تکمیل خط راه آهن چابهار – زاهدان 12 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903833

آخرین وضعیت مهمترین پروژه زیربنایی ریلی کشور;

مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور «راه آهن چابهار- زاهدان-سرحس» قرار بود تا قبل از پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد و این پروژه نیمه تمام به ارث دولت سیزدهم رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، خط ریلی چابهار – زاهدان – سرخس یکی از مهمترین پروژه های زیربنایی ریلی کشور است که به طول یک هزار و 350 کیلومتر که قطعه اول آن 730 کیلومتر طول دارد، چابهار را به زاهدان و مرز میلک متصل می کند. و قسمت دوم نیز به این ترتیب زاهدان را به بیرجند، مشهد و در نهایت سرخس به طول 760 کیلومتر متصل می کند. اما کندی پیشرفت این پروژه باعث گذشت بیش از یک دهه و همچنان در پیچ و خم مشکلات است.

مهرماه ۱۳۹۷ محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور سابق، اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای تسریع در تکمیل اختصاص داد. از راه آهن چابهار زاهدان تا اواخر دهه 1400 گزارش شده است. این در حالی است که وعده های زیادی درباره زمان اتمام این پروژه داده شده است

شاهد این سخنان سخنان «احمد علی محبتی استاندار سابق سیستان و بلوچستان» در سوم آذرماه 1398 است که از بهره برداری راه آهن چابهار – زاهدان تا پایان سال ساخت 98 یا «خیرالله خادمی» خبر داده است. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بهره‌برداری خط ریلی چابهار – زاهدان در سال 1400 در آذر 1397 خبر داد.


این تا این که «خادمی» بار دیگر در خرداد 99 برای بهره برداری از راه آهن چابهار – زاهدان تا پایان دولت دوازدهم اعلام کرد.

وعده‌های وعده‌ها برای بهره‌برداری از این خط ریلی کارساز نبود و تنها یک امید واهی بود که در دی ماه ۱۳۷۸ «محمد اسلامی از بهره‌برداری از این خط تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد».

اگرچه پیش از وی «محمد باکر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه» در خرداد 1398 گفته بود که ساخت راه آهن چابهار – زاهدان در سه قسمت چابهار – ایرانشهر، ایرانشهر – کش و هش – زاهدان در آن است. به گونه ای که در دهه فجر 1399 قطعه زاهدان-کش و تا اسفند همان سال قطعه چابهار-ایرانشهر وصل شد. مابقی این پروژه (ایرانشهر-کش) در خرداد 1400 نهایی و تکمیل شد و تمامی 730 کیلومتر این مسیر به اتمام می رسد.


با تمام این تفاسیر، اما کار روی این پروژه بارها به زمان‌های بعدی موکول شده و زمان اتمام همچنان پشت سر وعده‌ها مانده است. این در حالی است که قرار بود پروژه راه آهن چابهار – زاهدان تا قبل از پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد اما این پروژه نیمه تمام نیز به دولت سیزدهم به ارث رسید.

همین امر ما را بر آن داشت تا برای پیگیری آخرین وضعیت بهره برداری از این خط ریلی مهم به سراغ مهدی رضایی، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان برویم.

وی تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان را منوط به تامین وام حدود 12 هزار میلیارد تومانی عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود این راه آهن تا پایان سال 1402 به بهره برداری برسد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان پیشرفت فیزیکی این پروژه را 62 درصد عنوان کرد و افزود: مسیر زیلی زاهدان-کش تکمیل شده است، قرار بود راه اندازی شود. عملیات در طول هفته دولت، اما با یک سری ایرادات او به سرعت ایستگاه ها بود. در حال حاضر نیز در تشریفات اداری گیر کرده است که اپراتور ممکن است به زودی این خط را از طریق استقرار نیروی انسانی و مسائل دیگر به بهره برداری برساند.

این مسئول با اشاره به اینکه تکمیل پروژه در جهات دیگری نیز در حال اجراست، گفت: اجرای پروژه نیازمند زیرسازی و روسازی است. زیربنای راه آهن به معنای عملیات خاکی، حفاری، احداث پل و تونل و روسازی موضوع ریل گذاری است. بر این اساس پیشرفت ساخت زیرساخت حدود 74 درصد و پیشرفت ساخت و ساز سطحی حدود 23 درصد است.

رضایی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این پروژه زمینه اشتغال 1300 نفر فراهم شده است که با توجه به پیشرفت برخی نیروها افراد جدید جایگزین خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید