جمهوری اسلامی از شکل گیری همیشگی هژمونی آمریکا جلوگیری کرد/ مکتب مقاومت کابوس دشمن است


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888719

استاد گروه مطالعات آمریکایی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مانع از شکل گیری همیشگی سلطه طلبی آمریکا شده است، گفت: مکتب رو به گسترش مقاومت به کابوس دشمنان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; فواد عزدی کارشناس مسائل بین الملل شب گذشته در نشست بصیرتی افول آمریکا و نظم نوین جهانی در فرهنگسرای امامت مشهد گفت: در سال های اخیر شاهد نبرد بین کشورهای مطرحی مانند آمریکا بوده ایم. ، چین و روسیه و طبق شواهد به این زودی ها تمام نمی شود، نبردهایی که توسط آمریکا شکل گرفت و منجر به درگیری بین آمریکا و روسیه و چین شد که البته با آمریکا متفاوت است. ایالات متحده و چین زیرا درگیری شدید با دو کشور روسیه و چین در یک زمان برای ایالات متحده خطرناک به نظر می رسد.

وی افزود: اگر از مقامات کاخ سفید در مورد دکترین سیاسی آنها سؤال شود، خود را طرفدار انترناسیونالیسم لیبرال معرفی می کنند، آنها نیز اجازه می دهند زیرا از لیبرالیسم به عنوان بهترین طرز فکر یاد می کنند.

یک استاد مطالعات جهان در دانشگاه تهران تصریح کرد: در مناظره ای که اخیرا بین دو تیم مناظره در کانادا، یکی از دانشگاه شیکاگو و دیگری از دانشگاه هاروارد، استفان والت، استاد روابط بین الملل شیکاگو و مک برگزار شد. فال (سفیر سابق آمریکا در روسیه) و استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد در این مناظره سخنرانی کردند. در این مناظره، استفان والت که قبلاً مقالات مک‌فول را خوانده بود، به او گفت که چون شما پیرو انترناسیونالیسم لیبرال هستید، اجازه دارید این تفکر را گسترش دهید.

وی افزود: مبارزه آمریکا با چین و روسیه به نفع آمریکاست و دلیل ادامه حیات آن به این دلیل است که مردم کاخ سفید معتقدند چین و روسیه آنچنان که می‌خواهند به نفع آمریکا نیستند. با هم نیستند، اما در رابطه با روسیه، نوعی درگیری داخلی در ایالات متحده وجود دارد، زیرا جریان میانه رو که شامل ترامپ و جریان جمهوری خواهان آمریکایی می شود، به این نتیجه رسیدند که علاقه ای به درگیری با روسیه ندارند. و ما این را در دوران ریاست جمهوری ترامپ دیدیم.

یزیدی ادامه داد: دلیل مخالفت نکردن ما با پوتین را می توان در تفکر نژادپرستانه برخی آمریکایی ها دید، زیرا آنها پوتین را یک سفیدپوست موفق می بینند، چرا که بعد از شوروی، پوتین در دوران ریاست جمهوری خود موفقیت های زیادی داشت و روسیه نیز دارای یک مرد سفیدپوست موفق است. رشد نسبتا خوبی را تجربه کرده است


انتقال 8 میلیارد سلاح به اوکراین توسط آمریکایی ها

وی افزود: با توجه به این نوع جریان داخلی (به نفع روسیه) و اختلاف نظر آمریکا در مورد روسیه، مخالفت آمریکا با روسیه ادامه خواهد داشت زیرا آنها قصد دارند با استفاده از این نوع مخالفت با رقبای داخلی خود برخورد کنند و چون این مخالفت به نفع آنها است تسلیم نخواهد شد.

دانشیار گروه مطالعات آمریکایی دانشگاه تهران تصریح کرد: با توجه به این موضوع این مخالفت و درگیری طولانی می شود چرا که در این چند ماه آمریکا حدود 8 میلیارد سلاح (به گفته خودشان) به اوکراین منتقل کرده است. نه تنها در رابطه با تسلیحات، بلکه در بخش اطلاعات نیز کمک های قابل توجهی به اوکراین انجام داد و به دلیل حجم زیاد این نوع کمک ها، علناً این اطلاعات را منتشر کردند و اقداماتی مانند کشف یک کشتی روسی در دریای سیاه و هدف قرار دادن آن از اوکراین که اخیرا بایدن به این موضوع اعتراض کرد و افشای صریح این نوع کمک ها را برای منافع آمریکا خطرناک خواند.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: تقابل آمریکا و چین به زمانی برمی گردد که چین برای دور زدن محدودیت های آمریکا سعی در ایجاد سیستمی موازی با نظام غربی داشت و حتی روسیه نیز موازی با بانکداری غربی سیستم هایی ایجاد کرد. و سیستم های مالی آنها گفتند که این نگرانی غرب را در این مورد افزایش داده است.

وی افزود: حتی در سفر اخیر آقای پوتین به ایران نیز صحبت هایی مبنی بر افزایش تعاملات دو کشور برای دور زدن تحریم های آمریکا و محدودیت های غرب و افزایش تعاملات اقتصادی ایران و روسیه انجام شد که بسیار مفید و شروع خواهد شد. در توسعه جدید جهان شاهد فصل جدیدی از کاهش تحریم های غرب خواهیم بود.

استاد مطالعات جهان در دانشگاه تهران گفت: تا همین اواخر تمام فشارها بر ایران برای مهار ایران بود، اما با توجه به اتفاقات چین و روسیه، این فشار متمرکز بر ایران در واقع به دلیل درگیری آمریکا، چین و روسیه تقسیم شد. که قطعا نقطه ضعف ضلع غربی است

وی افزود: چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و پیش بینی می شود تا چهار سال آینده به اولین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود که قطعا به نفع ما خواهد بود. علاوه بر این، روسیه از نظر اقتصادی قویتر از ماست و این به نفع ایران نیز خواهد بود.

یزیدی با بیان اینکه نظم نوین جهانی به سمتی می رود که جهان به دو قطب غرب تبدیل شده است که در راس آن آمریکا و کشورهایی که زیر قطب غرب نیستند از جمله روسیه، چین، ایران و… در حالی که دنیا دستخوش تحولات بزرگی است، فرصت مناسبی برای ایران فراهم شده است تا در این فصل جدید توسعه جهانی به یکی از قطب ها تبدیل شود و ایران این ظرفیت را دارد چرا که از نظر منابع نفت و گاز در جهان اول هستیم.


مدرسه مقاومت کابوس دشمنان است

وی افزود: دلیل دیگری که می توان آن را قدرت ایران برای تبدیل شدن به یکی از قطب های جهان دانست، قدرت معنایی ایران است که در حوزه الهام بسیار خوب عمل می کند یعنی مکتب ما و جبهه مقاومت که تبدیل شده است. در کابوس دشمنان

دانشیار گروه مطالعات آمریکایی دانشگاه تهران ادامه داد: مکتب مقاومت را جمهوری اسلامی در تاریخ معاصر تأسیس کرد، مقاومت در برابر استکبار جهانی به رهبری آمریکا که جمهوری اسلامی، انصارالله یمن و حزب الله لبنان با این غده سرطانی مقابله کرد که در حال حاضر مرزهای مکتب مقاومت روز به روز در حال گسترش بود تا جایی که روس ها نیز از خواب بیدار شدند و با استکبار خود مواجه شدند، روسیه حمله می کرد.

وی ضمن اشاره به اقداماتی که آمریکا باید برای برهم زدن تعادل روسیه انجام دهد، افزود: پوتین به این موضوع واقف بود که اقدامات آنها در خصوص کودتای اوکراین دقیقاً همان چیزی است که برای مسکو در نظر گرفته بودند. در واقع در جنگ اوکراین، روسیه اقدامات اوکراین را در زمینه های سیاسی، نظامی و اطلاعاتی علیه روسیه متوقف کرد.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل تصریح کرد: همچنین پس از فروپاشی شوروی، آن دسته از شرکت های غربی که در روسیه ریشه دوانده بودند، از روسیه بیرون رانده شدند، زیرا نفوذ سیاسی از طریق نفوذ اقتصادی در یک کشور شکل می گیرد، به گونه ای که قدرت اقتصادی در یک کشور دولت را در دست می گیرند، با قدرت خود به احزاب و افراد پول می دهند و حزب مورد نظر را به قدرت می رسانند و در عین حال ادعای دموکراسی دارند، اما دموکراسی به معنای احزاب بدون دخالت خارجی است، طبق ترتیبات داخلی سازمان. قدرت را در دست بگیرید و به نفع کشور و مردم آن است، اما آمریکایی ها تعریف دیگری از دموکراسی دارند!

وی افزود: روسیه برای مقابله با این نوع نفوذ قانونی وضع کرد که اگر فردی بخواهد از کشورهای خارجی پول دریافت کند باید اظهارنامه را تکمیل و دلیل دریافت مبلغ و مبلغ را ذکر کند که این اقدام منسجم خوبی است. جلوگیری از نفوذ سیاسی کشورهای دیگر

یزیدی در خصوص علل انحطاط آمریکا به شکست پروژه جهانی شدن آمریکا پرداخت و خاطرنشان کرد: برنامه آمریکا استفاده از شرکت های چند ملیتی و گسترش آن در سراسر جهان و اسکان در کشورهای مختلف جهان بود که پس از قدرت اقتصادی، نفوذ سیاسی کردند. و در نتیجه می خواستند از این طریق بر تمام جهان تسلط کامل برقرار کنند و تا حدودی این اتفاق افتاد، ولی موفق نشدند; دلیل شکست آنها مشکلی بود که برای طبقه عادی مردم کشورهای غربی پیش آمد، مشکلی که منجر به بیکاری کارگران در کشورهای غربی شد، زیرا سرمایه داران و کارخانه داران به دنبال کارگران ارزان بودند و قیمت نیروی کار در غرب گران بود. کارخانه‌داران کارخانه‌های خود را به کشورهایی مانند ویتنام و بنگلادش منتقل کردند تا از نیروی کار ارزان در آنجا استفاده کنند و نتیجه این اقدام بیکاری بود.

وی با اشاره به افزایش قدرت اقتصادی چین افزود: کیسینجر و نیکسون در دهه 1970 به چین سفر کردند، در حالی که طیف سیاسی و اقتصادی آمریکا بر روی روابط بهتر بین آمریکا و چین توافق کردند و روابط با چین را دنبال کردند و در حال حاضر صادرات یک روزه چین با صادرات یک ساله چین در 40 سال پیش برابری می کند و این رشد عظیم اقتصادی در چین باعث شد که به سمت سرمایه داری بروند اما در عرصه سیاسی نه تنها پیشرفت چندانی نکردند، بلکه به قهقرا هم رفتند.


آمریکا برای نفوذ با ذهنیت چینی وارد تعامل شده است

دانشیار گروه مطالعات آمریکایی دانشگاه تهران گفت: آمریکایی ها با دست خود چینی ها را به قدرت رساندند و با فکر نفوذ با چینی ها وارد تعامل شدند، اما اکنون متوجه شده اند که سرشان را از دست داده اند. به همین دلیل درگیر چین هستند وی گفت: دلیل سوم جمهوری اسلامی ایران است که مانع از شکل گیری دائمی هژمونی آمریکا شد.

وی افزود: خود کارشناسان غربی نیز نقش جمهوری اسلامی را در این موضوع مطرح کرده اند، آمریکا در سال 2001 افغانستان را اشغال کرد و در سال 2003 عراق را اشغال کرد زیرا یکی از پروژه های جدی نظم نوین آمریکا خاورمیانه بزرگ بود؛ آنها معتقد بودند که اگر ما در این زمینه عمل کنیم. بر افغانستان تسلط داشته باشند، دولت آنها آمریکایی خواهد شد و اگر ما بر عراق مسلط شویم، می توانیم تأثیر عمیقی بر سایر کشورهای عربی داشته باشیم، البته در عراق، سوریه، لبنان و یمن و در هیچ بخش دیگری از خاورمیانه پروژه آنها نیست. آیا نه تنها کارساز نبود، بلکه اعتبار آمریکا در جهان پایین این سوال از بین رفت زیرا این سوال در ذهن کشورهای جهان مطرح شد که آمریکا که مدعی هژمونی و قدرت اول در جهان بود، نه تنها نتوانست چنین پروژه ای را به پایان برساند، بلکه فرار کرد و خاورمیانه را ترک کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید