اصلاح ساختاری بودجه از شکل گیری فساد جلوگیری می کند/ 14.5 درصد بودجه کشور در اختیار شرکت ملی نفت است.


ساعت: 08:35
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1899372

نایب رئیس کمیسیون داخلی مجلس با اشاره به شفاف نبودن هزینه های شرکت های نفت کردستان گفت: باید مشخص شود که هزینه ها و درآمدها چقدر است و درآمد شرکت در چه بخش هایی هزینه می شود تا به این ترتیب هزینه ها و درآمدهای این شرکت چقدر است. اصلاح ساختاری بودجه از شکل گیری فساد جلوگیری می کند.

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص اصلاح روابط مالی دولت با شرکت ملی نفت ایران متناسب با اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: 14.5 درصد از بودجه کشور در اختیار شرکت ملی نفت قرار می گیرد.


طبق اصل 57 قانون اساسی، کلیه هزینه ها و درآمدهای شرکت نفت باید شفاف باشد

و ادامه داد: این در حالی است که اطلاعات دقیقی از پروژه های جدید وزارت نفت وجود ندارد. شرکت ملی نفت زیرمجموعه دولت محسوب می شود و کلیه درآمدها باید در خزانه ثبت شود و تمام هزینه ها باید از طریق خزانه پرداخت شود، بنابراین طبق اصل 57 قانون اساسی همه اینها فرآیند شفاف سازی بودن

بیشتر بخوانید:
افزایش صادرات نفت خام در دولت سیزدهم

یا خیر در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت بدون توجه به هزینه تولید نفت در میادین مختلف نفتی می تواند با پرداخت 14.5 درصد از کل فروش نفت کشور به شرکت ملی نفت، راندمان تولید نفت کشور را افزایش دهد؟ : ما به عنوان نماینده مجلس از 14.5 درصد کل فروش نفت در کشور اطلاعی نداریم، بنابراین باید بررسی شود که این پول در چه قسمت هایی خرج می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال باید مشخص شود که چه مقدار برای صنایع فرآوری نفت یا ایجاد میعانات نفتی یا مشتقات نفتی هزینه می شود. ما در مجلس معتقدیم اگر درآمدها در این راستا هزینه شود، می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و در جامعه ایجاد اشتغال کند و در نهایت برای دولت درآمد ایجاد کند.


از درآمدهای شرکت ملی نفت اطلاع دقیقی در دست نیست

وی افزود: واقعیت این است از درآمدهای شرکت ملی نفت اطلاع دقیقی در دست نیستضمن اینکه اطلاعات شرکت ملی نفت ایران باید شفاف، شفاف، قابل اعتماد و دقیق باشد تا با اطلاعات کافی برای شرکت ملی نفت سیاست گذاری و قانون گذاری شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید مشخص شود هزینه کردها و درآمدهای این شرکت در چه بخش هایی هزینه می شود، گفت: اطلاع مردم از میزان این هزینه ها برای کاهش احتمال فساد مهم است. و در واقع از نظر مجلس برای بهبود روابط مالی دولت با شرکت ملی نفت این همان اصلاح ساختاری بودجه است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در هیچ یک از دوره‌های گذشته گزارش مشروح و مصور از هزینه‌های 14.5 درصدی به مجلس داده نشده است.

آصفری درباره احتمال افزایش هزینه های جاری شرکت ملی نفت ایران با پرداخت 14.5 درصد فروش نفت به قیمت های مختلف نفت از 30 دلار به 120 دلار، گفت: قطعاً. شفاف سازی در زمینه افزایش قیمت نفت، می تواند تعیین کند که این هزینه ها کجا خرج می شود.


اصلاح روابط مالی در فروش نفت و ایجاد شفافیت در برنامه دولت سیزدهم

وی در ادامه گفت: زمانی که بودجه توسعه پالایشگاه‌های نفت و تولید فرآورده‌های نفتی در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌گیرد به صادرات کمک می‌کند و بخشی از نیاز داخلی را تامین می‌کند، اما گزارش دقیقی در این زمینه در مجلس ندیده‌ایم. .

این نماینده مجلس درباره تحقق وعده چند ساله اصلاح روابط مالی فروش نفت در دولت جدید گفت: به برکت اراده و عزمی که آقای رئیسی در بحث دارند. شفافیت و مبارزه با همه فسادها و رانت ها بله این لینک اصلاح خواهد شد. اگر این رابطه در دولت های گذشته اصلاح نشده باشد، قطعا در دولت سیزدهم اصلاح خواهد شد. شفاف خواهد بود.

آصفری با اشاره به اینکه اصلاح روابط مالی نفت می تواند هزینه های شرکت ملی نفت ایران به عنوان بزرگترین شرکت دولتی کشور را روشن کند، افزود: لازمه این حرکت ورود دیوان محاسبات به موضوع است. و نظارت کافی بر این امر در حالی است که شرکت ملی نفت نیز باید صورت تفصیلی درآمد خود را ارائه کند.


ایران نتوانست به خوبی از میادین نفتی مشترک استفاده کند

او از هموار کردن راه برای سرمایه گذاری هوشمند در بالادستی نفت صحبت می کند شفاف سازی هزینه های شرکت ملی نفت ایران وی در زمینه‌ها و مخازن مختلف گفت: «متاسفانه نتوانسته‌ایم از میادین نفتی مشترک خود به درستی استفاده کنیم.» امروز قطری‌ها به راحتی از میادین نفتی مشترک ما بهره‌برداری می‌کنند. علاوه بر این، توتال در قطر نیز سرمایه گذاری کرده است. قطر برداشت های تصادفی از این مخازن داشته است که ما باید بر اساس معاهدات بین المللی نظارت کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت ملی نفت باید طرح خروج خود را از میادین مشترک نفتی ایران و قطر و ایران و عراق تدوین کند. شفاف کند در حال حاضر، کشورهای متخاصم خودسرانه از میادین نفتی مشترک ما عقب نشینی می کنند و ما هیچ برنامه ای برای خروج از میادین نفتی مشترک، چه در عراق، چه در قطر و یا سایر میادین نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید