اصلاح شیوه اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها با اصلاح قانون مالیات‌ها امکان پذیر است



علیرضا عباسی نماینده کرج در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره صحت رفتن به سمت دریافت مالیات وی گفت: کشورهای پیشرفته روش مالیات بر درآمد کل را بیشتر در کشور خود اجرا کرده اند اما در کشور ما روش مالیات استانی همچنان سنتی است.

وی ادامه داد: باید به روش مالیات بر درآمد عمومی برویم و چاره دیگری نداریم. در واقع اگر بخواهیم شفافیت مالیاتی کامل در کشور داشته باشیم و انصاف مالیاتی کامل برقرار کنیم باید به سمت روش وصول مالیات مستقیم برویم.

بیشتر بخوانید:

این سیستم مالیات دهندگان ما را به درآمد پایدار سوق می دهد

افزایش مالیات بر ارزش افزوده باعث تورم در جامعه می شود

سامانه مالیات دهندگان راهکاری شفاف برای اخذ مالیات صحیح از مشاغل خاص و پردرآمد در کشور است

ثبت معاملات طلا در سامانه مودیان نیازی به ثبت اطلاعات کاربر ندارد / نیاز به شفاف سازی در سامانه کلی معاملات

نماینده کرج در شورای اسلامی افزود: یکی از اقدامات انجام شده در کشور برای اصلاح نظام مالیاتی بحث بود سیستم مالیات دهندگان و این پایانه های فروشگاهی بودند که به شناسایی فرار مالیاتی کمک کردند و این سیستم در اجرای مالیات های مستقیم نیز کمک می کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر در وصول مالیات منبع محور هستیم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به روش وصول مالیات مستقیم نیاز به تفکیک حساب های تجاری و شخصی داریم و باید این زیرساخت ها را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با مالیات های مستقیم به شیوه صحیح وصول مالیات می رسیم زیرا مالیات از کل درآمد افراد اخذ می شود در حالی که با روش فعلی به دنبال منبعی برای واریز پول به حساب افراد و درآمد افراد بودیم. درآمد از چندین منبع و برای هر کدام از آنها راهی برای فرار یا گرفتن معافیت مالیاتی پیدا کردند، این مشاغل عمدتاً درآمد میلیاردی دارند.

عباسی با بیان اینکه اگر این زیرساخت ها را نداشته باشیم نمی توانیم تصمیم درستی بگیریم، ادامه داد: اجرای نظام مالیات مستقیم بدون زیرساخت های لازم مانند این است که در یک انبار سوزن پیدا کنیم، اصلا امکان پذیر نیست.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: زمانی که زیرساخت ها را آماده کنیم و مجموعه های مختلف از جمله سامانه مودیان و پایانه های مغازه را به یکدیگر متصل کنیم و حساب های تجاری را شناسایی کنیم و همچنین حساب افراد مختلف را تسویه کنیم، از انحرافات جاری جلوگیری می شود. این است که حساب های تجاری و شخصی را جدا کنیم و بر اساس حساب تجاری، پولی که به عنوان درآمد افراد واریز می شود، می توانیم از کل درآمد افراد مالیات دریافت کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بهترین روش این مدل مالیات های مستقیم است. سیستم هایی که وظیفه جمع آوری اطلاعات و ارائه این اطلاعات به مراجع نظارتی را بر عهده دارند به عنوان مالیات مستقیم قابل اجرا هستند، اما این روش به یکباره قابل پیاده سازی نیست.


آیا این خبر مفید بود؟