تنها راهبرد مقابله با دشمن، مقاومت فعال است. مقاومت مهمترین وجه مکتب حاج قاسم است

ساعت: 08:58
تاریخ انتشار: 14/10/10
کد خبر: 1796279

فیروزیان گفت: اندیشه مقاومت نه تنها مبانی قرآنی و روایی، بلکه مبانی عقلی را نیز به ما می گوید. اگر می خواهید در مقابل دشمن پیروز شوید، باید مقاومت کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شبیر فیروزیان پژوهشگر سیاسی و فرهنگی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی: سلیمانی.

وی افزود: در مواجهه با دشمن خارجی چهار راه پیش رو داریم، یا باید ذلیلانه با او سازش کنیم یا ابلهانه او را به چالش بکشیم یا عاقلانه به چالش بکشیم یا در مقابل او قهرمان باشیم.

این پژوهشگر سیاسی گفت: مورد اول یعنی سازش تحقیرآمیز بر اساس آیات صریح قرآن و بر اساس عقل مردود است و باید آن را کنار بگذاریم و گزینه دوم به دلیل احمق بودن مردود است.

فیروزیان خاطرنشان کرد: حالت سوم یعنی انعطاف قهرمانانه نیز یک گزینه تاکتیکی است، اما خداوند می داند که این راهبرد باید برای دوره های خاصی اعمال شود نه برای همیشه به قصد گمراه کردن دشمن یا احیای آن. همان سخنانی که چند سال پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند که البته دولت وقت آن را نکرد و سازش تحقیرآمیزی کرد.

وی افزود: نرمش قهرمانانه با سازش تحقیرآمیز متفاوت است و البته این گزینه فقط عرضی و تاکتیکی است. بنابراین، تنها گزینه پیش روی ما یک چالش عاقلانه یا مقاومت فعال است و این گزینه همیشگی ماست.

شریف استاد دانشگاه صنعتی گفت: حتی اگر حکومت اسلامی نباشد، وقتی می خواهد با دشمن مقابله کند، باید کاری کند که او را ناامید کند و وقتی راهبرد عاقلانه انتخاب کنیم، دشمن ناامید می شود. چالش و مقاومت فعال».

فیروزیان ادامه داد: به عنوان مثال در هشت سال دفاع مقدس آنقدر مقاومت کرده ایم که امروز دشمن دیگر گزینه نظامی را در دستور کار ندارد. اما اگر مقاومت نمی کردیم، اگر لازم بود دشمن به ما حمله می کرد.

وی افزود: در جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای و هر نوع رویارویی با دشمن ستمگر باید چالش خردمندانه و راهبرد مقاومت فعال را اجرا کنیم تا دشمن ناامید شود.

این پژوهشگر سیاسی و فرهنگی بیان کرد: اگر مدیران کشور به رویکرد مقاومت اعتقاد داشته باشند، همان پیشرفتی را که امروز در عرصه های نظامی، علمی و… داشته ایم، خواهیم داشت. زیرا راه پیشرفت، تکیه بر مردم است نه تکیه بر بیگانگان و دشمنان.

فیروزیان گفت: مکتب حاج کاسم به معنای مقاومت است و مقاومت اندیشه ای است که نیاز به نظریه پردازی و تبیین مصادیق عینی آن برای افکار عمومی دارد.

وی یادآور شد: حاج قاسم در میدان بود، در حوزه ای بود که به دیپلماسی کمک می کرد، آن حوزه که می گویند مبنای دیپلماسی است، هم مبنای قرآنی دارد و هم مبنای عقلی دارد؛ در این زمینه هم باید گفت: «حاج قاسم در این حوزه بود. به یک معنا، حتی کشورهای غیرمسلمان از این میدان به عنوان مبنایی برای دیپلماسی استفاده می کنند.

استاد دانشگاه شریف گفت: هر چه برای تقویت حوزه خرج کنیم، سود آن به خودمان برمی گردد و این کلام قرآن است; قرآن می فرماید که دشمن می خواهد شما از سلاح خود بی خبر باشید تا غافلگیر و به شما حمله کند.

فیروزیان گفت: دنیای امروز قانون جنگل اداره می شود و همه قدرتمندترند و سلاح های بیشتری برای حکومت دارند، پس عقل حکم می کند که از تجهیز خود غافل نشویم.

وی افزود: اندیشه مقاومت نه تنها مبانی قرآنی و روایی، بلکه مبانی عقلی را نیز به ما می گوید. اگر می خواهید در مقابل دشمن پیروز شوید، باید مقاومت کنید.

فیروزیان تاکید کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی از شهدای مقاومت بود و به تعبیر قرآن از «ربانی ها» بود، کمی ضعف و ضعف نشان داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید