اصلاح سن بازنشستگی در دستور کار است

اصلاح سن بازنشستگی در دستور کار است

محمد اسکندری در حاشیه هفدهمین سالگرد روز خانواده و تجلیل از بازنشستگان که به همت صندوق بازنشستگی کشوری در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، معیشت بازنشستگان را یکی از مواردی دانست. که مورد توجه صندوق بازنشستگی است در زمینه حقوق بازنشستگان کاملاً تابع سازمان برنامه و قانون بودجه است و ما درخواست ها را پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه معیشت دغدغه همیشگی ماست، گفت: مشکل جدی کشور تورم است و هر چقدر هم بدویم گرفتار تورم نمی شویم و این یک مشکل جدی است. ریشه تورم کجاست و علت آن چیست؟ باید قرارداد را در نظر بگیرد. معیشت مستمری بگیران دغدغه همیشگی ماست، چه دستمزد و چه بیمه تکمیلی.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: در کشور ما ماده 85 قانون مدیریت کارکنان دولت اجرا نمی شود یا تبعیض وجود دارد، ما به شدت آن را رعایت می کنیم. برخی موسسات که بودجه خوبی می گیرند به کارکنان و مستمری بگیران خوب می رسند اما برخی که پرسنل و مستمری بگیران زیادی دارند این دغدغه را ندارند.
اسکندری با اعلام این خبر که امکان خرید با تخفیف و بازپرداخت مجدد و گسترده تری باز شده است، گفت: مستمری بگیران می توانند تا سقف 50 میلیون تومان خرید کنند که البته میزان دقیق آن بستگی به میزان حقوق آنها دارد. کمیسیون او به شش درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: خبر وام ضروری بازنشستگان نیز اعلام شد. یک بار وام ازدواج فرزندان مستمری بگیران را به روز کردیم و به متقاضیان پرداخت شد. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک دوباره به همه کسانی که در صف هستند وام بدهیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره درخواست برخی بازنشستگان برای توقف یارانه گفت: ما هم درخواست کرده ایم که به مرکز تماس خود دسترسی داشته باشند تا بتوانیم پاسخگوی مستمری بگیران باشیم. اما ما فقط می توانیم در این حد عمل کنیم و پاسخگو باشیم که چرا یارانه آنها کاهش یافته است، اما عموما این موضوع در حوزه ما نیست، اما امیدواریم با پیگیری هایی که انجام می دهیم بتوانیم واکنش نشان دهیم. و اقدام مناسب انجام دهند.

اسکندری درباره پایین بودن سن بازنشستگی در کشور نیز گفت: قانون بازنشستگی در کشور ما مشکلات زیادی دارد. حداقل سن بازنشستگی باید در نظر گرفته شود. اکنون میانگین سن بازنشستگی صندوق ملی حدود 51 سال است. این دوره جدید سرآغاز بلوغ و شکوفایی به ویژه در عرصه حکومت داری است. در حوزه بازنشستگی سیاست هایی داشته ایم که به نظر من اشتباه است.

وی ادامه داد: ابلاغ سیاست های رهبری در تامین اجتماعی به معنای آغاز اصلاحات است. ما پیش نویس پیشنهادی خود را به وزیر ارسال کرده ایم، این قوانین بازنشستگی باید تغییر کند. اصلاحات پارامتریک باید انجام شود که یکی از آنها سن بازنشستگی است. امید به زندگی بهتر شده است، اما ما سن بازنشستگی را پایین آورده ایم و برعکس عمل کرده ایم. چنین اصلاحاتی بسیار جدی در دستور کار است.

دیدگاهتان را بنویسید