اشتباه راهبردی اصلاح طلبان تکرار نشود انتخاب آذر منصوری به عنوان رئیس «جبهه اصلاحات»; این هم فرصت است و هم تهدید

اشتباه راهبردی اصلاح طلبان تکرار نشود انتخاب آذر منصوری به عنوان رئیس «جبهه اصلاحات»;  این هم فرصت است و هم تهدید

فیاض زاهد: اگر حکومت می خواهد انتخابات پرشور برگزار کند باید شرایط آن را فراهم کند. در این شرایط قطعا اصلاح طلبان در انتخابات حضور خواهند داشت

رئیس جبهه اصلاحات تغییر کرد و در نهایت بهزاد نبوی که پیش از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از سوی مجمع عمومی سازمان اجماع اصلاح طلبان به عنوان رئیس جبهه اصلاحات در ایران انتخاب شده بود، پس از شکست اصلاحات در ایران از این سمت استعفا داد. انتخابات اسفند سال گذشته

سرانجام با وجود اصرار جبهه اصلاحات برای بازگشت وی به ریاست جمهوری، اما با امتناع وی، یکشنبه گذشته اعضای جبهه اصلاحات «آذر منصوری» را به عنوان رئیس جبهه اصلاحات ایران انتخاب کردند. اکنون مسئولیت خطیری بر عهده آذر منصوری گذاشته شده است و او باید بتواند اصلاح طلبان را که از بدنه اجتماعی قبلی خود فاصله گرفته اند، دوباره وارد صحنه سیاسی کشور کند و صندوق رای را به سمت آنها بچرخاند و البته مقدمات را فراهم کند. شرایط برای انتخابات آزاد و رقابت متغیر دیگری است که موفقیت یا شکست رئیس جمهور جدید در جبهه اصلاحات ایران را تعیین می کند. تأثیر تعیین کننده ای دارد.

جدای از اینها، دوگانگی جدی موافقان و مخالفان مشارکت انتخاباتی اصلاح طلبان که راه حل همه جانبه را ناهموار می کند، از دیگر چالش های اساسی آذر منصوری است. خبرآنلاین در گفت و گو با فیاض زاهد، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب به این پرسش ها پرداخته است که در ادامه می خوانید:

اخیراً خانم آذر منصوری رهبری جبهه اصلاحات را بر عهده گرفته است، با توجه به این تحول، مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات آتی قویتر خواهد بود یا ضعیف؟

این امر بستگی به شرایط پیش رو دارد، ابتدا باید از زحمات جناب آقای مهندس بهزاد نبوی تشکر کرد که با توجه به سن ایشان و صدماتی که متحمل شدند، ایشان کار بسیار سختی را بر عهده داشتند و در واقع مهمترین شغل ایشان این شغل بود. برای حفظ یکپارچگی، اصول و ارزش ها. این یک جنبش اصلاحی نظری بود. اما به نظر می رسد آنچه در سال 1400 اتفاق افتاد باید به هرکسی که مستقیماً مسئول تحقق این وضعیت است فکر دیگری بکند. بر اساس مشارکت نسبی در انتخابات ریاست جمهوری، این افراد باید پاسخگو باشند. چرا که علیرغم اینکه اصلاح طلبان با بیانیه ای رسما اعلام کردند که در انتخابات موضعی ندارند; اما برخی گروه های سیاسی از نامزدی آقای همتی حمایت کردند. تاسف بارتر اینکه در انتخابات ریاست جمهوری، موضع «سکوت» انتخاب شد، اما آقای خاتمی را مجبور به حمایت از لیست شورای شهر کردند. این حرکت یک اشتباه استراتژیک بود. سال گذشته سرمقاله ای در روزنامه اعتماد نوشتم که ابهامات زیادی ایجاد کرد، عنوان این سرمقاله انجمن شاعران مرده بود و در آن به عکس منتشر شده از افطاری اصلاح طلبان در حسینیه جماران اشاره کردم، همان افطاری که برخی نهادها انجام دادند. اجازه حضور آقای حاتمی را ندهید. با تفسیر این عکس از طریق تحلیل زبان بدن توضیح دادم که چقدر از این عکس بوی پیری، کهنگی، ناکارآمدی و بی ربطی را نشان می دهد.

آیا هدف شما از نوشتن این سرمقاله اشاره به برخی مشکلات اصلاح طلبان و حفظ انسجام بود؟

بله، حرف من این بود که ما نیاز به بازنگری اساسی در تئوری و عمل داریم، چرا که همچنان معتقدم جریان اصلاحات یکی از قوی ترین جریان های داخل و خارج کشور است، هرچند انتقادات زیادی به آن وارد است و البته اشتباهات راهبردی و البته علاوه بر این، آنها این پایگاه قبلی را در افکار عمومی ندارند. اما همه جریان های سیاسی بهار، تابستان، پاییز و زمستان دارند، برخی روزها مردم به آنها لطف دارند و برخی دیگر آنها را کنار می گذارند.

همانطور که اشاره کردید اصلاح طلبان چند سال است که از اقبال عمومی برخوردار نبودند، برای جلب افکار عمومی و جلب اعتماد مردم چه کار باید می کردند؟

وقتی مردم مورد اقبال قرار می گیرند، احزاب باید از فرصت استفاده کنند و وقتی رها شدند، باید بهبود یابند. این یک مشکل رایج در همه احزاب قدرتمند در سراسر جهان است. از این رو، به نظر می رسد جایگزینی آقای نبوی بد نبود، با توجه به اینکه ایشان خود نیز مستعد این موضوع بودند و یکی دو بار استعفا داده بودند، انتخاب آذر منصوری اتفاق جالبی است که باید به فال نیک گرفت. پس از جنبش زنان، زندگی، آزادی و جنبش مهسا، جبهه اصلاحات نشان داد که خود را با تغییرات و مطالبات اجتماعی همسو می کند. البته اگر این هماهنگی به معنای پیگیری کورکورانه آن باشد، بسیار خطرناک و اشتباه است، اما اگر جنبش مهسا را ​​ملاک قرار دهیم، به این معناست که سطح مطالبات اجتماعی و سیاسی در ایران وارد مرحله جدیدی شده است و یکی از مهمترین ارکان جامعه ایران خواستار سهم بیشتر زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی است که به نظر می رسد انتخاب آذر منصوری با این سطح از مطالبات اجتماعی همخوانی و همگرایی داشته باشد. وقتی امید به حرکت نادرست براندازی کم رنگ می شود و اپوزیسیون بیرونی در انسجام داخلی یا انعکاس مطالبات داخلی ایران ناکام می ماند، باز هم می توان به نیروهای حاکمیت سیاسی یا اصلاح طلبان اعتماد کرد و فکر می کنم خانم آذر منصوری این اراده وجود خواهد داشت. یک ماموریت بسیار سخت..

با توجه به اینکه خانم منصوری دبیرکل حزب اتحاد است، آیا به تمام احزاب اصلاح طلب توجه خواهد کرد یا به تحقق اهداف حزب متبوع توجه بیشتری خواهد کرد؟

این خطر آذر منصوری را تهدید می کند که به جای نمایندگی اجماع و میانگین اصلاح طلبان با همه تنوع، به عنوان عضوی از حزب اتحاد، ایفای نقش کند. اگر دوستم آذر منصوری که بسیار برایش احترام قائل هستم متوجه جایگاه جدید خود نشود، شکاف عمیقی در مسیر اصلاحات به دنبال خواهد داشت. بنابراین توصیه من به عنوان یک دوست به ایشان این است که امروز رهبر جریان اصلاحات است و باید جریان اصلاحات را رهبری کند و نکته دوم این است که شکل یک مبارز و فعال سیاسی معمولی را به یک فرد سیاسی یا یک فرد سیاسی تغییر دهد. بوروکرات سیاسی .

چرا؟

چرا که اگر جریان اصلاحات بخواهد در حاکمیت شرکت کند یا نه، نیازمند نوعی گفت‌وگو و تعامل با حاکمیت و ساختار است و آنجاست که آذر منصوری مبارز باید به آذر منصوری سیاستمدار تبدیل شود و الزامات و ابزارهایی دارد. ، که باید به آن توجه شود. علاوه بر این، انتخاب آذر منصوری می تواند دو پیام داشته باشد، اول اینکه اگر زمینه اصلاحات انتخاباتی فراهم شود، وی پویاتر، اجتماعی و هماهنگ با مطالبات اجتماعی به ویژه زنان در انتخابات شرکت خواهد کرد. این است که در این شرایط آذر منصوری بهترین فرد برای ارائه مطالبات رادیکال اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات در صورت عدم رعایت معیارهای مورد نیاز است. بنابراین این انتخاب بسته به اینکه دولت چه نبض و نشانه هایی از خود نشان دهد، هم فرصت است و هم تهدید.

چرا حاکمیت؟

اگر دولت به دنبال انتخابات مردمی است، باید زمینه های آن انتخابات مردمی فراهم شود و اگر این زمینه ها فراهم شود، قطعا اصلاح طلبان شرکت خواهند کرد، اما اگر خود دولت بخواهد اصلاح طلبان در این بازی نقشی نداشته باشند، به این معناست که همه روزنه ها و راه ها ورود و مشارکت خود را ببندید طبیعتا آذر منصوری و اصلاح طلبان بهترین گزینه برای سکوت و کناره گیری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید