اشک رمز ورود به ضیافت رحمت الهی در شب قدر است


ساعت: 14:51
تاریخ انتشار: 1401/02/02
کد خبر: 1833806

گریه و گریه ارزشمند ارتباط خاصی با حالات روحی و درونی انسان دارد. با آغاز ماه ضیافت الهی همه میهمانان برای استفاده حداکثری از این سفره الهی تلاش می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن رفیعی وردنجانی در یادداشت اختصاصی در اختیار مهر به تشریح آثار و ویژگی های گریه و گریه می پردازد که در ادامه می خوانیم:

گریه و گریه ارزشمند ارتباط خاصی با حالات روحی و درونی انسان دارد. با آغاز ماه ضیافت الهی به عنوان ماه تزکیه نفس و تقویت معنویت و ارتباط با خدا، همه مدعوین برای استفاده بیشتر از این سفره الهی تلاش می کنند. حال یکی از سؤالات این است که اشک و گریه چه کارکردهایی برای استفاده بهتر از شب دارد؟

رمز ورود به ضیافت رحمت الهی در شب قدر

شب قدر از نظر نزول رحمت الهی در اوج روزهای سال است، تا آنجا که از هزار ماه بالاتر است. اما این بدان معنا نیست که همه به یک اندازه از رحمت خداوند متعال برخوردار می شوند. بلکه هرکس به اندازه ظرفیتی که در شب قدر داده شده می تواند از دریای لطف و رحمت الهی بنوشد. از عوامل ظرفیت سازی برای جلب رحمت الهی در طول سال و البته شب قدر، اشک و گریه از خوف خداوند متعال و همه کاستی های بندگی در پیشگاه اوست.

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در این باره می فرماید: [۱] «گریه از ترس خدا کلید رحمت است». هرگاه بر درگاه او گریستیم، باید منتظر دم رحمت او باشیم.

جوشانده ماورایی دعا را مستجاب می کند

یکی از ویژگی های ماه مهمانی خدا این است که دعا را مستجاب می کند، چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آستانه ماه مبارک رمضان می فرماید:[۲] در این میان لیله قدر به عنوان اوج این ماه گرانقدر از جایگاه ویژه و منحصر به فردی برخوردار است، زیرا نه تنها سرعت استجابت دعا بیشتر می شود، بلکه تمام مقدرات از یک سال قبل از انسان مورد تایید قرار گرفته است.

به همین دلیل شب قدر با هر زمان دیگری متفاوت است و شایسته است در آن روز افزون نماز بخوانیم و این هدف مستلزم ایجاد ظرفیت معنوی بیشتر است و یکی از راه ها لذت بردن از گریه و گریه است این ترس از خداست. .

امام علی (علیه السلام) می فرماید: [۳] اشک چشم ها و ترس دل ها نشانه رحمت خداوند متعال است; «هرگاه این دو را در خود یافتی، نماز را غنیمت بشمار. پس یکی از راه های استجابت دعا این است که بتوانیم قبل از دعا، مژه های خود را با شبنم اشک خوشبو کنیم.

کوه های جوایز

شاید داستان پادشاهی را شنیده باشید که یک شب لشکریانش به صحرا رسیدند و از آنها خواستند از صخره های این بیابان هر چه در توان دارند بردارند. اما بدانید آنهایی که می گیرند و نمی گیرند فردا پشیمان می شوند. با گذشتن از این سرزمین، وقتی هوا روشن شد، همه دیدند که این سنگ ها سنگ نیستند، تکه های طلا هستند. حالا همه متاسف بودند. آنهایی که سنگ نگرفتند از این محرومیت پشیمانند و آنهایی که گرفتند پشیمانند نه اینکه چرا بیشتر گرفتند.

این داستان ممکن است تخیلی باشد، اما نمی توان به زندگی انسان به عنوان ارزشمندترین دارایی اش ارزش داد، به شرطی که آن را به درستی تبدیل به پاداش و ترجمه کنیم. چنانکه دارم علی (علیه السلام) می فرماید:[۴] «بقیه عمر مؤمن بی ارزش است که با آن گذشته را جبران می کند و مردگان را باز می گرداند».

لیله قدر در این میان گل سرسبد زندگی ماست که باید برای جبران گذشته و تولد دوباره از آن استفاده کنیم نه اینکه آن را به بهایی ناچیز از دست بدهیم. یکی از راه ها این است که با ترس الهی آن را در گریه بگذرانید.

رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه وداع با نمازگزاران خانه خدا فرمود: [۵] همه از ترس خدا اشک می ریزند. «به ازای هر قطره اشک او به اندازه کوه احد در ترازوی اعمالش پاداش می دهند».

اشک مانند مروارید درخشانی است که در روز قیامت به جای هر حبه آن کوهی از اجر الهی به انسان داده می شود تا صاحب آن در آخرت از بهترین و محبوب ترین ها باشد.

دستور العمل برای درمان خشکی چشم در شب

اما متأسفانه اشک – این مروارید قضا در درگاه خدا و با همه آثار و برکات دنیوی و اخروی اش – از دست برخی افراد افتاده است و البته باید به دنبال معالجه او باشند; زیرا حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: [۶] «چشم ها خشک نشدند مگر به سبب سختی دل، و دل ها سخت نشدند مگر به سبب گناه کبیره».

اما نگران نباش! در ماه مبارک رمضان با دستور العمل های بسیار ساده می توان این بیماری جدی را درمان کرد.

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و نقل شده: «قَالَمْ فَطرَهُم صَمَعَ فَائِی فی رمضان».[۷]
هر کس در ماه رمضان با مالی که از راه حلال به دست آورده روزه خود را افطار کند، فرشتگان در تمام شب های ماه رمضان به او سلام می دهند و جبرئیل در شب قدر با او مصافحه می کند; «و هر کس جبرئیل را با او تکان دهد، دلش نرم و چشمانش پر از اشک می شود».

پس اگر از نعمت و ثواب اشک و گریه در پیشگاه خداوند محروم هستید یا می خواهید این رزق و روزی را زیاد کنید، می توانید این نسخه از رسول خدا صلی الله علیه و آله را تجربه کنید و مطمئن باشید که خواهید کرد. شیرینی گریه در پیشگاه خداوند متعال را هرگز فراموش نکن. در شب قدر چنین اشکی آرزو می کنم!

PS:

[۱] عیان دیوان و مواعظ (لیثی) ص 62، ح 1617.

[۲] اقبال الامال، جلد 1، صفحه 2.

[۳] بحارالانوار (بیروت) ج 90 ص 336 .

[۴] مقدار خرد؛ – 14333; دعوتنامه: 122/298.

[۵] بحار الانوار (بیروت) ص 90، ص 334، ص 25.

[۶] وسائل الشیعه ج 16، ص 45، 20938.

[۷] التغرب و الترهیب، ج 2، ص 95، ح 14.

دیدگاهتان را بنویسید