کانال مالی ایران و سوئیس رد شد/ افزایش تجارت با اروپا بدون FATF امکان پذیر نیست/ سوئیس شریان دانه کشور است.

کانال مالی ایران و سوئیس رد شد/ افزایش تجارت با اروپا بدون FATF امکان پذیر نیست/ سوئیس شریان دانه کشور است.

روز جدید سوئیس تحریم‌هایی را علیه ایران در نظر نگرفته است، اما در صورت بازگشت اتحادیه اروپا به تحریم‌ها، این کشور معتقد است که به اجرای این تحریم‌ها متعهد است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس گفت: اگر تحریم ها برداشته شود اما از سوی دیگر مواضع ما در این زمینه توسط FATF مشخص نشود، باز هم نمی توان به افزایش تجارت با کشورهای اروپایی امیدوار بود، زیرا بانکداری این کشورها از قوانین بین المللی پیروی می کند.

شریف نظام مافی در گفت و گو با ایلنا از رد کانال مالی ایران و سوئیس که برای کمک های بشردوستانه بود، خبر داد و افزود: احتمال توافق برجام باعث کاهش نیاز و ایجاد این کانال توسط ایران شده است. از نظر کشور، بنابراین هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.» ما نبودیم

وی روند صادرات با سوئیس در 6 ماهه نخست سال جاری را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تجار و شرکت های سوئیسی می دانند که چگونه سازوکارهای تجاری خود را در شرایط تحریم دنبال کنند. بنابراین حجم مبادلات رو به افزایش است اما متاسفانه اتفاقات اخیر بر حجم مبادلات تجاری با این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

این فعال اقتصادی با اشاره به نقش کلیدی سوئیس در مبادلات غلات خاطرنشان کرد: سوئیس شریان اصلی غلات ایران است و مبادلات بزرگ غلات ایران در سوئیس بسته است، از این رو این کشور نقش مهمی در حوزه غلات دارد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ بزرگترین دفاتر شرکت های غلات جهان در ژنو هستند و این امر باعث شد ایران قرارداد ذرت خریداری شده از برزیل را در ژنو امضا کند.

نظام مافی، سوئیس را شریک اصلی ایران در حوزه دارو و غلات معرفی کرد و افزود: حجم صادرات به سوئیس قابل توجه است. قطعات صنعتی نیمه تمام، خشکبار و محصولات کشاورزی سنتی را به این کشور صادر کردیم.

وی با بیان اینکه سوئیسی ها می دانند که ایران گزینه مناسبی برای گاز کشورشان است، تصریح کرد: سوئیس چند سال پیش ایران را یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی می دانست و وزیر امور خارجه این کشور با ایران قرارداد گازی منعقد کرد و این موضوع نشان می دهد که ایران یک گزینه است و برای گاز سوئیس مناسب است و ایران می تواند جایگزین روسیه برای تامین گاز شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس؛ در صورت بهبود روابط سیاسی و تجاری این دو کشور، ایران می تواند به یکی از تامین کنندگان گاز صنعت و جامعه اروپا تبدیل شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به نقش تحریم ها در کاهش مبادلات تجاری با سوئیس افزود: تحریم ها اجازه گسترش روابط تجاری ما با این کشور را نمی دهد در حالی که اقتصاد این دو کشور مکمل یکدیگر بوده و در طول تاریخ چنین بوده است.

سوئیس تحریم‌هایی را علیه ایران در نظر نگرفته است، اما اگر اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌ها علیه ایران باشد، این کشور خود را متعهد به اجرای آن تحریم‌ها می‌داند. اگر اتحادیه اروپا به تحریم های قبل از برجام بازگردد، یعنی. تحریم های اتحادیه اروپا، شک نکنید که سوئیس باید به تعهدات خود در قبال اتحادیه اروپا عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که همانطور که اشاره کردیم واردات دارو از سوئیس یکی از اصلی ترین اقلامی است که از آن کشور وارد می کنیم، آیا تحریم ها خللی در روند واردات دارو از آن کشور ایجاد کرده است؟ او گفت: این بحثی است که ما همیشه با همکارمان مطرح می کنیم. درست است که دارو تحریم صنعتی نیست، اما در عمل شرکت های دارویی به دلیل ترس از وزارت بازرگانی آمریکا، تجارت دارو با ایران را محدود می کنند و این به معنای پایان همکاری نیست.

نظام مافی موضوع FATF را موضوع مهمی در روند تجارت با اروپا دانست و افزود: اگر تحریم ها برداشته شود اما از سوی دیگر مواضع ما در حوزه FATF مشخص نباشد، باز هم نمی توان به اوج گیری آن امیدوار بود. روند تجارت با کشورهای اروپایی به عنوان بانکداری این کشورها بر اساس قوانین است. از استانداردهای بین المللی پیروی می کنند.

وی ادامه داد: FATF نکته ای است که بانک های ما باید آن را بپذیرند تا در نهایت بتوانیم در شبکه بانکی جهانی فعال شویم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس با بیان اینکه در بیشتر تسویه ها نمی توانیم با سوئیس مبادلات تجاری داشته باشیم، افزود: تجارت در بیشتر تسویه ها از نظر لجستیکی پیچیده است و این شیوه معاملات را می توان با موارد زیر دنبال کرد. کشورهای همسایه

دیدگاهتان را بنویسید