود و با آنها گفت و گو کرد. مسئولی که مصوبات زیادی برای بهبود شرایط استانمان داشت از بهبود معیشت مرزنشینان گرفته تا آبرسانی، گازرسانی، زیرساخت ها و اشتغال. ،

بیش از یک سال از سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان می گذرد، سفری که بسیاری از امیدهای مردم سرزمین نخل و خورشید را برآورده کرد، آرزوهایی که به واقعیت و امید دوباره در دل مردمی تبدیل شد. سال‌ها منتظر بودند

به گزارش مخبر، معاون اول رئیس جمهور که هفته گذشته برای افتتاح خط ریلی زاهدان – خاش به این استان سفر کرد؛ بهره برداری از خط راه آهن چابهار زاهدان؛ دسترسی به تمام نقاط کشور را فراهم می کند و با اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بسیاری از مشکلات ترانزیتی کشور حل می شود.

با این تفاسیر با فراهم شدن زیرساخت های لازم، حمل کالاهای اساسی به ویژه گندم به سیستان و بلوچستان از طریق ریل انجام می شود.

c1c78c8f 6835 4f95 bc8d c8c8c48c9f2a خبر خاکستری

داود شهرقی معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: در استان سالانه به 400 هزار تن گندم نیاز داریم که ماهانه نزدیک به 36 هزار تن آرد تامین می شود.

با اتصال خط راه آهن چابهار به زاهدان علاوه بر کاهش هزینه های حمل و نقل؛ سرعت و حجم انتقال محموله و کالاهای اساسی به تمام نقاط افزایش می یابد زیرا حمل و نقل ریلی ایمنی جاده ها و محموله ها را تضمین می کند و بهتر است و این قبل از فراهم شدن زیرساخت های ریلی برای حمل گندم و کالاهای اساسی برای ارسال به استان است. ناوگان زمینی

به گفته محمدرضا سرگزی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان سطح زیرکشت در منطقه سیستان کاهش یافته و با توجه به خشکسالی های موجود تنها در منطقه جنوب استان گندم خریداری شده است. که از 40 هزار گذشت 500 تن گندم خریدیم که 37 هزار و 500 تن آن برای آرد خبازی استفاده شد.

با برنامه ریزی مناسب وزارت جهاد کشاورزی طی سال زراعی 1402-1401 حدود 2 میلیون هکتار زیر کشت قراردادی این محصول قرار می گیرد و برآورد می شود 10 میلیون تن گندم از این اراضی خریداری شود.

سید محمدرضا سید حسینی رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این باره گفت: خوشبختانه در سال زراعی جاری اولین کشت قراردادی گندم کشور با بخش خصوصی در سیستان و بلوچستان در سطح 150 هکتار انجام شد. در شهر تفتان با حمایت کامل بخش خصوصی. این امر شامل تامین کود، بذر و سم توسط کشاورزان بود که باعث افزایش تولید و خرید گندم شد و شرایط را برای افزایش کشت قراردادی در سال زراعی بعد فراهم کرد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری برای کشت پیمانی گندم و کلزا در سطح 25 هزار هکتار در استان برنامه ریزی شده است و امیدواریم با اجرای این طرح رشد عملکردی و تولیدی مطلوبی حاصل شود.

امان الا توکی، معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز از افزایش ۷۱ درصدی خرید گندم در استان خبر داد و گفت; توسعه محصولات قراردادی و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت باعث استقبال کشاورزان از عرضه گندم به مراکز تجاری شد.

به گفته وی؛ تاکنون 41 هزار و 954 تن گندم و بذر سیلوی از کشاورزان استان خریداری شده و با وجود خشکسالی و کمبود رودخانه هیرمند، هزار و 300 تن بذر و 40 هزار و 654 تن سیلو به ارزش حدود 485 میلیارد تومان خریداری شده است. مراکز بازرگانی تولیدکنندگان گندم کارسستان و بلوچستان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید